اخبار

حل مشکل اسکله کانتینری شهر “کیپ تاون” با کامپوزیت ها

بسپار به نقل از انجمن کامپوزیت می نویسد؛ کمپانی آئرونتک Aerontec واقع در آفریقای جنوبی، سکوی کامپوزیتی مخصوصی را طراحی نمود که بر روی اسکله ای در ترمینال مخصوص کانتینرها واقع در شهر “کپ تاون” Cape Town آفریقای جنوبی نصب گردید.
گراهام بیلیس Graham Blyth صاحب کمپانی آئرونتک می گوید:

تا جائی که اطلاع دارم، چنین پروژه ای برای اولین بار در جهان اجرا شد و باور دارم این پروژه بزرگترین پروژه کامپوزیتی است که تا کنون در آفریقا به اتمام رسیده است.

این پروژه برای لنگرگاه معروف Transnet National Ports Authority شهر کپ تاون طراحی شد تا یکی از مشکلات عمده این اسکله مهم کانتینری را رفع نماید. در سطح اسکله، سینی های کابل (محافظ کابل های برق جرثقیلهای بزرگ اسکله) مساحتی بیش از ۱۲۰۰ متر و عرضی حدود ۳ متر را اشغال می نمایند و یک خطر لغزشی برای کارگران اسکله محسوب می شوند.

نخستین راه حل پیشنهادی برای جلوگیری از وقوع چنین حادثه ای ، استفاده از یک لایه بتنی ثانویه با ضخامت ۱۹۰ میلیمتر بود که همسطح ریل جرثقیل ها باشد.

این پیشنهاد معایب بسیاری داشت از جمله:

۱- وزنی حدود ۱۰۰۰ تن بتن و میلگرد برای ساخت این لایه بتنی نیاز بود درنتیجه بیش از حد سنگین می شد.

۲- ساخت آن بسیار پر هزینه بود.

۳- مدت زمان سخت و محکم شدن این لایه بتنی حدود ۲۸ روز بود در نتیجه زمان ساخت آن بسیار طولانی میگردید.

بنابراین استفاده از این لایه بتنی برای یک اسکله شلوغ، که کشتی ها دائماً در آن پهلوگیری می نمایند ایده مناسبی نبود.

راه حل کمپانی آئرونتیک استفاده از پانل کامپوزیتی بود. این کمپانی موظف شد پروژه را در مدت زمان ۱۲ ماه به اتمام برساند. این پانل کامپوزیتی در عین داشتن وزنی سبک، دارای هزینه های مقرون به صرفه تری نسبت به بتن بود.

ضمناً سطح این پانل توسط امواج اسکله شسته و تمیز میشود. همچنین تخلیه بار کانتینرها نیز سریعتر و به دور از پانل ها انجام می گردد.

پس از ارائه طرح های مختلف و انجام آزمایشات متعدد، این کمپانی طرحی را ارائه نمود و به توافق طرفین رسید.
طرح مذکور ساخت پانل کامپوزیتی از جنس GFRP یا Glass Fiber Reinforced Polymer بود.

در ساخت این پانل کامپوزیتی از رزینی استفاده شد که به روش Vacuum Infused جامد میگردید.

الیاف شیشه به کار رفته در آن Woven Roving و رزین مورد استفاده نیز رزین پلی استر ایزوفتالیک بود.

پس از ساخت این پانل، سطح آن با رزینی مقاوم در برابر UV ، به نام رزین iso-NPG پوشیده و در نهایت ماده ضد لغزش Grip Finish نیز به آن پاشیده شد .

کمپانی آئرونتیک برای ساخت پانل های کامپوزیتی با کمپانی MMS Technology همکاری نمود.

در فاصله ای که بین پانل های کناره ریل های جرثقیل و پانل های لب آب وجود داشت، یک پَنزِر بلت Panzerbelt نصب گردید تا کابل های برق جرثقیل را بپوشاند.

پنزر بلت یک سیستم حفاظتی است که مانع آسیب رسیدن به کابل برق بنادر و ترمینال ها در اثر رفت و آمد می شود.
یک تسمه بالابر مخصوص به هر جرثقیل متصل است. زمانیکه جرثقیل بر روی ریل خود حرکت کند، این تسمه، پنزر بلت را بالا می برد، در نتیجه کابل های برق به سمت عقب کشیده می شوند و درون محفظه مخفی کابل قرار میگیرند.

بیلیس می گوید:

پانل بالایی ۳۲ میلیمتر و از ماده GFRP جامد ساخته شده است که در ارتفاعات مشخصی نصب و توسط یک میله پالتروژن شده نیز تقویت می گردد.

کمپانی آئرونتیک می گوید: همانطور که اعلام شده بود این پروژه در مدت زمان ۱۲ ماه و با بودجه اختصاصی به اتمام رسید.

اطلاعات بیشتر: http://www.aerontec.co.za
اطلاعات بیشتر: http://www.mmstechnology.co.za

منبع: Net Composites

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا