اخبار

صادقی نیارکی، معاون وزیر صمت: رشد مثبت صنعت کشور در سال جاری به رغم رشد اقتصادی منفی

بسپار/ایران پلیمر معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود رشد منفی اقتصادی، امسال در دو فصل شاهد رشد مثبت صنعت هستیم.

مهدی صادقی‌نیارکی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان زنجان، اظهار کرد: طی ۱۰ ماهه امسال‌ در کشور، شاهد رشد ۷.۸ درصدی در زمینه صدور پروانه بهره‌برداری بودیم و بالغ بر ۵۷۰۰ واحد صنعتی نیز به بهره‌برداری رسیده که بالغ بر ۱۰۷ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده که رشد ۲۸ درصدی در حوزه اشتغال را به همراه دارد.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری صنعتی کشور، افزود: امسال میزان‌ سرمایه‌گذاری در کشور نسبت به سال قبل رشد ۳۰۰ درصدی دارد که فقط ۲۸ طرح صنعتی بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به همراه داشته است و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان مجموع سرمایه‌گذاری طی ۱۰ ماهه امسال است. در برخی استان‌ها نیز سرمایه‌گذاری خوبی اتفاق افتاده که همین استان زنجان در بهمن‌ماه شاهد بهره‌برداری از ۷۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی بود.

این مسئول، جواز تاسیس را تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی تعریف کرد و ادامه داد: امسال بیش از ۳۱ هزار فقره جواز تاسیس صادر شده است. در کشور قریب به ۷۷ هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور وجود دارد که امسال فقط ۳۱ هزار فقره جواز تاسیس صادر شده؛ شاید یک‌چهارم جواز تاسیس‌های صادر شده به مرحله بهره‌برداری برسد ولی نشان از آن دارد که مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش تولید و ساخت داخل دارند که سبب رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال قبل شده است.

معاون امور صنایع وزیر صمت تصریح کرد: برای اولین‌بار پس از دو سال، صنعت کشور در فصل دوم امسال شاهد رشد نیم درصدی و در فصل سوم شاهد رشد ۳ دهم درصدی بود و این در حالی اتفاق افتاد که رشد اقتصادی کشور منفی بوده ولی بخش صنعت در دو فصل رشد مثبت را تجربه کرد. امسال دو چالش در بخش صنعت وجود داشت که یکی چالش بین‌المللی همه‌گیری بیماری کرونا است. از طرفی فعالیت، مبادلات، روش تولید، به‌کارگیری فناوری تغییر کرد و محدودیت‌های بسیاری را به وجود آورد.

صادقی‌نیارکی، تحریم‌ها را دیگر چالش موجود در کشور اعلام کرد و گفت: وزارت صمت، راهبردی سلبی و ایجادی دارد. راهبرد سلبی مدیریت واردات است. در سال ۸۹ واردات کشور ۶۵ میلیارد دلار و صادرات ۲۷ میلیارد دلار بود که این عدد با تغییرات در سال گذشته به واردات ۴۳ میلیارد دلار و صادرات ۴۱ میلیارد دلار رسید که نمود واقعی اقتصادمقاومتی است. آنچه که در داخل می‌شود ساخت، اجازه ورود ندارد و مقام معظم رهبری آن را حرام اعلام کردند که از این راهبرد برای تمکیل ظرفیت واحدها و فعالیت واحدهای نیمه‌تعطیل و تعطیل مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به وضعیت تجارت کشور طی ۱۰ ماهه امسال، عنوان کرد: واردات کشور ۳۰ میلیارد دلار است که کاهش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد و در این مدت ۲۸ میلیارد دلار صادرات در سخت‌ترین شرایط تحریمی به ثبت رسیده که برای حل این مشکل، اقتصاد مردمی شده، به عبارت دیگر تجارت به بخش خصوصی واگذار شده است.

این مسئول از کسری ۳۰ میلیارد دلاری تجاری در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: امسال کسری تجاری به ۲ میلیارد دلار رسیده است و گفتن این نکات مثبت و امیدبخش به جامعه اهمیت زیادی دارد. بر اساس راهبرد وزارت صمت، از ۸۰۰۰ ردیف تعرفه ممنوعیت ثبت سفارش کالا به ممنوعیت ثبت سفارش بیش از ۲۵۰۰ ردیف تعرفه رسیده‌ایم. برای مثال پس از ترک دو برندی که ۷۰ درصد بازار لوازم‌خانگی کشور را در دست داشتند و سال ۹۷ کشور را ترک کرد، امسال نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد و نسبت به سال ۹۶ به میزان ۱۵ درصد رشد تولید داریم.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در صنعت لوازم خانگی از مونتاژکاری در لوازم‌خانگی به سمت تعمیر و ساخت داخل حرکت کردیم، بیان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که برای تولید در کشور وجود دارد، تامین مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولید است ولی گلوگاه‌هایی وجود دارد. پروژه نهضت ساخت داخل در سال ۹۶ آغاز به کار کرد تا همه ابعاد برای این هدف به حرکت درآید. ظرف سه سال ۱۰ میلیارد دلار از واردات کشور به ساخت داخل تبدیل شد. امسال ۳.۲ میلیارد دلار تولید ساخت داخل برای استان‌ها در نظر گرفته شده که تاکنون ۳ میلیارد دلار آن محقق شده و سهم استان زنجان ۶۶ میلیارد دلار بود که طی ۱۰ ماه ۱۶۲ میلیارد دلار تولید ساخت داخل داشته است.

صادقی‌نیارکی خاطرنشان کرد: در وزارت صمت به دنبال آن هستیم که علاوه ‌بر رعایت عدالت در توزیع، سهولت و شفافیت نیز محقق شود. تکمیل ظرفیت نیمه‌تمام از دیگر برنامه‌ عملیاتی این وزارت است که از ۱۵۰۰ واحد پیش‌بینی‌ شده برای سال‌جاری بالغ بر ۱۴۰۰ واحد در شهرک‌های صنعتی به مدار فعالیت بازگشتند که سهم استان ۳۰ واحد بود که فراتر عمل کرده و بیش از ۴۰ واحد به چرخه فعالیت بازگشته است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا