اخبار

تولید نیمه‌ صنعتی نانورنگدانه آبی فتالوسیانین مس با مقاومت حرارتی بالا

بسپار می نویسد، پژوهشگران مرکز رشد دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان موفق به تولید نیمه‌صنعتی نانورنگدانه با مقاومت حرارتی بالا شدند که به گفته آنها این فرآیند موجب افزایش 20 درصدی راندمان واکنش‌ها نسبت به روش‌های معمول شده است.

رسول صفدری، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه در این تحقیقات موفق به تولید «نانورنگدانه آبی فتالوسیانین مس» شدیم، گفت: این رنگدانه‌ها از نوع رنگدانه‌های آلی است که تولید آن با روش‌های سنتی ممکن نیست و نیاز به تخصص و دانش دارد.

وی با اشاره به تولید رنگدانه‌های معدنی در کشور، اظهار کرد: تولید این نوع رنگدانه‌ها آسان است و حتی در این زمینه صادرات نیز داریم، ولی رنگدانه‌های آلی از کشورهایی چون هند، آلمان و چین وارد می‌شوند.

صفدری با اشاره به جزئیات تولید این محصول، خاطرنشان کرد: در صنایع رنگ‌سازی اندازه ذرات بسیار مهم است؛ به گونه‌ای که صاحبان این صنایع معمولا به دنبال رنگدانه‌هایی با قطر 5 میکرون هستند که ما در این طرح نانو رنگدانه‌هایی با قطر کمتر از 100 نانو متر تولید کردیم. این امر ارتقای خصوصیات این محصول همچون رنگدهی و پوشش سطحی را به دنبال داشته است.

مجری طرح، افزایش 3 برابری رنگدهی و پوشش سطحی نسبت به نمونه‌های خارجی را از مزایای نانو رنگدانه‌های تولید شده ذکر کرد و یادآور شد: پوشش سطحی این نانورنگدانه دو برابر نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی افزایش یافته است و این به معنای آن است که با مقدار معین و کمی از رنگ، دو برابر یا حتی بیشتر یک سطح را می‌توان رنگ‌آمیزی کرد.

این محقق، ارتقای عملکرد نانو رنگدانه‌های آبی مس تولید شده را به دلیل اصلاح فیزیکی مواد دانست و گفت: این فرآیند موجب افزایش 20 درصدی راندمان واکنش‌ها نسبت به روش‌های معمول شده است.

وی این نانو رنگدانه‌ها را یکی از پر مصرف‌ترین رنگدانه‌ها در صنایع دانست و گفت: از این رنگدانه می‌توان در صنایع خودروسازی، نساجی، پلاستیک و حتی در جوهر و استامپ استفاده کرد.

صفدری، مقاومت حرارتی بالا را از دیگر مزایای این محصول عنوان کرد و ادامه داد: این نانورنگدانه می‌تواند تا دمای ۲۵۰ درجه و بالاتر پایدار باشد و این در حالی است که رنگ‌های خارجی در دمای بیش از ۲۰۰ درجه از بین می‌روند. این محقق از تولید نیمه‌صنعتی این محصول خبر داد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا