اخبار

تولید زیست پلاستیک ها از پسماند حبوبات!

بسپار می نویسد، سالانه میلیون‌ها تُن پسماند حبوبات نظیر بقایای دانه‌های نخود سبز در اروپا دور ریخته می‌شود اما در ایتالیا دانشمندان برای تولید نوعی زیست پلاستیکِ سازگار با محیط زیست از آن بهره می‌برند.


در یک مرکز آزمایشگاهی در پارمای ایتالیا، دانشمندان تلاش دارند به پسماندِ حبوبات کنسرو، زندگی و کارکردِ تازه‌ای ببخشند چراکه این بقایا حاوی فیبر و پروتئین گیاهیِ چشمگیری هستند.

در این روش، حبوبات پس از شستشو، چرخ می‌شوند و سپس یک حلاّل طبیعیِ ویژه به آنها اضافه می‌شود.

اِلنورا اومیلتا، محقق این آزمایشگاه درباره فرآیندِ کار می گوید: پروتئین گیاهی در یک حلاّلِ واسطه حل می شود. بعد مرحله جداسازیِ مایع از جامد را داریم، یعنی جداسازی بخشِ حاویِ فیبر از محلول کلی. عصاره استخراج شده ممکن است حاوی مقداری نمک باشد اما درصدِ پروتئین موجود در آن بسیار بالا است. چیزی نزدیک به ۸۰ درصد؛ از فیبرهای گیاهی برای تولید ترکیبات تازه استفاده می شود. پروتئین‌ها ماده اصلی سازنده زیست‌ پلاستیک‌ها هستند.

سمونا برونکو، مدیر فنی این مطالعه اروپایی نیز می‌گوید: میزانِ خلوص به ویژه خلوصِ پروتئین مهم است چراکه کیفیت و کاراییِ محصول نهایی یعنی زیست پلاستیک را افزایش می‌دهد. ما از پلیمرهای طبیعی استفاده می‌کنیم که در یک فرآیند ترکیبِ گرم با فیبر و پروتئین آمیخته می‌شوند و دانه‌هایی از زیست پلاستیک می‌سازند.

این فرآیند دو فایده محیطی دارد. نخست آنکه پسماندها بازیافت می شوند و دیگر اینکه به جای نفت که ماده اصلی ساخت پلاستیک سنتی است از منابع تجدیدپذیر استفاده می‌شود. کارگاهی در اسلوونی از چنین دانه‌هایی برای تولید آزمایشیِ گلدان‌های کوچک بهره می‌برد. دانه‌های زیست پلاستیک در دستگاه تزریق قرار می گیرند، سپس به وسیله حرارت ذوب شده در قالب‌های ویژه شکل داده می شوند.

 اما آینده زیست پلاستیک‌ها در گرو این است که صنایع غذایی به شکل گسترده در زمینه بازیافت پسماندها سرمایه گذاری کنند.

منبع: ایسنا

[EasyDNNnewsLink|38]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا