اخبار

سود 169 درصدی پتروشیمی غدیر از فروش داخلی PVC/ جیب صنایع پایین دستی کوچکتر شد

بسپار/ ایران پلیمر مدیرعامل پتروشیمی غدیرگفت: این مجتمع پتروشیمی با 61 درصد رشد فروش شاهد افزایش دو برابری فروش در سه ماهه اول سال ۹۹ در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است.

عباس کریمی مدیر عامل پتروشیمی غدیر در گفتگو با خبرنگار نیپنا از افزایش فروش 61 درصدی شرکت پتروشیمی غدیر در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و گفت: در سه ماهه اول سال جاری به دلیل نیاز داخل به PVC گرید S65 هیچگونه صادراتی نداشتیم وتمام محصول تولیدی را در بورس کالای ایران عرضه کردیم و توانستیم بازار داخل را تنظیم کنیم که منجر به جذب سود 169 درصد خالص برای شرکت شده است.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر تصریح کرد: پتروشیمی غدیر به عنوان برند برتر PVC در ایران سرآمد و پیشتاز در تولید کیفی و عرضه فراگیر به کشورهای منطقه تا افق ۱۴۰۴ است. همچنین، تولید و عرضه پلی وینیل کلراید (PVC) با رعایت استانداردهای کیفی و زیست محیطی در بازارهای داخلی و خارجی با هدف ارزش افزایی برای سهامداران مهم‌ترین مأموریت پتروشیمی غدیر به شمار می رود.

وی ادامه داد: بنابر تغییر کف عرضه هفتگی PVC در بورس کالا از 1100 تن به 2200 تن تلاش کردیم تا برای کاهش التهاب بازار تمام کف مورد تقاضاي صنعت را تامین کنیم البته چون موجودی انبار به پایان رسیده است و تولید روزانه را عرضه می‌کنیم مجبور هستیم که بخشی از نیاز را بصورت سلف یا پیش فروش تولید بفروشیم. تولید کنونی روزانه PVC گرید S65 400 تن است.

کریمی  افزود: بخشی از تقاضای موجود در بازار بورس کالا کاذب است و به نظر می‌رسد که بهین یاب باید بروز رسانی شود و شرکت‌هایی که فعالیت تولیدی ندارند از دایره خریداران محصولات بورسی حذف شوند.

وی ادامه داد: در صورتی که سهمیه واحدهای تعطیل شده را کسی خریداری نکند بازار کنترل خواهد شد. البته با توجه به عدم خرید میزان عرضه شده سه هفته اخیر در بورس کالا به نظر می‌رسد که مصرف کننده واقعی این محصول توانسته است خوراک خود را از بورس تامین کنند.

کریمی در مورد تغییر توزیع صادرات گفت: بعد از تامین نیاز داخل امکان صادرات برای پتروشیمی غدیر نیز وجود دارد و در صورت وجود محصول مازاد به کشورهای همسایه و کشورهای CIS نیز صادرات داریم. برای توسعه صادرات در آینده به دنبال ایجاد بازارهای جدید صادراتی هستیم و در نظر داریم که بازارهایی با سودآوری بیشتر به لحاظ قیمتی در لیست صادرات شرکت قرار گیرد. به عبارت دیگر توزیع صادرات به بازاری با سود بیشتر تغییر خواهد کرد.

مدیر عامل پتروشیمی غدیر به انجام تعمیرات اساسی با کمک نیروهای بومی اشاره کرد و گفت: انجام تعمیرات اساسی و راه اندازی خطوط تولید (ناشی از توقف ناخواسته حادث شده)، علیرغم کمبود تجهیزات و در شرایط خاص کرونا با نیروهای متخصص داخلی شرکت انجام شده است.

کریمی استفاده از قطعات و تجهیزات داخلی سازی شده را در دستورکار شرکت اعلام کرد و گفت: در راستای حمایت از تولید داخلی و متعاقب آن رونق و جهش تولید، 60 درصد از قطعات حساس همچون پمپ ها و کمپرسورها داخلی سازی شده که باعث جلوگیری از خرید قطعات خارجی با ارزبری بالا و صرفه جویی ۷۰ درصدی در خرید این قطعات شده است.

وی اظهارکرد: همچنین، داخلی سازی قطعات کمپرسورهای اصلی در زمان تعمیرات از طریق نقشه برداری و انجام مهندسی معکوس با قیمت بسیار پایین‌تر از خرید خارجی انجام شده است.

مدیر عامل پتروشیمی غدیر در مورد وضعیت این شرکت بورسی در بازار سرمایه توضیح داد و گفت: با وجود اینکه سه ماهه اول سال جاری با افزایش فروش و سود همراه بوده است اما قیمت سهام شرکت در بازار با نوسان همراه بوده است همانطور که می‌دانید قیمت سهام متاثر از عوامل مختلفی در بازار سرمایه است. اما ما با مدیریت منابع و نقدینگی شرکت تلاش کردیم تا ثروت سهامداران به نحو احسن و مطلوب افزایش یابد و تا ضمن هم افزایی در خصوص تمرکز حساب‌ها از سود غیر عملیاتی نیز سهامداران منتفع شوند.

گردش مالی و بازرگانی سه ماه اول سال ۹۹ پتروشیمی غدیر

میزان فروش شرکت در سه ماه اول سال ۹۹ به میزان 2.735.325 میلیون ریال بوده در حالیکه این مقدار در مدت مشابه در سال 98 به میزان 1.703.383 میلیون ریال بوده است. در واقع پتروشیمی غدیر در سال جاری با 61 درصد افزایش فروش شاهد افزایش دوبرابری فروش محصولات پتروشیمی غدیر در سه ماهه اول سال ۹۹ در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است.

شایان ذکر است که سود خالص شرکت در سه ماه اول سال ۱۳۹۹، به مبلغ ۹۴۰.۶۳۲ میلیون ریال رسیده و در مدت مشابه سال ۹۸ این عدد ۳۴۹.۲۲۹ میلیون ریال بوده است. به عبارت بهتر، افزایش سه برابری سود خالص در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در پتروشیمی غدیر روی داده است.

مدیر عامل پتروشیمی غدیر چشم انداز آینده شرکت را تشریح کرد و گفت: خوراک شرکت دو محصول کلر و اتیلن است که اتیلن از طریق خط اتیلن غرب و کلر مورد نیاز از طریق پتروشیمی اروند تامین می‌شود. با مذاکراتی که با پتروشیمی اروند انجام شده میزان کلر دریافتی نیز افزایش خواهد یافت. با این حال مقدمات اولیه برای احداث واحد تولید کلر آلکالی پتروشیمی غدیر در حال انجام و در مرحله بررسی و جذب لایسنسور است. بعد از راه اندازی این واحد میزان تولید شرکت نیز افزایش خواهد یافت.

در پایان باید اشاره کرد که شرکت پتروشیمی غدیر، سالانه ۱۵۰ هزار تن وینیل کلراید مونومر (VCM) و ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن پلی ونیل کلراید (PVC) دارد که در ساخت انواع لوله ‌ها، شیلنگ ‌ها، عایق ‌های الکتریکی، چارچوب درب و پنجره، کابینت و صنایع خودروسازی کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا