اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ سه دلیل رفتگی ماردان در اکسترودرها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر با درک نکردن عواملی که باعث رفتگی (wear) ماردان ها می‌شود، وقت و هزینه خود را هدر می دهید. در این مقاله، سه دلیل اصلی رفتگی ماردان بررسی شده است.

سه عامل اصلی رفتگی ماردان در رانشگرها (اکسترودرها) وجود دارد. اولین عامل، تاثیر نواحی پرفشار نامتعادل در ماردان است که بیشتر به دلیل طراحی ماردان رخ می دهد. عامل دوم، ناهم راستایی  با سیلندر است که معمولا مخرب‌ترین عامل است. سومین دلیل رفتگی ماردان، استفاده از پرکننده های ساینده است. به‌طور کلی، با بررسی الگوی رفتگی در پره‌ها می‌توان علت را تعیین کرد .

A) مربوط به نواحی پرفشار نامتعادل ناشی از طراحی ماردان، B) نشان دهنده تراز نبودن سیلندر، و C) بیانگر اثر پرکننده های ساینده.

با توجه به علت اول، ماردان باید به‌گونه‌ای طراحی شود که قبل از شروع فشرده‌سازی (compression)، مذاب شروع به شکل‌گیری کند. در تمام قسمت‌های باقیمانده ماردان باید مذاب کافی وجود داشته باشد تا از گرفتگی کامل مواد جامد جلوگیری شود. اگر طراحی به گونه ای باشد که آهنگ فشرده‌سازی بسیار زیاد باشد مذاب می‌تواند به سمت سرماردان (یا حتی ابتدای ماردان) نیرو اعمال کند و یک بخش کوتاه از کانال را کاملا پر از مواد جامد (ذوب نشده) ‌کند. در این حالت، فشار در آن نقطه می‌تواند به سرعت بیفزاید، زیرا ماردان سعی می‌کند مواد جامد در حال حرکت به سمت جلو در یک حجم همیشه در حال کاهش بفشارد. فشارهای لحظه‌ای بیش از psi 10،000 مشاهده شده است، زیرا یک ماردان به‌طور موقت با مواد جامد مسدود می‌شود.

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۰ ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه ۹۹ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

@gmail.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا