اخبار

در پی اعلام قیمت‌ محصولات پتروشیمی در روز یکشنبه: رشد کمتر از انتظار در بازار پلیمرها

بسپار/ایران پلیمر می نویسد،  روز یکشنبه قیمت پایه محصولات پلیمری در شرایطی اعلام شد که نظام حاکم بر قیمت‌ها روندی افزایشی داشت. البته این در حالی است که برخی از گریدها هم روندی نزولی را تجربه کردند و با کاهش قیمت همراه بودند. ضمنا میزان کاهش و افزایش قیمت‌ها ارقام چشمگیری نبود و می‌توان گفت شرایط نسبتا با ثباتی در بازارهای جهانی درخصوص محصولات پلیمری وجود دارد.

با توجه به افزایش اخیر بهای نفت این انتظار وجود داشت که بهای محصولات پتروشیمی جهانی جهت‌گیری مثبتی داشته و مسیر خود را با افزایش قیمت طی کنند که پس از گذشت چند هفته شاهدیم که این انتظار و پیش‌بینی محقق شده است. رصد بازار نفت نشانگر این موضوع است که شاخص نفت خام آمریکا با افزایش طی هفته گذشته همراه بود و در لحظه تنظیم این گزارش با بهای ۵۸ دلار و ۵۱ سنت اعلام قیمت شد. این در حالی است که شاخص نفت برنت هنوز هم بالای مرز ۶۰ دلاری است و در لحظه تنظیم این گزارش رقم ۶۳ دلار و ۵۵ دلار را به خود اختصاص داده است. خوش‌بینی‌ها به همکاری اوپک و روسیه در نشست آتی سبب شد، شاخص WTI به بالاترین سطح خود از جولای ۲۰۱۵ تا به حال برسد و به نزدیکی سقف ۵۹ دلاری دست پیدا کند.

در کنار همه این موارد برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که بازگشت نفت شل آمریکا با بهای بالا آینده‌ساز این بازارهاست و می‌تواند تاثیر بسزایی بر تصمیمات اخیر نشست اوپک بگذارد.به این ترتیب با توجه به وضعیت این کالای استراتژیک و وابستگی که میان بهای نفت خام و بهای محصولات پتروشیمی وجود دارد، انتظار می‌رود که قیمت‌ها روندی صعودی را طی ماه‌های آینده تجربه کنند هر‌چند به دلیل بالا بودن سطح قیمتی این محصولات، این رقم چشمگیر نباشد. دیگر علتی که این امر را در بازار‌های داخلی تقویت می‌کند افزایش متعادل قیمتی شاخص دلار است. به گونه‌ای که این اهرم نقش موثری در تعیین قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی دارد به گونه‌ای که با افزایشی ۹/ ۰ درصدی از بهای ۴ هزار و ۶۰۰ تومان در ۲۱ آبان ماه به بهای ۴ هزار و ۹۷۵ در روز یکشنه یعنی روز تعیین قیمت محصولات پلیمری رسید. این در حالی است چشم‌انداز تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال میلادی از نرخ دلار حمایت می‌کند و در کنار این موضوع هشدار رئیس بانک مرکزی به مقطعی بودن رشد نرخ دلار و تقویت سمت عرضه ارز با رشد درآمدهای صادراتی و کاهش کسری تراز تجاری عوامل تقویت احتیاط در بازار هستند.

منبع:دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا