اخبار

سیگنال‌های مثبت ‌در مراودات ایران و ترکیه/ خبرهای خوبی در راه است

بسپار / ایران پلیمر مهرداد سعادت در مورد مشکلات تجاری بین ایران و ترکیه و و مسیر حل آنها اظهار کرد: مشکلات همیشه وجود دارند و بعد از این هم ادامه خواهند داشت. تمام تلاش ما این است که حجم مشکلات را کمتر کنیم ولی امکان به صفر رسیدن آن وجود ندارد. بعضی مسائل ریشه‌ای هستند و همت هر دو طرف را می‌طلبند و بعضی مسائل نیز در طول زمان به وجود می‌آیند.

وی افزود: اخباری که ما اعلام می‌کنیم به طور سریع در رسانه‌های ترکیه‌ای بازتاب پیدا می‌کند و تاثیر خود را می‌گذارد. بعضی از مشکلات به گمرکات داخلی ما مربوط می‌شود. گاهی طرف مقابل عمل متقابل انجام می‌دهد. بنابراین ما باید مشکلات گمرکات خود را به طور ریشه‌ای حل کنیم و سپس از آنها انتظار داشته باشیم. اما موضوعی که ما به طرف ترک می‌گوییم این است که شما حق بازرسی از کالاهای ما را دارید اما حق آسیب رساندن آنها را ندارید. گاهی وقتی کالا به دست‌ مصرف کننده می‌رسد قابل استفاده نیست.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به ترکیه گفت: با توجه به سفر آقای دکتر ظریف به ترکیه با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه این کشور، به نظر می‌رسد خبرهای خوبی در راه است. ما از متن این دیدارها اطلاع دقیقی نداریم اما دوستان ترک ما نیز این سفر را به فال نیک گرفتند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امیدواریم که حجم مبادلات بین این دو کشور دوباره افزایش پیدا کند، با این دیدار با روزهای بهتری برای آینده ترسیم می‌کنیم و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد و ما به حجم مبادلات گذشته که به ۲۱ میلیارد دلار در سال رسیده بود بازگردیم و حتی افق حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلار که دو رئیس جمهور آن را ترسیم کرده‌اند برسیم.

سعادت در ادامه افزود: به هرحال سیگنال‌های خوبی از بهبود روابط دو طرف می‌رسد. با توجه به شرایط منطقه و تغییراتی که در روزهای گذشته در سطح جهانی رخ داد مانند انتخابات ایالات متحده و سایر موضوعات ما امیدوار هستیم که دیپلماسی اقتصادی ما دوباره احیا شده و بتوانید به سطح مبادلات مدنظر خود برسیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به کاهش حجم مبادلات بین دو کشور اظهار کرد: متاسفانه با توجه به شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا صادرات به ترکیه در ۱۰ ماه گذشته ۱.۸ میلیارد دلار بوده که با ارقام سال‌های قبل فاصله زیادی دارد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد کاهش داشته است. انشالله با حل مشکل کرونا و رفع ۱۰۰ درصدی تحریم ها بتوانیم به روزهایی بازگردیم که ۲۱ میلیارد دلار حجم مبادلات ما بود.

 

منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا