اخبار

در جستجوی باکتری های خورنده متان

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، اخیرا گزارشی با عنوان “استفاده از متان در متیلومیکروبیوم آلکالیفیلوم 20ZR” منتشر شده که توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است. در واقع متیلومیکروبیوم آلکالیفیلوم 20ZR یا M. alcaliphilum 20ZR یک ریزجاندار (Micro organism) خورنده ی متان معروف به methanotroph می باشد. موضوع این تحقیق بر عملکرد این ریزجاندار تمرکز داشته که سابقا به آن توجه نشده بود. طبق گفته ی اعضای این تیم تحقیقاتی، در حال حاضر دانش کمی در مورد عملکرد این جانور وجود داشته در حالی که این کاتالیزگر زیستی یکی از مهم ترین موجودات در تبدیل گاز طبیعی به سایر محصولات مفید شناخته می شود.

اهمیت این تحقیق آنجاست که به محض درک شرایط فعالیتی این موجود، می توان شرایط محیطی آن را برای عملکردهای خاصی طراحی نمود. از این موجود می توان در ساخت سوخت و مواد واسطه ی شیمیایی بهره ی بسیار زیادی برد.

نقطه ی قوت استفاده از این باکتری به عنوان زیست کاتالیزگر، بهبود مصرف کربن بوده که به صورت همزمان قادر به کاهش گازهای گلخانه ای نیز خواهد بود. در واقع M. alcaliphilum 20ZR از متان به عنوان تنها منبع انرژی و کربن استفاده می نماید. از طرف دیگر کاهش متان می تواند سودآوری های محیطی و زیست محیطی داشته باشد.

به عنوان یکی از مهم ترین دستاورهای این تحقیق می توان به تولید ماده ی واسطه ی نایلون اشاره کرده که سابقا تولید آن برای محیط زیست بسیار مضر شناخته میشد. به طور ایده آل، این گروه در تلاشند تا درک کنند آیا می توان از M. alcaliphilum 20ZR در ساخت موثرتر و بهره ور تر سایر محصولات نیز بهره برد یا خیر.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا