اخبار

دیدگاه یک مدیر در صنعت/ بیست راهکار به تولیدکنندگان برای عبور از بحران و بقا در سال آینده

بسپار/ ایران پلیمر با توجه به بررسی های میدانی اینجانب از نظر شاخص های سیاسی و اقتصادی کارشناسان داخلی و خارجی، امسال تا پایان سال شاهد ثبات نسبی در اکثر شاخصها خواهیم بود و دولت با ابزارهایی که در اختیار دارد نخواهد گذاشت سال بدی به انتها برسد ولی  سال آینده و سالهای بعد، روزهای خوبی از نظر شاخصهای تولید و صادرات نخواهیم داشت. لذا با اندک بضاعت فکری که دارم توجه تولید کنندگان عزیز را به موارد ذیل جلب میکنم. البته با این  توضیح که بسیاری از تولیدکنندگان ما قطعا” راهکارهایی برای  برون رفت از بحرانها را دارند ولی روی سخن من با مدیرانی است که به هر دلیل، ممکن است به این موارد برخورد  نکرده باشند و این نوشتار سر نخی باشد برای ادامه کار و فعالیت تولیدی آنها که بنظر بنده حتی اگر یک تولید کننده را نیز راهنمایی  کرده باشد، من وظیفه ملی خودم را انجام داده ام.    

ما ناگزیر هستیم که یا از تحریمها عبور کنیم و یا حد اقل اثر آنرا بر تولید و زندگی خودمان کاهش دهیم و راه سومی وجود ندارد. تحریم چهل سال است که بر ما سایه افکنده و ظاهرا” قرار هم نیست به این زودی از میان ما برود پس چه باید کرد؟
اندیشمندان، اقتصاد دانان و سیاسیون ما باید راهکار ارایه کنند. جلسات هم اندیشی بگذارند. دولت پنهان آشکار شود و با دولت مرکزی و  منتخب مردم همراه و هم قدم شود، سایه اختلاسها و دزدی ها از این کشور برداشته شود، فرهنگ عمومی مردم در راستای دموکراسی و اصلاحات قرار گیرد، در بحرانها همه بفکر منافع ملی باشیم تا منافع فردی، فقر برچیده شود و عدالت اجتماعی به معنای واقعی به مردم نشان داده شود.

دولت از مشورت سندیکاها در سیاست گزاری های خرد و کلان اقتصادی خود بهره بگیرد تا نیاز نباشد که تصمیمات و بخشنامه های خلق الساعه بگیرد که نه تنها در جهت بهبود امور نیست بلکه مشکلات موجود را هم پیچیده

 تر میکند، دستگاههای موازی عریض و طویل که موانع تولید هستند کاهش یابند تا تولید نفسی بکشد.

به قول دوستی که میگفت ما انتظار کمک دولت را نداریم حداقل مشکل برای تولید اضافه نکنند. یعنی اگر بگذارند تولید خودش موانعش را بر طرف میکند،  سیستم بانکی اصلاح شود تا مشکلات ارزی و رانتهای ایجاد شده کمتر شود و هزار چیز دیگری که در ذهن همه ماست. اینها را  گفتم که بدانید ما با غر زدن و موج منفی هیچ کاری از پیش نخواهیم برد و خودمان باید فکر چاره باشیم و من به عنوان یک ایرانی و کسیکه قریب به سه دهه در صنعت این کشور هستم و این مشکلات را با تمام وجود لمس کرده ام، در جهت بهبود امور تولید  مواردی را عرض کردم که نظر شخصی بنده است و  به صورت خیلی کلی مطرح شده و نیاز هست که توسط کارشناسان واکاوی و

 تکمیل شود و قطعا” نقد پذیر هستم ولی امیدوارم به جای نقد کردن صرف، ایده ها  و نظرات راهبردی و کارگشای خود را اعلام کنید تا تک تک آیتمهایی که اشاره کردم و خیلی را هم ممکن است اشاره نکرده باشم، تقویت و اصلاح شود. تا گره ای باز کنیم تا اینکه  باز گره ای ببندیم  و به این نکته هم اشاره کنم که همین تحریم ها و تنگناها اگر درست مدیریت شود میتواند افق های تازه ای به ما نشان دهد که با تغییر جهت گیریها، تحریم را به یک فرصت تبدیل خواهیم کرد که ما این کار را تا حدود زیادی کردیم و انشالله از تحریم ها عبور خواهیم کرد.

1-برقراری سامانه بهین یاب در شرکتهای تولیدی: چراکه خرید از بورس فقط با این سامانه خواهد بود و با قانون جدید نیز فقط تولیدکنندگان میتوانند از بورس خرید کنند که این البته هم مزیت هست و هم معایبی خواهد داشت  لذا آمادگی لازم را برای خرید از  بورس داشته باشید.

2-سال آینده به احتمال زیاد مواد اولیه منشا داخلی علاوه بر بورس، سهمیه بندی شده و از طریق تعاونی ها، اتحادیه ها و انجمنهای صنفی توزیع خواهد شد لذا ارتباط  یا عضویت در این سندیکاها را جدی بگیرید.

3-واردات مواد اولیه برای تجار و بازرگانان به سختی امکان پذیر خواهد بود چون تجار دیگر نمی توانند واردات داشته باشند و یا  بسیار محدود خواهد شد و باید با تولید کنندگان صادراتی وارد مذاکره شوند. پس تولید کنندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود از هم اکنون برنامه ریزی داشته باشند.

4-تولید کنندگان تا می توانند مواد اولیه خود را از منابع داخلی و خارجی تهیه نمایند چون نوسانات ارزی خواهیم داشت لذا بنظر بنده خرید مواد اولیه در اولویت خواهد بود.

5-تولید کنندگان عزیز طرح های توسعه ای خود را متوقف کنند و تمرکز بیشتر روی تولید محصولات فعلی و حفظ بازار و شرکت  را در برنامه ریزی دو ساله خود لحاظ نمایند.

6-فروش نقدی داخلی و بخصوص صادراتی را  توسعه دهند و از فروش چکی و مدت دار خود داری نمایند چون احتمال اینکه طرف داخلی قادر  به انجام دیون نباشد و طرف خارجی هم از وضع موجود در ایران سو استفاده کرده و شما را بامشکل جدی مواجه کند، وجود دارد. پس نقد بفروشید حتی اگر کم بفروشید و نقدینگی شرکت را مدیریت کنید.

7-با بالا بردن راندمان کاری و حذف هزینه های اضافی مبنا را بر بقا بگذارید  نیروهای متخصص خود را حفظ و تقویت کنید و نیروهای با راندمان پایین را تعدیل نمایید.

8-برای خرید مواد اولیه حتما” از بانکها و اعتبارات بانکی ارزی و ریالی استفاده کنید و از وام گرفتن هراسی نداشته باشید و توجه  داشته باشید که مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات مورد نیاز کار تولید ارزش بالاتری از پول خواهند داشت یک روز گرفتن وام بانکی با بهره های 18 تا 20 درصد توجیه نداشت ولی الان خیلی توجیه دارد چراکه ارزش پول ملی تغییر کرده است و مواد اولیه  وارداتی شما ارزش بالاتری حتی از ارزهای خارجی خواهد داشت.

9-سال 98 و 99 سال واردات خواهد بود چراکه دولت چاره ای جز فروش نفت در برابر کالا نخواهد داشت و تحریمها این اجازه  را نخواهد داد که ارزی وارد کشور شود و اروپا نیز کاری از پیش نخواهد برد. پس باز هم واردات مواد اولیه و ماشین آلات پر  رنگ تر خواهد شد.

10-با کشورهای هند و چین وارد مذاکره برای تامین مواد اولیه باشید چون راهکارهای تبادل نفت و کالا از هم اکنون توسط این  دولتها با ایران اجرایی شده است  روی کشورهایی مثل کره، ژاپن، روسیه و اروپا اصلا” برنامه ریزی نکنید.

11-در سال آینده رشد اقتصادی و تولید به زیر منفی 6 رسیده و اگر معادلات جهانی با ایران به همین منوال بماند حتی در سال 99  به منفی 8 درصدخواهد رسید. لذا با انتخاب مشاورین و متخصصین مرتبط سعی در حفظ موجودیت فعلی داشته باشید تا توسعه و با کوچک کردن مجموعه و چابک سازی سازمان فقط فکر بقا باشید تا هر برنامه دیگری.

12-شرکتهای تولید کننده ای که توانایی مالی دارند یک دفتر بازرگانی و یا یک واحد تولیدی کوچک در کشورهای همسایه دایر نمایند تا در امر واردات و صادرات به آنها کمک کند و بتوانند در مواقع لزوم تحریمها را اگر حداقلی، ولی بتوانند دور بزنند. مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد بهتر است.

13-مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از حمایتهای دولت نظیر عدم نیاز به ثبت سفارش فرصتی است که حتی اگر شده یک واحد کوچک  تولیدی و یا انتقال بخشی از سرمایه و ماشین آلات تولید را به این مناطق منتقل کنید به عبارتی تخم مرغهای خود را به چند سبد منتقل کنید تا اگر سبدی شکست، تمام سرمایه شما از بین نرود.

14-تولید محصولاتی را که مواد اولیه منشا داخلی دارند با ارزش افزوده بالا با هدف صادراتی تقویت کنید و محصولاتی را که  وابسته به مواد اولیه خارجی که اکثرا” هم تحریمی هستند را کاهش دهید. و این معنی واقعی شعار اقتصاد مقاومتی است که فقط در  حد شعار مانده است.

15-تولید محصولاتی که قیمت محصول داخل ظرف از قیمت خود ظرف کمتر است توجیه اقتصادی ندارد و این یک قاعده کلی است. الان محصولاتی تولید میشود در ظروف 20 لیتری که قیمت ظرف 15000 تومان است ولی مواد داخل آن 14000 تومان یعنی بیش از 50 درصد  هزینه بسته بندی و این عقلانی نیست.

16-تولید محصولات بازرگانی در اولویت باشد محصول بازرگانی کالاهای تولیدیی هستند که وارد خانه ها و مغازه ها و کارگاهها  میشود و این میشود تولید با تیراژ میلیونی با ارزش افزوده بالا که بعد تقاضای میلیونی خواهد داشت به عبارت ساده تر بسته بندی به  سایزهای کوچکتر و مصارف خانگی و فروشگاهی و کارگاهی تغییر کند یعنی شما میتوانید یک پکی از محصولات سایز کوچک  درست کنید که در همه جا کاربرد عمومی دارد و بالطبع فروشها هم نقدی خواهد بود.

17-سیستمهای مالی خود با دارایی، شهرداری، صنعت و معدن و سایر دوایری که از تولید کننده عوارض میگیرند را شفاف کنید چراکه با وصل شدن 15 دستگاهی که در این موضوع با هم مرتبط هستند تمام اطلاعات بین دستگاهها بصورت آنلاین رصد شده و راستی آزمایی میگردد و لذا راه فراری برای گذر از این موانع وجود نخواهد داشت و یا به حد اقل خواهند رسید. چرا که دولت در  سال آینده به صورت جدی از فرار مالیاتی و عوارض گوناکون جلوگیری خواهد کرد و چاره ای هم ندارد چون باید منابع مالی خود را  تامین نماید. فرار از این قسمت خودگول زنی است و دولت در هر مرحله ای که گیر کنید دیگر رهایتان نخواهد کرد. شفافیت مالی فوق اگر چه هزینه دارد و پرداخت آن سخت است و بعضا” هم زیاد از حد توان و غیر منطقی است، ولی آرامش ذهنی آن برای مدیر یک مجموعه در سایر امور کمک حال خواهد بود و نیز با آرامش تصمیمات بهتری خواهند گرفت.

18-مشتریان خود را پالایش نمایید و آنهایی را که به سازمان شما وفادار بوده اند حفظ و تقویت نمایید و آنهایی را که در برهه هایی  از زمان موج سواری کردند و شما مجبور بودید آنها را داشته باشید کنار بگذارید که اگر این پالایش خوب انجام شود مشتریان باقیمانده و وفادار جای جدا شدگان را پر خواهند کرد و این در آینده منافع برد برد برای دو طرف خواهد بود و مهمتر از همه اینکه امنیت مالی و سرمایه گذاری شما حفظ و حراست خواهد شد.

19-هداف و برنامه های کاری خود را ابتدا در سازمان مطرح و اطلاع رسانی نمایید و در تصمیماتی که خواهید گرفت آنها را همراه بدانید و از نظرات و مشورتهای آنها استفاده کنید. سپس در گام بعدی یک سمینار هم اندیشی یا دورهمی شام یا نهار با مشتریان  وفادار و پالایش شده خود داشته باشید و با آنها گفتگو کنید و اهداف شرکت را به آنها اطلاع رسانی نمایید و نقطه نظرات آنها را هم بشنوید. اهمیت به این مشتریان روحیه تیمی شرکت و مشتریان را بالاتر خواهد برد و در آینده تعامل بیشتری بین شما و فروشندگان برقرار خواهد شد. اگر مشتری احساس کند که به او  و نظراتش در حد معقول توجه شده است وابستگی به مجموعه از قبل بیشتر

 خواهد شد.

20-تولیدکنندگان برای ایجاد نقدینگی و هم افزایی به دو صورت می توانند فعالیت خود را بهبود ببخشند اول با جوینت شدن با شرکتهای همکار و استفاده از ظرفیت های خالی یکدیگر چرا که ممکن است یک شرکتی ماشین آلاتی داشته باشد که فعلا” بلا استفاده هست در  حالیکه شرکت دیگری بدلیل نقدینگی امکان خرید و تجهیز آن ماشین الات را ندارد و هم افزایی یعنی اینکه از ظرفیتهای خالی  یکدیگر استفاده بهینه نمایند که البته نیاز به توافقاتی دارند که با مذاکره به آن خواهند رسید و کار پیچیده ای نیست. دوم جوینت شدن  تولیدکنندگان با تجار و بازرگانان که یکی تولید میکند و دیگری مواد اولیه و ماشین آلات وارد میکند  و هم افزایی این دو ضمن

 اینکه باعث فعالیت و بقای هر دو طرف میشود، یک انتفاع دو طرفه برد برد نیز ایجاد خواهد کرد.

البته در خصوص عملکرد برخی از تجار و بازرگانان و تولید کنندگان در زمان بحرانها که موج سواری کردند و منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح دادند نیز صحبتهایی در آینده خواهم داشت که چگونه میتوانستند کمک کنند ولی سوار بر امواج متلاطم شدند و….

در پایان امیدوارم که با چرخش های سیاسی در سالهای آینده، اوضاع مملکت بهتر شود و مواردی که ما گفتیم در آن شرایط اتفاق  بیفتد که بهترین حالت ممکن خواهد بود.

 

جعفر چنارانی

30/10/97  

مهندس جعفر چنارانی، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف است.
وی مدت 28 سال سابقه فعالیت در صنایع شیمیایی کشور دارد که مدت 14 سال در صنعت رنگ و رزین بوده و مدت 14 سالاست که وارد حوزه صنعت چسب، درزگیرها و کامپوزیت شده  و هم اکنون نیز به عنوان معاونت طرح و توسعه شرکت شیمیایی قوام کار (چسب قوام) مشغول فعالیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا