اخبار

رییس جمهور، روحانی: در جنگ اقتصادی و تحریم ها، صنعت پتروشیمی به کمک کشور آمد

بسپار / ایران پلیمر دکتر حسن روحانی، روز گذشته در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت گفت: امروز پنجاه‌وسومین برنامه افتتاح ماست، البته آیین افتتاح‌ها را پنجشنبه‌ها برگزار می‌کنیم، در پایان سال وقت اندک است و آن‌قدر پنجشنبه نداریم، بنابراین روزهای دیگر را هم اضافه کردیم که برنامه‌های ما افتتاح شود.

صنایع نفت و پتروشیمی برای ما بسیار حائز اهمیت است

وی با بیان اینکه صنایع نفت و پتروشیمی برای ما بسیار حائز اهمیت است، افزود: نفت در تاریخ ما به‌عنوان صنعتی سیاسی- اقتصادی گره خورده است، بار بودجه در سال‌های پیش بر دوش این صنعت بوده و در سال‌های اخیر به‌ویژه امسال ما تقریباً اتکایی به نفت نداشتیم و کشور با کمترین اتکا به نفت اداره شده است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در سال ۹۸ و ۹۷ کشور با اتکای بسیار کم به نفت اداره شد، در واقع بودجه کشور که به‌طور میانگین در دولت گذشته ۷۰ یا ۸۰ میلیارد دلار و در بعضی از سال‌ها بالای ۱۰۰ میلیارد به نفت متکی بود در این دولت کشور با کمترین اتکا به بودجه نفت اداره شده است.

روحانی عنوان کرد: بخش بزرگی از بودجه ما در تاریخ ایران، از زمانی که نفت کشف شده است، صنعت کشور، فعالیت‌های اقتصادی کشور و بسیاری از پروژه‌های عمرانی به نفت متکی بوده است، از این رو نفت یک صنعت مهم و عظیم است و همین امروز اگر شیر نفت و گاز بسته شود همه فعالیت‌ها متوقف می‌شود و از حمل‌ونقل گرفته تا دیگر صنایع کل، برق کشور و بسیاری از فعالیت‌ها و خدمات متکی به نفت و گاز و میعانات با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه این درست است که بودجه جاری باید از نفت جدا شود، گفت: صنعت نفت مهم‌ترین صنعت کشور است و بقیه صنعت‌ها و خدمات کشور وابسته به این صنعت هستند، بنابراین نباید اهمیت این صنعت را از یاد ببریم.

کارهای بی‌نظیری در بخش نفت انجام شده است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در طول دولت یازدهم و دوازدهم کارهای بی‌نظیری در بخش نفت انجام شده است، افزود: اگر به تاریخ کشور نگاه کنیم مقدار گازی که در دولت تدبیر و امید افزوده شده، بالای هزار میلیون مترمکعب است، یعنی از روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب، امروز به ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که کار بسیار بزرگی است.

بهره‌برداری از منابع مشترک نفت و گاز به معنای احقاق حقوق ملت است

روحانی با تأکید بر اینکه در برداشت از منابع مشترک کارهای بزرگی انجام شده، تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند دولت یازدهم و دوازدهم در احقاق حقوق مردم فقط در سایه برجام کار کرده است، البته برجام کار بسیار بزرگی برای احقاق حقوق مردم است، اما یکی از مواردی که برای احقاق حقوق مردم تلاش شده مسئله بهره‌برداری از منابع مشترک نفت و گاز است که در این بخش کار بسیار بزرگی شده است.

وی ادامه داد: در پارس‌جنوبی که میدان مشترک ایران با قطر است، قطر دو برابر استفاده می‌کرد و ما عقب بودیم و امروز هم‌طراز و حتی جلوتر از این کشور از منابع عظیم مشترک استفاده می‌کنیم. تفاوت منبع اختصاصی با مشترک در این است که از منبع اختصاصی هر زمانی که بخواهید می‌توانید استفاده کنید، اما در منبع مشترک همسایه استفاده می‌کند، یعنی هر ساعتی بخشی از منافع ما از دست می‌رود، بنابراین از این منبع مشترک هم همسایه ما باید استفاده کند و هم ما این کار را انجام دهیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در غرب کارون منابع نفتی مشترک با همسایه عراق داریم، گفت:‌ تولید ما در این منطقه پنج برابر شده است، بنابراین حقوقی که از دست می‌رفته این دولت با سرمایه‌گذاری در این بخش و حتی بخش‌های دیگر توانسته جلو آن را بگیرد.

روحانی عنوان کرد: ما منابع مشترک را توسعه دادیم و در این دولت منابع از این میدان (میدان نفتی آذر) بهره‌برداری شده است که پیش‌تر استفاده از آن صفر بوده است. با تلاش‌های انجام‌شده در سال ۹۲ و ۹۳ تا پایان سال ۹۵ به تولید ۳۰ هزار بشکه در میدان مشترک رسیدیم که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌کردیم و امروز فاز دوم آن را افتتاح می‌کنیم و ۶۵ هزار بشکه در روز از این میدان مشترک استفاده می‌شود.

وی افزود: تمام فعالیت‌ها در میدان نفتی آذر به دست جوانان، مهندسان و کارگران ایرانی انجام شده است، آن هم حفر چاه‌های عمیقی که میانگین عمق آنها ۴۵۰۰ متر و در بعضی از موارد تا ۴۸۰۰ متر است، بنابراین کار بسیار بزرگی انجام شده و ما امروز شاهد افتتاح فاز دوم این طرح بودیم.

یکی از افتخارهای بسیار بزرگ ما صنعت پتروشیمی است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه از آغاز این دولت تاکنون در بخش پتروشیمی کار بسیار بزرگی انجام‌ شدهه و یکی از افتخارهای بسیار بزرگ ما صنعت پتروشیمی است، گفت: بسیاری از طرح‌هایی که افتتاح می‌کنیم بالادستی هستند. ما باید بتوانیم پایین‌دستی‌ها را هم طراحی کنیم. از وزیر نفت می‌خواهم طرحی برای اقدام‌های دولت بعد در بخش پتروشیمی آماده کند. طرح‌های پایین‌دستی‌ها می‌تواند اشتغال زیادی برای داخل و برای صادرات ما ایجاد کنند.

روحانی با بیان اینکه در سال ۹۹ تا امروز ۱۲ طرح بزرگ پتروشیمی را افتتاح کردیم، گفت: امروز افتتاحی که انجام شده یک افتتاح حدود ۱.۵ میلیارد یورو و یک افتتاح تا حدودی کمتر از یک میلیارد یورو بوده است، یعنی ما امروز ۲.۵ میلیارد یورو طرح، آن هم در این شرایط سخت افتتاح کردیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ ظرفیت پتروشیمی از ۵۰ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد و این نشان می‌دهد کار بسیار عظیمی انجام شده است، در این سال‌هایی که در جنگ اقتصادی بودیم و در تحریم قرار داشتیم یکی از جاهایی که به کمک ما آمد صنعت پتروشیمی بود.

صادرات غیرنفتی به ۳۱ میلیارد دلار رسیده است

رئیس‌جمهوری عنوان کرد: آغاز امسال به دلایل کرونا با کاهش صادرات غیرنفتی روبه‌رو بودیم، اما با بررسی آمار و ارقام در نشست ستاد اقتصادی، خوشبختانه در این دو ماه پایانی سال، مشابه پارسال صادرات غیرنفتی داشتیم. امروز شرایط ما بهتر است و می‌توانیم صادرات غیرنفتی را انجام دهیم و تاکنون ۳۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که تا پایان سال این رقم بالاتر هم خواهد رفت.

روحانی با بیان اینکه بخش بزرگی از صادرات غیرنفتی مربوط به پتروشیمی و فولاد است و این دو نقش عمده‌ای در صادرات غیرنفتی ما ایفا می‌کنند، افزود: همه آنچه تا پایان امسال به‌دست آورده‌ایم در سایه اراده، ایمان و ایستادگی مردم بوده است و اگر افتتاح و موفقیتی داشتیم، مربوط به فرزندان این ملت و جوانان و همه مردم از همه اقشار و گروه‌ها بوده است که تلاش بسیاری انجام داده‌اند.

روحانی با تأکید بر اینکه دنیا و آمریکا ناچار خواهد شد در برابر این ملت بزرگ زانو بزند و تحریم‌های ظالمانه را کنار بگذارد، تصریح کرد: دولت جدید آمریکا تاکنون چهار بار اعتراف کرده که فشار حداکثری شکست خورده و به نتیجه نرسیده است و این بزرگ‌ترین موفقیت ما در تاریخ است که خود آنهایی که این تحریم را بر ما روا داشته‌اند به‌دلیل ایستادگی ما اعتراف می‌کنند این تحریم و فشار به جایی نرسیده است.

 

منبع: نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا