اخبار

در آستانه کریسمس ارامنه ایران/ گپی با رایموند بغوزیان، ظهراب: ارامنه در صنعت پلاستیک خانوادگی کار می کنند و نسل در نسل کار پدران خود را پیش برده اند

بسپار/ایران پلیمر می نویسد، این شرکت 52 سال سابقه را در پشت سر دارد. من خودم 28 سال و پدرم 52 سال است که در این صنعت هستیم. با برادر عزیزم که مهندس الکترونیک هستند.

اگر دقت کنید 99 درصد ارامنه در ایران صنعتگر بوده اند و هنرمند. نجار، موزیسین، فیلمبردار و بنیانگذار انواع صنایع مثل سینما، سالن های کنسرت گذاری و … در صنف خود ما هم بیشتر پایه گذار تراشکاری و ریختگری و اینها بوده اند.

اکثر دوستان ارامنه در صنعت پلاستیک خانوادگی کار می کنند و نسل در نسل کار پدران خود را پیش برده اند. اگر مجددا به قدیم برگردیم می بینید که بزرگان ماشین سازی پلاستیک و قالب سازی را ارامنه تشکیل می دهند.

رسوم ما در آستانه سال نو و جشن های کریسمس زینت بخشیدن درخت کاج است و وجود بابانوئل. می دانید که ارتودکس ها و کاتولیک ها در خصوص روز تولد عیسی مسیح اختلاف هایی دارند. به هر حال ما تولد پیامبر را روز ششم ژانویه برگزار می کنیم که روز غسل تعمید ایشان هم هست.

از نظر من نوروز و سال نو میلادی به دلیل اینکه هر دو از اعیاد هستند و هر دو تحویل سال را نشان می دهند، شباهت هایی دارند. اصل، مبدا و منشا هر دو یکیست. ما خود را نه اقلیت بلکه دقیقا ایرانی می دانیم.

خاطرات من از روزهای سال نو و کریسمس به قدیم برمی گردد و اینکه بیشتر مصادف می شد با بارش برف و تعطیلی مداری و خوشحالی بچه ها. الان متاسفانه شرایط جوی تغییر کرده و خیلی شاهد چنین آب و هوایی نیستیم.

بهترین کادوهایی که در کریسمس گرفته ام، کتاب های ارزشمندی بوده که به من هدیه شده.

غذای سنتی به آن شکل نداریم. جشن تولد مسیح معمولا حتما ماهی و برنج داریم. قدیم گوشت قرمز هم استفاده می شد (گوشت مرغ نه) ولی حالا بهترین و سنتی ترین غذا ماهی است. بر چه اساسی بوده نمی دانم.

ما چون در ایران به سر می بریم و طبق قوانین مملکت هستیم طبیعی است که نمی توانیم تعطیل کنیم و باید پاسخگوی همکاران خود و ارباب رجوع باشیم. در واقع تعطیلات ما همان تعطیلات نوروز است.

در سال نو به دیدار بزرگان خانواده، پدربزرگ و مادربزرگ و پدر و مادر و … می رویم.

تنی سالم و سالی پربار برای همه هموطنان آرزو می کنم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا