اخبار

توتال سه مجتمع جدید پتروشیمی در ایران می سازد

 بسپار می نویسد، مهندس مرضیه شاهدائی در تشریح جزئیات مذاکرات و توافق با توتال فرانسه برای ساخت مجتمع های جدید پتروشیمی در ایران، گفت: بر اساس آخرین دور از گفتگوها دو طرف بر روی ساخت مجتمع پتروشیمی در مجموع با ظرفیت تولید سالانه حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول پتروشیمی و پلیمری به توافق دست یافته ایم.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه هم اکنون بر روی ساخت ۲ مجتمع تولید یک گرید ویژه و خاص پلی اتیلن و یک مجتمع اتان کراکر با هدف تبدیل اتان به اتیلن توافق شده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود در صورت توافق نهایی شرکت توتال فرانسه بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران داشته باشد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه ویژگی مهم قرارداد و مشارکت احتمالی توتال فرانسه در صنایع پتروشیمی انتقال دانش فنی برای تولید یک گرید ویژه و خاص تولید پلی اتیلن در ایران است، اظهار داشت: هم اکنون بر روی ساخت ۲ مجتمع تولید پلی اتیلن و محصولات پلیمری هر یک با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن توافق شده، ضمن آنکه ظرفیت واحد اتان کراکر هم حدود یک تا ۱.۲ میلیون تن در سال برآورد می شود.

گفتنی است، «سرجی لورک» معاون مدیر نفت و پتروشیمی و «ژان ژاک موسکونی» معاون ارشد توتال در بخش پالایشگاهی توتال فرانسه هفته گذشته به تهران آمده و با «مرضیه شاهدائی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از مدیران صنعت پتروشیمی دور جدید گفتگوها برای نهایی کردن قرارداد ساخت یک مجتمع پتروشیمی را انجام دادند.

در همین حال «فرناز علوی» مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اردیبهشت ماه امسال از توافق با توتال فرانسه برای تولید یک گرید ویژه و خاص پلی اتیلن در ایران خبر داده و گفته بود: این گرید خاص برای نخستین بار در صنایع پتروشیمی ایران و خاورمیانه تولید می‌شود که دارای کاربری خاصی دارد.

«حسین علیمراد» مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم پیشتر با اعلام اینکه در صورت توافق، به طور قطع حجم سرمایه‌گذاری توتال فرانسه در صنعت پتروشیمی ایران به بیش از چند میلیارد دلار می‌رسد، تصریح کرده بود: در کنار ساخت یک واحد اتان کراکر و تولید یک محصول خاص پلیمری، انتقال دانش فنی و تکنولوژی‌های نوین به صنعت پتروشیمی نیز از دیگر محورهای گفتگو با این شرکت فرانسوی است.

منبع:  انرژی امروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا