اخبار

در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی محقق شد: ساخت بالشتك فلز-لاستيك برای جذب انرژي ناشي از زلزله و ممانعت از تخريب ساختمان

بسپار/ایران پلیمر پژوهشگران گروه لاستيك پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران، بالشتك فلز-لاستيك برای جذب انرژي ناشي از زلزله و ممانعت از تخريب ساختمان توليد کردند.

 بر اساس تفاهم نامه ی امضا شده با پژوهشگاه زلزله شناسی طرح ساخت قطعه ايزولاتور اجرا و آميزه لاستيكي با بيشترين ميرايي يا اتلاف انرژي طراحي و با خواص مطلوب ديگر بهينه سازي شد. در شرايط سرويس و حين وقوع زلزله هيسترسيس بالا و نشست مانايي پايين از مهمترين خواص آميزه لاستيكي بكار رفته در ايزولاتور محسوب مي شوند. همچنين قطعه كه تركيبي از فلز و لاستيك است، تحت بار توسط نرم‌افزار آباكوس شبيه‌سازي شد. كليه آزمون هاي عملكردي بر روي بالشتك توليد شده، در آزمايشگاه پژوهشگاه زلزله شناسی مورد ارزيابي قرار گرفت و آزمون هاي ميرايي نمايانگر نتايج بسيار خوبي بوده است.

پیش از این ساخت بالشتك فلز-لاستيك ( يا ايزولاتور)به شکل تجربي انجام مي شد و به همين دلیل، خواص و ميرايي لاستيك بكار رفته از نتايج مطلوبي برخوردار نبود.

دکتر کرابی و دکتر  قریشی اعضای هیئت علمی پژوهشگاه درگروه لاستیک و دکتر ضیاعی فر عضو هیئت علمی پژوهشگاه زلزله شناسی به طور مشترک اجرای این طرح را به عهده دارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا