اخبار

تولید صنعتی نانوسیلیکا برای صنایع رنگ و لاستیک از سوی محققان کشور

بسپار می نویسد، یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان به دانش فنی تولید نانوسیلیکا برای کاربرد در صنایع رنگ، لاستیک و سیمان دست یافته است و هم‌اکنون این نانوماده در مقیاس صنعتی تولید می‌شود.

 نانوسیلیکا در صنایع رنگ به عنوان مات‌ کننده و افزایش‌ دهنده غلظت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت لاستیک نانوسیلیکا می‌تواند جایگزین پرکننده شناخته‌ شده دوده شود.

این جایگزینی امکان تولید تایرهای سبز را فراهم می‌آورد که علاوه بر حذف مشکلات زیست محیطی دوده، مصرف انرژی جهت حرکت و میزان صدای ناشی از حرکت را کاهش می‌دهد.

در سازه‌های بتنی و ترکیب سیمان وجود سیلیکا به عنوان ماده پوزولانی باعث ایجاد پیوندهای مناسب کووالانسی در ترکیب سیمان شده و مقاومت محیطی بتن نهایی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این استفاده از نانوسیلیکا در بتن باعث بهبود خواص سایشی و استحکام ترکیب در کنار کاهش نفوذپذیری و کاهش حجم خشک سیمان می‌شود.

علاوه بر آن نانوسیلیکا می‌تواند در تولید کاتالیست‌ها، نانوکامپوزیت‌های پلیمری، سرامیکی و فلزی، مواد عایق الکتریکی، بیوسنسورها، سرامیک‌های دندانی و ساینده‌های ویژه مورد استفاده قرار گیرد.

حمیده کلاهدوزان، مجری طرح از تولید این ماده در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان خبر داد و گفت: سیلیکای نانوساختار و نانوسیلیکا یکی از پرمصرف‌ترین نانومواد در بازار جهانی است. این ماده بر اساس تغییر در ساختار و خصوصیات فیزیکی – شیمیایی خود می‌تواند کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف داشته باشد.

وی در رابطه با اهمیت تولید این محصول افزود: سیلیکای نانوساختار از معدود نانوموادی است که در حال حاضر به صورت صنعتی در بازار داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از سوی دیگر کاربرد وسیع آن در بازارها باعث ایجاد جاذبه‌های تجاری ویژه برای این طرح شده است.

کلاهدوزان تاکید کرد: تولید این محصول داخلی علاوه بر دسترسی به دانش فنی و کارآفرینی، باعث ارتقای کیفیت محصول نهایی در بازارهای هدف و کاهش واردات محصول خارجی شده است.

این محقق با اشاره به عملکرد متفاوت نانوسیلیکا در محصولات صنعتی مختلف گفت: استفاده از نانوسیلیکا در تولید رنگ‌های اپوکسی باعث ایجاد خاصیت رئولوژیکی و افزایش پایداری نهایی رنگ می‌شود. در صنعت پلاستیک و نانوکامپوزیت این محصول به عنوان تقویت‌کننده عمل کرده و باعث بهبود خواص مکانیکی محصول نهایی شده است.

به گفته وی، این ماده در صنعت کشاورزی به عنوان ریزمغذی تأمین سیلیسیم استفاده می‌شود.

کلاهدوزان یادآور شد: در حال حاضر میزان تولید نانوسیلیکا در حدود 150 تا 200 تن در سال است که در حوزه‌های تولید رنگ و پوشش، کشاورزی، نانوکامپوزیت و پلاستیک و سیمان و بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این شرکت دانش‌بنیان موفق به دریافت تأییدیه‌ نانو مقیاس از ستاد توسعه‌ فناوری نانو برای این محصول شده است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا