اخبار

تولید ٢٣,٦ میلیون تن محصول پتروشیمی در نیمه اول سال جاری در کشور ‏

بسپار می نویسد، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: با وجود اجرای تعمیرات اساسی در مجتمعهای پتروشیمی، در نیمه نخست امسال بیش از ٢٣,٦ میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده است. 

علیمحمد بساق زاده در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: تولید محصولات پتروشیمی ایران در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ٥ درصد رشد داشته است، مجتمعهای پتروشیمی در مدت زمان یادشده با ٧٦ درصد ظرفیت اسمی خود تولید داشته اند که نسبت به پارسال ٤ درصد افزایش داشته است. 

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این که با راه اندازی فازهای ١٥ تا ١٨ پارس جنوبی تحولی بزرگ در بحث تامین خوراک پتروشیمی ها در بخش متان، اتان و میعانات گازی ایجاد خواهد شد، گفت: با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی یا متان از طریق این فازها به تولید کشور افزوده می شود که می تواند کمک زیادی به مجتمعهای پتروشیمی استفاده کننده از این نوع گاز کند. 

به گزارش شانا، معمولا در فصل زمستان به دلیل کمبود گاز متان تعداد زیادی از مجتمعهای صنعتی بخصوص پتروشیمی ها از مدار تولید خارج می شوند، پارسال به دلیل کمبود خوراک در این فصل تولید محصولات پتروشیمی کشور بیش از یک و نیم میلیون تن کاهش یافت، از این رو به نظر می رسد با افزایش تولید در پارس جنوبی دیگر شاهد این موضوع نباشیم. 

ایران پارسال در پیک مصرف گاز با کمبود ١٦٠ میلیون مترمکعبی در صنعت پتروشیمی روبرو شد؛ انتظار می رود مجتمعهای تولیدکننده متانول، اوره و آمونیاک کشور امسال با کمبود خوراک مواجه نشوند. هم اکنون تلاش می شود در نیمه دوم امسال سیستمهای تفکیک کننده اتان در میدان گازی پارس جنوبی نصب شود، این موضوع نیز می تواند کمبود اتان مجتمعهای پتروشیمی کشور را جبران کند. 

با توجه به وجود ٣٣,٦ تریلیون مترمکعب گاز در ایران به نظر می رسد صنعت پتروشیمی ما نیازمند دسترسی به فناوریهای نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است و در واقع آخرین ارزیابیها نشان می‌دهد که در سطح صنایع بالادستی و پایین‌دستی ایران نیازمند دسترسی به منابع مالی در حدود ٧٠ میلیارد دلار است که در این زمینه حدود ٣٠ درصد مربوط به صنایع پایین‌دستی بویژه در زمینه انواع پلیمرها بخصوص پلی پروپیلن و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن است. 

بی‌تردید مهمترین وضع رقابتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در ایران دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طبیعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در احجامی گسترده و با قیمتی رقابتی است؛ هم‌اکنون ظرفیت صنایع تصفیه و انتقال گاز در کشور حدود ٦٠٠ میلیون مترمکعب در روز است که بزودی تا حد یکهزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و علاوه بر این، دسترسی به اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم وضع رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقش اساسی دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا