اخباراخبار ویژه

شرکت LYONDELLBASELL و تبدیل فناورانه پلاستیک به پلاستیک

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شرکت LyondellBasell یکی از بزرگترین شرکت های تولید پلاستیک و مواد شیمیایی در جهان است. این شرکت با موفقیت واحد بازیافت مولکولی خود را با نام MoReTec در فرارا ایتالیا راه اندازی کرد.
این طرح پایلوت گام بعدی شرکت را برای تبدیل ضایعات پلاستیکی به خوراک در مقیاس صنعتی کامل کرد. MoReTec که یک واحد اختصاصی برای LyondellBasell به حساب می آید از فرآیند بازیافت پیشرفته ای استفاده می کند که طی آن ضایعات پلاستیکی به شکل مولکولی خود تبدیل می شوند و سپس به عنوان خوراک برای تولید مواد پلاستیکی جدید مورد استفاده قرار می گیرند.
جیم اسوارد، از مدیران بخش تحقیق و توسعه ی LyondellBasell بیان می کند، “پایان ضایعات پلاستیکی در طبیعت و اقتصاد چرخشی پیشرفته اصلی ترین موضوعات مورد توجه شرکت ما هستند. با فناوری پیشرفته ی بازیافت پلاستیک، ما حجم زیادی از ضایعات پلاستیکی را به زنجیره ی تولید مواد جدید برمی گردانیم. این مواد در تولید وسایل با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می گیرند و ارزش خود را برای مدت های طولانی حفظ می کنند.”
مواد جدیدی که با فناوری LyondellBasell’s MoReTec تولید می شوند حتی می توانند در بسته بندی مواد غذایی و محصولات حفاظت سلامتی، که باید استانداردهای سخت گیرانه ای را دارا باشند، نیز مورد استفاده قرار بگیرند.
شرکت LyondellBasell تحقیقات زمینه ای را برای دست یابی به این فناوری انجام داده است. در جولای سال 2018، این شرکت با موسسه ی تحقیقاتی Germany’s Karlsruhe (KIT) پژوهش مشترکی را برای دست یابی به دانش بازیافت مولکولی انجام داد. این همکاری میزان بازده فناوری MoReTec را در مقیاس آزمایشگاهی نشان می دهد. در حال حاضر تیم های تحقیقاتی در ایتالیا، آلمان و آمریکا در حال بررسی این فناوری در مقیاس تجاری هستند.
در مقیاس پایلوت، بین 5 تا 10 کیلوگرم پلاستیک ضایعاتی در ساعت فراوری می شود. هدف از ایجاد مقیاس پایلوت، مشخص شدن نحوه ی برهمکنش انواع مختلف پلاستیک های ضایعاتی بر یکدیگر در فرایند بازیافت مولکولی است. بررسی عملکرد کاتالیست های مختلف و همچنین مشخص شدن دما و زمان لازم برای تجزیه ی ضایعات پلاستیکی از دیگر اهداف راه اندازی این طرح در مقیاس پایلوت است. هدف کنونی، تکمیل همین مقیاس طی دو سال آینده و تبدیل آن به یک واحد تولیدی در مقیاس صنعتی است.
توسعه ی فناوری MoReTec بخشی از تعهد شرکت LyondellBasell برای تبدیل پلاستیک به پلاستیک است. توسعه ی این فناوری تکمیل کننده ی فناوری های دیگر این شرکت در راستای کاهش میزان ضایعات پلاستیکی و توسعه ی اقتصاد گردشی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا