اخبار

شکایت نعمت‌زاده از دریافت مالیات بر صادرات به کجا کشید؟

بسپار می نویسد، رئیس کنفدراسیون صادرات از طرح مشکل دریافت مالیات از صادرات توسط وزیر صنعت در شورای اقتصاد خبرداد و گفت: مشکل اخذ مالیات از صادرکنندگان بابت مابه‌التفاوت نرخ دلار آزاد و مبادله‌ای حل می‌شود.


محمد لاهوتی در گفتگو با مهر از طرح مشکل دریافت مالیات از صادرات توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین جلسه شورای اقتصاد خبرداد و گفت: اکنون نزدیک به دو سال است که صادرکنندگان کشور، با مشکل اخذ مالیات مواجه شده‌اند و در هر گوشه و کنار، صادرکنندگانی مشاهده می‌شوند که با این مشکل و معضل روبرو هستند، در نهایت کار به جایی رسید که بر اساس مکاتبه‌ای که کنفدراسیون صادرات ایران با معاون اول رئیس‌جمهور صورت داد، رئیس امور مالیاتی دستورالعملی صادر کردند که بر اساس آن، صادرات از مالیات ناشی از مابه التفاوت نرخ آزاد ارز با نرخ دولتی معاف باشد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: با توجه به اینکه بعد از صدور این دستورالعمل، باز هم این مشکل برطرف نشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع را به عنوان یک دغدغه و مشکل در آخرین جلسه شورای اقتصاد مطرح کرد و بر این اساس مقرر شد تا رئیس سازمان امور مالیاتی در جلسه‌ای که با صادرکنندگان برگزار می‌کند، مشکل را رفع کند. به هرحال با پیگیری وزیر صنعت و قول مساعد سازمان امور مالیاتی، این جلسه انتهای هفته گذشته با محوریت قائم مقام وزیر صنعت، در سازمان امور مالیاتی برقرار شد.

وی تصریح کرد: در این جلسه رئیس سازمان امور مالیاتی، با حوصله وقت را در اختیار صادرکنندگان قرار داد و آنها نیز مشکلات و مسائل مربوط را به صورت مستند و مصداقی مطرح کرده و برگه تشخیص‌های نجومی که سازمان امور مالیاتی برای صادرکنندگان صادر کرده بود، ارائه شد. به هرحال سازمان امور مالیاتی معتقد است کسانی که در دفاتر خود، نرخ ارز را معادل نرخ ارز مبادله ثبت و دلار را به نرخ آزاد می‌فروختند، به دلیل اینکه این درآمدشان ناشی از صادرات نیست، مشمول تسعیر ارز خواهد بود و باید مالیات آن اخذ شود.

لاهوتی ادامه داد: این مشکل، به لحاظ فنی ایجاد شده و به دلیل اینکه برخی از صادرکنندگان در اظهارنامه صادراتی خود، قیمت ارز کالای صادراتی با نرخ مبادله ثبت کرده بودند، همین نرخ را هم در دفاتر خود به ثبت رسانده‌اند در حالی که نرخ ارز آزاد را از بازار دریافت می‌کردند، در نهایت با توضیحات معاونان سازمان امور مالیاتی، عملا مشخص شد که این یک اشکال فنی است که باعث شده صادرکننده مجبور به پرداخت عدد و رقم بالای مالیاتی شود؛ به همین دلیل، رئیس سازمان امور مالیاتی در انتهای جلسه توافق کرد و نوید داد که کارگروهی طی هفته‌های آینده شکل گیرد و به بررسی راه‌های قانونی برای رفع این مشکل بپردازد.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان معتقدند که برخی ممیزان مالیاتی، برداشت سلیقه‌ای از دستورالعمل سازمان امور مالیاتی در این رابطه دارند، گفت: قرار بر این شد که در این مورد شفاف‌سازی شده و دستورالعمل و ابلاغیه‌هایی که دارای ابهام است و منجر به برداشت سلیقه‌ای می‌شود، اصلاح شوند.

لاهوتی تصریح کرد: بر اساس مصوبه مجلس، در سال ۹۵ صادرات از تسعیر نرخ ارز معاف شده است که امید می‌رود این بند در شورای نگهبان نیز تائید شده و در نهایت، تبدیل به قانون شود؛ بنابراین در مورد سال جدید مشکلی در این حوزه وجود ندارد و بخشنامه مذکور مربوط به اواخر سال ۹۳ است که البته برخی از سازمانها، بازه زمانی قبل از آن را نیز اعمال می‌کنند. برهمین اساس، قرار است در کارگروهی که در آینده نزدیک تشکیل می‌شود، این موارد بررسی شود و در نهایت، با دستورالعمل متعاقب آن که سازمان امور مالیاتی صادر می‌کند، مشکلات گذشته حل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا