اخبار

حسین در، دبیرکل اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی: بازار ایران برای پتروشیمی­ های خارجی جذاب نیست!

بسپار- اتحادیه­ سراسری تعاونی­ های تامین­ نیاز، شامل 39 تعاونی و مشتمل بر 5481 واحد تولیدی فعال و  1690 واحد راکد است که در مجموع بین 6 تا 7 هزار واحد تولیدی را در صنایع پایین دستی پتروشیمی شامل می­شود. وظیفه این تعاونی­ ها، توزیع مویرگی مواد اولیه و محصولات پتروشیمی بین واحدهای تولیدی است.


این تشکل نقش غیرقابل انکاری بر یکی از ارکان تولید در این بخش از صنعت، یعنی تامین مواد اولیه دارد. از همین رو، با حسین در نشستی داشتیم و در خصوص روند فعالیت این اتحادیه گفت و گو کردیم. برای خوانندگان حاوی نکاتی خواندنی است.


بسپار- لطفا در ایتدا تاریخچه ­ای از چگونگی شکل گیری اتحادیه سراسری برای خوانندگان بسپار بفرمایید.

دُر: ایده اولیه تشکیل اتحادیه سراسری در اواخر دهه 80 در دفتر صنایع پایین­ دستی پتروشیمی (شرکت ملی صنایع پتروشیمی) مطرح شد. ابتدا در قالب شورای هماهنگی تشکل­ ها فعالیت می­ کرد. سپس تعاونی­ های بزرگ کشور از جمله اصفهان، مشهد، تهران، قم، یزد و … گرد هم آمدند و اتحادیه سراسری را تشکیل دادند و به مرور تعداد تعاونی­ ها افزوده شد. در ابتدا به نام اتحادیه تامین نیاز صنعت پلاستیک فعالیت می­ کرد و پس از مدتی به اتحادیه صنایع پایین­ دستی پتروشیمی تغییر نام و تعاونی­ های پایین­ دست پتروشیمی را زیرمجموعه خود قرار داد.

بسپار- ظرفیت واحدهای زیرمجموعه­ ی اتحادیه سراسری چه میزان است؟

دُر: اتحادیه دقیقا 5481 واحد تولیدی فعال دارد که ظرفیت آن­ها مبتنی بر پروانه­ها، حدود 3میلیون تن است. با توجه به اینکه مجموعه­ها با مقداری ظرفیت خالی فعالیت می­کنند، اتحادیه خریدار نزدیک به 30 درصد محصولات پلیمری و شیمیایی بورس است.

بسپار- تحلیل شما از وزن اتحادیه در بین تشکل­ها صنعت پلیمر کشور چیست؟

دُر: ما یک تقسیم­ بندی نانوشته انجام داده­ایم. در حوزه مواد اولیه ما فعالیت خود را انجام می­دهیم و علاقه­ای به فعالیت در سایر حوزه­ها که دیگر دوستان در آن مشغول هستند نداریم. ما بحث توزیع مویرگی مواد را دنبال و هر کجا که بحث مواد اولیه باشد ورود می­کنیم. سایر تشکل­ ها نیز زحمت می­کشند. ما همه در کنار یک­دیگر می­ توانیم ید واحد باشیم. از تمامی تشکل­ها دعوت می­ کنیم تا برای اینکه بتوانند توزیع مواد واحدهایشان را انجام بدهند به اتحادیه مراجعه کنند چرا که اتحادیه حاضر است برایشان تعاونی تشکیل دهد و توزیع مواد واحدهای زیرمجموعه­­ ی آن­ ها را به خودشان بسپارد. مانند انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی­ اتیلن که تعاونی خود و انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی­ وی­ سی که آن ها هم تعاونی مختص خود را تشکیل داده­ اند.

بسپار- سازوکار و عملکرد اتحادیه چگونه است؟

دُر: اتحادیه، خود وارد فعالیت خرید و فروش مواد نمی­شود، اتحادیه سیاست گذار و بسترساز فعالیت تعاونی­ هایش است. یعنی واحدهای تولیدی (حداقل 7 واحد تولیدی) گرد هم جمع می­ شوند و تعاونی تامین نیاز تشکیل می­دهند تا طبق قاعده­ی تعاون به تامین نیاز واحد خود بپردازند. ما قانونی را وضع کرده­ ایم که تعداد این واحدها حداقل در طی سه ماه به 25 واحد تولیدی برسد. مثلا تعاونی­ هایی که داریم بین 1000،200،300،50 و… عضو دارند، در واقع تعداد اعضای مختلفی دارند. نمایندگان این تعاونی­ ها در کنار یکدیگر جمع می­شوند و مجمع عمومی اتحادیه را تشکیل می­دهند. مجمع عمومی اتحادیه متشکل از تمامی تعاونی­ ها است. مجمع عمومی، هیات مدیره را انتخاب می­کند، هیات مدیره نیز مدیرعامل، رییس­ هیات مدیره، نایب رییس هیات مدیره، منشی و فردی که مسوولیت اجرایی را عهده­دار است را به عنوان تیمی که فعالیت­ های اجرایی اتحادیه را انجام دهند انتخاب می­کند. جلسات هیات مدیره در اتحادیه، ماهانه به صورت مرتب و مستمر برگزار می­شود، اعضای هیات مدیره از شهرهای متفاوت به جلسه می­ آیند و در جریان جزییات فعالیت­ ها قرار می­گیرند. ریاست هیات مدیره آقای رضازاده، مدیرعامل آقای میرزایی، نایب  رییس هیات مدیره آقای یغمایی از تعاونی یزد و دبیر هیات مدیره آقای ابن­ علی از تعاونی شهر ری و دبیرکلی بر عهده من است.

بسپار- انتخابات هر چند سال یکبار برگزار می­ شود؟

دُر: همانند سایر اتحادیه­ های سراسری کشوری هر 3 سال یکبار و انتخابات بازرسان سالانه برگزار می­ شود.

بسپار- اتحادیه چه فعالیت­ های جانبی مثلا در حوزه­ی نمایشگاه­ ها، همکاری با سایر مجموعه­ ها و جلسات با نهادها برای اصلاح قوانین دارد؟ 

دُر: بنده به عنوان دبیرکل اتحادیه مسوولیت دبیری کمیسیون صنعت و معدن اتاق تعاون ایران را در اختیار دارم و این یکی از جایگاه­ های اتحادیه است. اتحادیه عضو کمیسیون بورس، بانک و بیمه­ی اتاق تعاون ایران، عضو کمیسیون سرمایه­ گذاری و توسعه تجارت اتاق تعاون ایران، عضو کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی وزارت صنعت و معدن است. همچنین اولین عضو کارگروه تنظیم بازار و محصولات پتروشیمی شورای رقابت با حق رای می­ باشد. تدوین سند چشم­ انداز صنایع پایین­ دست پتروشیمی از طرف وزارت صنعت به اتحادیه واگذار شده­ است. در حوزه­  های صادراتی و برنامه­های صادراتی به عنوان فعالیت­ های جانبی در حال انجام فعالیت­ هایی هستیم. مثلا سال گذشته در عراق حضور پیدا کردیم. با مجموعه­ های متفاوت همکاری داریم.

اتحادیه، 4 کمیته تخصصی در حوزه مواد (کمیته: پی­ وی ­سی، پلی­ اتیلن، پلی ­پروپیلن و پلی استایرن) دارد. کمیته امور نمایشگاهی، فعالیت­ های نمایشگاهی داخل و خارج از کشور را سامان­ دهی می­کند. در حوزه­های مختلف قانون­ گذاری مشاوره به نمایندگان مجلس، حضور در کمیسیون  های مختلف مجلس شورای اسلامی، شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت، کمیسیون اصلاح قوانین مخل تولید، کمیته پایین­ دست پتروشیمی وزارت نفت و چندین کمیسیون و کمیته­­ی دیگر حضور پر رنگ داریم.

بسپار- طی یکسال گذشته گویی فعالیت­ های اتحادیه افزایش یافته است. این رویکرد با چه هدفی دنبال شده است؟

دُر: ابتدای سال 94 سال مناسبی برای اتحادیه نبود. پس از 12/4/93 و بخش­ نامه­ی معروف آقای خسروتاج برای خروج مواد از بورس و فروش با نرخ ارز آزاد، التهاب شدیدی به بازار وارد شد. تعاونی­ ها و واحدهای تولیدی به شدت به مشکل برخوردند. ما شاهد این بودیم که در سال 93 و 94 افت تولید داشتیم. در این شرایط راهکاری که برای اتحادیه وجود داشت، مدیران اتحادیه به این جمع­ بندی رسیدند که تیم اجرایی را تغییر دهند. تیم قبلی تیم بسیار فعالی بود و دارای افتخاراتی نیز بود اما در شرایط بحرانی که به وجود آمده بود نارضایتی از هیات­مدیره وجود ­داشت. تیم اجرایی اتحادیه تغییر کرد و مسوولیت آن را به بنده واگذار کردند، با توجه به شرایطی که موجود بود سعی کردیم با آسیب  شناسی بیشتری وارد قضیه شویم. اینکه آیا بهتر عمل شده­ است یا نه، لطف اهالی صنعت است.

بسپار- چرا عرضه مواد نباید از بورس کالا خارج شود؟

دُر:

ما برای وزیر صنعت نامه­ای ارسال کردیم و گفتیم شما که آنقدر به خروج مواد پتروشیمی از بورس اصرار دارید، ساز و کارتان برای خروج از بورس چیست؟ زمانی قبل از اینکه از بورس خارج شود، شرکت بازرگانی پتروشیمی وجود داشت اما اکنون پتروشیمی­ها مستقل عمل می­کنند. آیا بازار به بازار حواله­های قدیم و رانت­ها و آن شرایط و مشکلات گذشته بازگردد؟ یا ساز و کار جدیدی دارید؟

ما در اتحادیه سه مسیر را بررسی کردیم، یعنی حتی مشخص کردیم که اگر مواد از بورس خارج شود رویکرد اتحادیه چگونه باشد تا با مشکلی مواجه نشود.

هیچ آماری تا قبل از سال­های 85،86 و… در مورد میزان و قیمت خرید و فروش مواد واحدهای تولیدی یا پتروشیمی نمی­توان ارایه داد. همچین در صورت خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، سازمان­های مالیاتی نمی­توانند ردگیری کنند و فرار مالیاتی حادث می شود. مجموعه­های مختلف چنین انتظاراتی را دارند. از طرفی دغدغه­ی واحدهای تولیدی این است که مواد به آن­ها نرسد. ما مدعی این نیستیم که بورس کالا بهترین و فاقد مشکل است. ما بزرگترین منتقد بورس کالا هستیم. اما بورس کالا در مسیر اصلاح رفتارهای خود است. یعنی یک سری قابلیت­ها مانند قراردادهای بلندمدت، سامانه خرید خرد و… را افزوده و خود را اصلاح کرده و در حال نزدیک شدن به آن بورس ایده­آل ما است. از همه مهم­تر باقی ماندن محصولات پتروشیمی در بورس کالاست که دغدغه تولیدکنندگان است. تولیدکنندگان می­دانند در صورت باقی ماندن محصولات پتروشیمی در بورس کالا به مواد، کمتر و بیشتر، در بورس دسترسی پیدا می­کنند. اما اگر بخواهیم از بورس خارج شویم، تولید کننده­ای که 10 – 20 تن مواد می­خواهد چگونه با پتروشیمی وارد گفتگو شود؟ باید سر از بازار آزاد دربیاورد. پس منطق حکم می­کند حتی اگر در بورس کالا مشکلاتی وجود دارد به­جای از بین بردن ساز و کار بورس کالا، نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم، تا مواد با قیمت مناسب و در بهترین حالت و در اسرع وقت به تولیدکنندگان واقعی برسد چرا که  بورس کالا مرکز شفافیت است.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 171 ام ماهنامه بسپار که درآذر ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا