اخبار

حجم معاملات انواع محصولات پلیمری هفته گذشته 115 درصد رشد کرد

بسپار / ایران پلیمر حجم معاملات انواع محصولات پلیمری هفته گذشته رشد 115 درصدی را تجربه کرد و سبب شد 62 هزار و 123 تن از مواد اولیه پلیمری در بورس کالا دادوستد شود.

بازار محصولات پتروشیمیایی هفته‌ای افزایشی را پشت سر گذاشت. این میزان افزایش در داده‌های موثر معاملاتی، به گونه‌ای رخ داد که تلخی سقوط هفته ماقبل آن را تا حد زیادی تسکین بخشید.

بازار مواد اولیه پلیمری طی هفته گذشته چنان ارقام افزایشی را در کارنامه خود به ثبت رساند که شروعی بسیار جذاب را برای بهمن ماه سال جاری ترسیم می‌کند. حجم معاملات انواع محصولات پلیمری طی هفته گذشته رشد 115 درصدی را تجربه کرد و سبب شد 62 هزار و 123 تن از مواد اولیه پلیمری در بورس کالا طی هفته گذشته مورد دادوستد قرار بگیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این میزان از حجم معاملات بیشترین مقدار طی 15 هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود و نقطه امیدبخشی برای بازار محصولات پلیمری به حساب می‌آید.

بخش اعظم این میزان افزایش از مسیر رشد تقاضا رهگیری می‌شود. چرا که طی هفته گذشته میزان تقاضا به 83 هزار و 932 تن رسید که حکایت از رشد 151 درصدی نسبت به هفته ماقبل دارد. محرک اصلی رشد میزان تقاضا از کانال 33 هزار تنی هفته ماقبل به میزانی بیش از 83 هزار تن را می‌توان در نوسان‌های کاهشی بهای ارز رهگیری کرد. چرا که سبب افت قیمت‌های پایه برای هفته گذشته شد. این مطلب نه تنها رکود تقاضا را التیام بخشید، بلکه توانست سبب رشد حجم معاملات هم شود. در نهایت 71 درصد از حجم عرضه‌های هفته گذشته مورد دادوستد قرار گرفتند که بیشترین میزان طی 7 هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود.

اوضاع دادوستدهای محصولات پتروشیمی نیز نشان از جریان افزایشی داده‌های اثر گذار دارد. به طوری که در معاملات هفته گذشته حجم دادوستد انواع محصولات شیمیایی به 30 هزار و 760 تن رسید که حکایت از رشد 27.48 درصدی را دارد. در این بازار نیز محرک اصلی رشد حجم تقاضا به شمار می‌رود. چرا که میزان تقاضا با 35 درصد افزایش به 39 هزار و 692 تن رسید که بیشترین مقدار طی 6 هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود.

تنها داده‌ای که در این بازار رخسار افزایشی نداشت و افت ناچیز 1.17 درصدی را تجربه کرد، میزان عرضه‌ها بود که 39 هزار و 380 تن طی هفته گذشته به ثبت رسید. برآیند همه این داده‌ها سبب شد که در معاملات هفته گذشته 78 درصد از حجم عرضه‌ها مورد دادوستد قرار بگیرد که بیشترین مقدار طی 14 هفته گذشته تاکنون است.

فعالان بازار بر این اعتقاد هستند که افت محسوس قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی طی هفته گذشته آن هم در حالی که ریشه در نوسان‌های کاهشی بهای ارز دارد، توانسته است روزنه‌ای امیدبخش برای فعالین بازار باشد.

 

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا