اخبار

توسط محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران صورت گرفت: تولید آزمایشگاهی پلیمرهای 3‌ و 4‌تایی محلول در آب

بسپار/ ایران پلیمر  پلیمر های 3‌ تایی و 4 تایی محلول در آب ترکیباتی کاملا وارداتی هستند، محققان در کشور با اجرای طرحی پژوهشی موفق به دستیابی به دانش فنی تولید آزمایشگاهی این پلیمر ها جهت افزودن به بتن‌های ویژه شدند.
 انجام طرح های پژوهشی میان گروهی از اهمیت خاصی برخوردار است در این طرح ها محققان از رشته های مختلف گرد هم می آیند تا با همافزایی دانش مسئله ای را به سرانجام برسانند. دستیابی به دانش فنی تولید آزمایشگاهی پلیمر های 3 تایی و 4 تایی محلول در آب جهت افزودن به بتن های ویژه یکی از این طرح ها است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی توسط محققان در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران انجام شد. 
در این پروژه کاربردی، پلیمریزاسیون رادیکال آزاد مونومرهای آکریلیک اسید، متآکریلیک اسید، وینیل سولفونیک اسید، مالئیک انیدرید و نیز مآکرومونومرهای بر پایه پلی اتیلن گلایکول ها با نسبت های مختلف انجام شده است. واکنش ها به دو صورت توده ای و محلول در آب انجام می شود و دمای واکنش حدود 80-60 درجه سانتی گراد است. محصولات شامل انواع پلیمرهای 3 تایی و 4 تایی با وزن مولکولی و سایز شاخه ها مناسب است. تغییر عاملیت های موجود در زنجیر اصلی پلیمرهای سنتز شده روی کارآیی آن بعنوان ابرروان کننده بتن اثر دارد. با افزودن این ترکیبات به بتن حاوی اجزای فعال سیمان، میکروسیلیس پرکننده ها و… مقدار مقاومت فشاری بتن و فشردگی آن افزایش می یابد. علاوه بر آن موجب کاهش نسبت آب به سیمان، افزایش سیالیت بتن و نیز سهولت اجرای بتن می شود. این بررسی ها با روش های معمولی و دستگاهی مانند تست Slump، SEM، XRD و FTIR قابل انجام است.
دستیابی به دانش فنی سنتز آزمایشگاهی پلیمرهای 3تایی و 4تایی محلول در آب و فرمولاسیون ابرروان کننده جهت افزودنی بتن‌های ویژه از اهداف این طرح است. 
درباره ضرورت و اهمیت طرح نیز باید گفت، این ترکیبات کاملا وارداتی هستند و در شرکت های شیمی ساختمان و بتن سازها مصرف می شود. بنابراین اجرای این طرح در جهت شناخت بیشتر ارتباط ساختار بهینه این ترکیبات با خواص نهایی بتن های ویژه است. علاوه بر این، دانش فنی سنتز این ترکیبات نیز در جهت شناخت و سنتز مشابه های خارجی موجود در بازار ایران است.
زمینه های استفاده و کاربرد نتایج آن نیز دانش فنی سنتز ابرروان کننده ها در فاز آزمایشگاهی، نمونه محصول به مقدار 5 کیلوگرم و استفاده از ابر روان کننده سنتز شده در بتن های حاوی اجزای فعال مختلف است.

 

منبع:  مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا