اخبار

صندوق ضمانت تعاون اعلام کرد: سقف ضمانت نامه ها به 21 میلیارد تومان افزایش یافت

بسپار/ایران پلیمر مدیرعامل صندوق ضمانت تعاون گفت: سقف ضمانت‌نامه‌ها از یک‌و نیم میلیارد تومان به ۲۱ میلیارد تومان افزایش یافته که بر مبنای سیستم اعتبارسنجی به تعاونگران واگذار می‌شود.

مهدی حسین‌نژاد در نشست خبری به مناسبت هفته تعاون، اظهار داشت: این صندوق تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای تعاونگران صادر کرده که کارمزد این ضمانت‌نامه‌ها نسبت به شبکه بانکی یک‌دوم است.

وی ادامه داد: سقف ضمانت‌نامه‌ها از یک‌و نیم میلیارد تومان به ۲۱ میلیارد تومان افزایش یافته که بر مبنای سیستم اعتبارسنجی به تعاونگران واگذار می‌شود به گونه‌ای که تعاونی‌های با درجه A با سفته و امضای مدیران تعاونی، ضمانت‌نامه صادر می‌شود و برای بدترین درجه‌بندی با رتبه D حداکثر ۳۰ درصد نسبت به صدور ضمانت‌نامه وثیقه می‌گیریم.

مدیرعامل صندوق ضمانت تعاون گفت: از ۳ هزار میلیارد تومان که ضمانت‌نامه صادرشده حتی یک ریال سوخت نشده، البته درصد این رقم به عنوان خسارت پرداخت شده، چون اعتبارسنجی تعاونی‌ها با دقت انجام شده است.

حسین‌زاده گفت: برای شرکت‌های تعاونی زنان تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان با سفته ضمانت می‌دهیم. برای جوانان، شرکتهای دانش‌بنیان و تعاونی‌های برتر تا سقف یک و نیم میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: سرمایه صندوق ضمانت صادرات امسال از محل سود انباشته ۴۵ میلیارد تومان اضافه می‌شود که این رقم ۳۰ درصد سرمایه قبلی است که اضافه شده و در حال ثبت است. همچنین یک رقم دیگری قرار است در دولت تصویب شود و به سرمایه این صندوق اضافه شود.

افزایش سپرده‌های مردمی در بانک توسعه تعاون به ۲۵ هزار میلیارد تومان

همچنین در این مراسم، عزیزالله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون اظهار داشت: این بانک با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی در مرداد سال ۸۸ راه‌اندازی شد که قرار بود سرمایه آن سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان اضافه شود که متأسفانه این کار انجام نشد و امروز سرمایه بانک رقم ناچیز یک‌هزار میلیارد تومان است که البته قرار است از محل تجدید ارزیابی دارایی به زودی ۱,۶۰۰ میلیارد تومان دیگر به سرمایه بانک اضافه شود و به ۲,۶۰۰ میلیارد تومان برسد که البته این سرمایه برای یک بانک توسعه‌ای در بخش تعاون به یک شوخی شبیه است، چون از بانک توسعه تعاون خوب حمایت نشده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه مسیر ما با فعالان بخش تعاون یک مسیر یک طرفه است، گفت: انتظاراتی از بانک وجود دارد که تسهیلات بدهیم، اما متأسفانه این بانک حمایت نشده و سرمایه‌اش افزایش نیافته است. بانک توسعه تعاون حتی یک ریال اضافه برداشت از منابع نداشته و مطالبات معوق این بانک رقم ناچیز ۸ درصد است.

وی افزود: در حالی میزان تسهیلات بانک توسعه تعاون ۱,۷۵۰ میلیارد تومان است که این رقم در گذشته فقط ۲۰۰ میلیارد تومان بود.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه منابع بانک توسعه‌ای باید از محل منابع دولت باشد و نه متکی به سپرده مردمی، گفت: بنابراین قیمت تمام شده برای بانک توسعه تعاون به خاطر سپرده‌های مردمی ۱۷ درصد است. سپرده‌های مردمی در بانک توسعه تعاون از ۲,۵۰۰ میلیارد تومان در گذشته، اکنون به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته مهدیان، بانک توسعه تعاون ۴۵۰۰ نفر پرسنل در کشور دارد که ۷۱ درصد تسهیلات آن به بخش تعاون و ۲۹ درصد به سایر بخش‌ها پرداخت می‌شود.

مهدیان نرخ تسهیلات توسعه تعاون را ۴ درصد برای قرض‌الحسنه، ۶ درصد برای اشتغال روستایی و تا ۱۸ درصد برای سایر موارد طبق مصوبه شورای پول و اعتبار عنوان کرد.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا