اخبار

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح شد

بسپار می نویسد، مراسم گشایش سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مجموعه شهر آفتاب برگزار شد.

  مراسم گشایش سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه برپا شد و در آن علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتیمو چزرو معاون وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی کشور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب و محمود آموزگار دبیر شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنوف نشر، سخنرانی داشتند.

ملادن وسکوویچ وزیر فرهنگ صربستان و هیاتی از دست‌اندرکاران نشر صربستان، مائورو کنچاتوری  سفیر ایتالیا در ایران،  کارلو چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا و جمعی از فعالان حوزه نشر از حاضران در مراسم گشایش نمایشگاه کتاب تهران بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: آمادگی داریم از سال آینده کلید نمایشگاه را به صنوف واگذار کنیم.

سیدرضا صالحی امیری در سخنانی اظهار کرد: امسال سی‌امین سال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. نمایشگاه کتاب تهران یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی پس از انقلاب اسلامی است  و می‌توانیم ادعا کنیم محصول انقلاب اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت کتاب و فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران گفت: نمایشگاه کتاب حتی در دوران جنگ تحمیلی که کشور در یکی از سخت‌ترین دوران به سر می‌برد اولویت داشت و این اولویت تغییر نکرد. به طوری که در سال ۶۶  نمایشگاه کتاب تهران  با حضور ۳۲ ناشر خارجی برگزار شد. برگزاری نمایشگاه کتاب در آن روزها  بهترین گواه برای اهمیت دادن به کتاب و فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران است.

صالحی امیری بیان کرد:‌ امسال و در سی‌سالگی نمایشگاه کتاب تهران اتفاق مهمی افتاده و آن واگذاری امور به تشکل‌های صنفی است. ما در سی‌سالگی نمایشگاه می‌توانیم  افق‌های نمایشگاه را ترسیم کنیم و آمادگی داریم کلید نمایشگاه را از سال آینده  به صنوف واگذار کنیم و به عنوان سیاستگذار بر آن نظارت کنیم.

او در بخش دیگری از سخنانش  گفت: آمار می‌گوید در سال  ۱۳۹۱ ،  ۶۴هزار ۱۵۱ عنوان کتاب، در سال ۱۳۹۲ ، ۶۶ هزار و ۵۱۴ عنوان کتاب، در سال ۹۳ ، ۷۳ هزار و ۸۱۲ عنوان کتاب، در سال ۹۴ ، ۸۱ هزار ۳۲۷ عنوان کتاب و در سال گذشته  ۸۸ هزار و ۵۰۴ عنوان کتاب در کشور نشر پیدا کرده است. این نشان تحول در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در طی این سال‌هاست. در این سال‌ها همچنین تقویت حضور صنعت نشر ایران در عرصه تجارت بین‌الملل یکی از اهداف ما بوده است.

صالحی امیری همچنین اظهار کرد: متاسفانه  در ادوار گذشته به دلیل تحریم‌ها، ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران کمتر شرکت می‌کردند اما در فضای پس از برجام  نقش بین‌المللی نمایگشگاه کتاب پررنگ شد و اکنون چند کشور اروپایی و آسیایی تمایل دارند در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کنند.  امسال کشور ایتالیا میهمان ویژه نمایشگاه است و حضور پررنگی در آن دارد. این شروع به نمایشگاه کتاب محدود نیست و ادامه خواهد داشت. همچنین در راستای تقویت بعد بین‌المللی نمایشگاه امسال بحث شهر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب دنبال شد و شهر استانبول ترکیه امسال میهمان نمایشگاه کتاب تهران است. این بُعد نمایشگاه کتاب در بین کشورهای منطقه بی‌نظیر است.

در ادامه مراسم، انتیمو چزرو معاون وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی کشور ایتالیا پیام سرجیو ماتارلا  رییس‌جمهور این کشور را خواند. در این پیام آمده بود: مفتخرم تا افتتاح نمایشگاه کتاب تهران را که میزبان ایتالیا است تبریک بگویم. این اتفاق موید دوستی و پیوند دو کشور ایتالیا و ایران است. من افتتاح این نمایشگاه را به آقای روحانی رییس‌جمهور ایران صمیمانه تبریک می‌گویم. در دیداری که در ژانویه ۲۰۱۶ در ایتالیا با ایشان داشتیم نیز فرهنگ در مرکز گفت‌وگوهای ما قرار داشت.

در ادامه مراسم محمود آموزگار دبیر شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنوف نشر بیانه‌ این صنف را خواند.

همچنین از تمبر یادبود سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی لاریجانی رییس مجلس رونمایی شد. ناشران برگزید سال ۹۵ نیز با اهدای تندیس و جوایزی تقدیر شدند.

ناشران برگزیده سال ۹۵ به شرح زیر معرفی شدند:

ناشر برگزیده بزرگسال  در بخش خصوصی تهران انتشارات میزان.

ناشر خصوصی بزرگسال در بخش شهرستان انتشارات موسسه فرهنگی دارالحدیث.

ناشر بزرگسال غیرخصوصی انتشارات سوره مهر؛ در این بخش انتشارات سمت به عنوان ناشر شایسته تقدیر معرفی شد.

ناشر کودک و نوجوان در بخش خصوصی تهران انتشارات قدیانی؛ در این بخش انتشارات شهر قلم و افق به عنوان ناشران شایسته تقدیر معرفی شدند.

ناشر کودک و نوجوان شهرستان انتشارات جمال و براق به صورت مشترک برگزیده‌ شدند.

همچنین انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان ناشر نمونه سال در بخش غیرخصوصی کودک و نوجوان معرفی شد.

در بخش جنبی و ناشران نوپا نیز انتشارات شهید کاظمی، انتشارات کتابستان معرفت و انتشارات گمان ناشران برتر معرفی شدند.

نماینده انتشارات شهید کاظمی برگزیده این بخش جایزه خود را به شهدای مدافع حرم اهدا کرد.

منبع:ایسنا

[EasyDNNnewsLink|107]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا