اخبار

تولید نیمه‌صنعتی ماده‌ جاذب اشعه‌های مضر (نیروگاه‌ها و بیمارستان‌ها) در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی با استفاده از عناصر معدنی ماده‌ای برای جذب اشعه‌های مضر ایکس و گاما برای نیروگاه‌های هسته‌ای و بخش‌های تصویربرداری پزشکی در فاز نیمه صنعتی تولید کردند.

مریم افشار از محققان این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در این طرح گرانول‌های جاذب اشعه ایکس را تولید کردیم، گفت: در تولید این گرانول از یک فیلر (پرکننده) معدنی استفاده شد که قادر به جذب اشعه‌های پرانرژی مانند اشعه ایکس و گاما است.

به گفته وی در این گرانول از یک عنصر معدنی با عدد اتمی بالا بهره گرفته شده است و به دلیل عدد اتمی بالا قادر به جذب اشعه‌های مضر خواهد بود.

افشار، کاربرد این گرانول را در بیمارستان‌ها و در بخش‌های رادیولوژی و سی‌.تی‌.اسکن و همچنین نیروگاه‌های هسته‌ای دانست و اظهار کرد: این گرانول برای حفاظت انسان‌ها در برابر اشعه‌های مضر است.

محقق این طرح، با بیان اینکه در حال حاضر برای حفاظت انسان در برابر اشعه از سرب استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: سرب علاوه بر آنکه فلزی سمی است، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که لباس‌های حاوی سرب برای حفاظت در برابر اشعه استفاده می‌کنند، دچار آسیب‌هایی در ستون فقرات می‌شوند.

این محقق دلیل این امر را وزن زیاد این فلز عنوان کرد و یادآور شد: گرانول‌های تولید شده در این طرح وزن کمی دارند، ضمن آنکه سمیت فلز سرب را ندارند.

افشار با تاکید بر اینکه این گرانول در قالب ورقه‌ (شیت) تولید شده است، اضافه کرد: این شیت‌ها برای پوشش دیوارها به منظور جذب اشعه استفاده خواهند شد.

وی با بیان اینکه این محصول در فاز نیمه‌صنعتی تولید شده است، یادآور شد: در فاز توسعه‌ای درصدد هستیم تا لباس‌های حاوی این گرانول را تولید کنیم.

این طرح از سوی دکتر جلیل مرشدیان و با همکاری مریم افشار در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی اجرایی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا