اخبار

شکست مغتنم پوپولیسم در فرانسه!

بسپار می نویسد، پیروزی امانوئل مکرون ۳۹ ساله بر خانم لوپن نشانه‌ای مثبت از روند نگران کننده پوپولیسم بود که پیش از این بسیاری از فیلسوفان سیاسی نسبت به آغاز آن در سپهر سیاست غرب ابراز نگرانی می‌کردند.

مکرون جوانترین رییس‌جمهور تاریخ فرانسه است، از احزاب برجسته و اصلی فرانسه نیست (او از حزب تازه تاسیس حرکت به جلوست) و تا چندی پیش چهره‌ای ناشناس بود، تا اینجای کار تمام‌ مشخصات سردمداران حرکتهای نوظهور و ساختارگریز را داشت اما نه ذهن سیاسی و نه مشی میانه روی او که اتفاقا نقطه مقابل افراط گرایان جبهه ملی بود،  با حرکتی که به شکل نئوناسیونالیسم علیه نئولیبرالیزم در آمریکا شکل گرفت و در« برگزیت » ( انگلیس) ادامه یافت؛  میانه‌ای نداشت.

 پیروزی مکرون خبر خوبی برای روسیه نیست زیرا حضور فرانسه در اتحادیه و قدرت آن خوشایند این کشور نیست، آمریکا در اصول کلی خود از این‌پیروزی خرسند است هرچند احساس شخصی ترامپ با لوپن گره خورده بود.

مکرون مخالف خروج از اتحادیه اروپاست و با تفکر ضد مهاجرت لوپن نیز زاویه دارد. پیروزی مکرون امید دوباره به میانه‌روی و عقلانیت در مقابل پوپولیسمی بود که روند روزافزون واگرایی در اتحادیه اروپا در کنار تروریسم‌کور تکفیری آتش بیار معرکه آن  بودند و‌ طرفه آنکه سردمدار این پیروزی فردی از نسل جدید اروپاست.

شکست در دور دوم برای جبهه‌ملی امر جدیدی نبود و پدر لوپن نیز این تجربه را در برابر شیراک سپری کرده بود با این همه آرای ۳۵ درصدی لوپن(رکورد شکنی راست افراطی) و اینکه با کنار زدن احزاب اصلی به قطب دوم انتخابات فرانسه تبدیل شده است، امری نیست که بتوان براحتی از کنار آن‌گذشت.

نویسنده: سهند ایرانمهر

 

[EasyDNNnewsLink|154]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا