اخبار

زیبا شیرینی کردآبادی، رییس هیات مدیره پایا پلیمر آپادانا: تولید و معرفی یک محافظ قالب در ایران پلاست که از واردات 15 ساله جلوگیری کرد

بسپار/ایران پلیمر به موجب آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان، شرکت های دانش بنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می شوند.

طبق آیین نامه مصوب، شرکت های دانش بنیان، اهدافی نظیر ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی، تجاری سازی یافته های  ‌پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش بنیان را دنبال می کنند.

شرکت های دانش بنیان، اساساَ کالا تولید نمی کنند و عموماَ، زمین یا ماشین آلات خاصی نیز ندارند. بلکه همیشه عده ای از افراد تحصیلکرده و با تجربه، اطلاعاتی تولید می کنند که این اطلاعات، محصولات اصلی شرکت محسوب شده و برایشان درآمدزایی دارد. بحث طرح های صنعتی و مالکیت معنوی محصولات، همیشه از دغدغه های اصلی شرکت محسوب می شود که حفظ حقوق معنوی این اطلاعات، یکی از مهم ترین مسائل حقوقی در شرکت های دانش بنیان است.

 

نمایشگاه ایران پلاست به طور جدی از دوره گدشته با ایجاد پاویونی برای شرکت های دانش بنیان، از این مجموعه ها حمایت کرده است. امسال نیز فضایی به شرکت های دانش بنیان اختصاص داده شده است. زیبا شیرینی کردآبادی، دانشجوی دوره دکتری  و رییس هیات مدیره شرکت پایا پلیمر آپادانا در این پاویون با ما گفت و گو می کند.

 

او به خبرنگار ما گفت: شرکت ما توانست پس از بیش از سه سال تلاش بی وقفه، یک محافظ قالب صنعتی را تولید کند که در دما و فشار بالا کارایی دارد. این محصول ۱۵ سال بود که جزو محصولات وارداتی کشور محسوب می‌شد و تامین آن از خارج از کشور صورت می‌گرفت.

محصول تولیدی ما حدود شش ماه است که در بازار عرضه شده و حتی از نمونه‌های خارجی آن از لحاظ کیفیت بهتر بوده است و قیمت آن هم نصف قیمت نمونه‌های وارداتی است.

ما در زمینه تولید رنگهای آب‌ پایه و همچین خمیرهای پیگمنت نیز فعالیت‌هایی داشته ایم.

روی یک سری سنگ های شب تاب بر پایه پلی استر هم کار می‌کنیم که در هر جا و در هر مکانی که نصب شوند، دیگر نیازی به چراغ و منبع نوری نیست. امیدواریم که در عمل موفق شویم به زودی آن را به بازار ارایه کنیم.

در واقع یک گروه تحقیقاتی هستیم که بر حسب نیاز مشتریان فرمولاسیون مواد یا دانش تولید محصول را در اختیار آنها می گذاریم.

–         چرا در نمایشگاه ایران پلاست شرکت کردید؟

شیرینی: یکی از اهداف حضور ما در نمایشگاه، بازاریابی و مارکتینگ بوده است و البته معرفی محصولات.  در مرحله و اولویت بعدی، تلاش ما شناساندن دانش آموختگان است که اگر از آنها حمایت شود می توانند برای این صنعت مفید و موثر باشند. می خواهیم این را بگوییم که خوب است به جوانان مملکت بها داده شود و برای آنها فرصت ایجاد شود تا مجبور به ترک خاک خود نشوند.

–         در مورد محافظ قالبی که اشاره کردید، ضرورت کاربری آن چیست؟

شیرینی: محصول محافظ قالب که ما تولید کردیم، همانطور که گفتم  ۱۵ سال بود از ایتالیا و ترکیه تامین می شد و ارز زیادی به واسطه آن از کشور خارج می شد.  شرکتی که تولید این محصول را سفارش داد، تقریبا چند ماه بود که کارخانه خود را به دلیل عدم توانایی واردات متوقف کرده بود اما با توجه به تولید این محافظ قالب مشکل آنها مرتفع و تولید را از سر گرفتند.

–         فضای اقتصادی سال آینده را چگونه می بینید؟

شیرینی: ما پروژه‌های زیادی داریم که متاسفانه نیازمند صرف سرمایه و هزینه های زیادی است. اگر حمایت هایی صورت بگیرد، می‌توانیم خیلی از محصولات را بومی‌سازی کنیم.

از نظر من تحریم ها جنبه سازنده‌ای داشت. قبل از تحریم ها مواد و محصولات خیلی راحت وارد می شد و در دسترس تولیدکنندگان و کارخانه‌ها قرار می‌گرفت و عملا اهمیتی به خلق دانش توسط دانش آموختگان کشور داده نمی شد ولی تحریم‌ها باعث اعتماد متقابل به نیروی متخصص داخلی شد.

 

 ستاد خبری ایران پلاست 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا