اخبار

صادرات ایران به روسیه با 800 میلیون دلار به رشد بی‌سابقه ۱۰۵ درصد رسید

بسپار/ایران پلیمر کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد: رشد صادرات ایران به روسیه در سال ۲۰۲۰ میلادی به حدود ۸۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال قبل از آن حدود ۱۰۵ درصد افزایش نشان می دهد و این میزان افزایش صادرات در تاریخ روابط تجاری دو کشور بی سابقه بوده است.

جلالی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تصریح کرد: به رغم اینکه دنیا در وضعیت کرونا قرار داشت و خسارت های زیادی به تجارت بین الملل وارد آمد اما در مورد روابط ایران و روسیه قضیه کاملا معکوس شد و بر اساس آمار رسمی گمرک روسیه ما شاهد ۱۰۴.۵ درصد رشد ارسال کالا به این کشور در سال گدشته میلادی بودیم که در طول تاریخ روابط تجاری ایران و روسیه این رقم صادرات بی سابقه بوده است.

سفیر ایران می گوید: با مروری اجمالی به آمار گمرک فدراسیون روسیه متوجه می شویم که از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۰۸ میلادی، فرایند رشد صادرات ایران به فدراسیون روسیه دارای آهنگ رشدی متوازن بوده است. اما از آنجا که ارزش پایه عدد صادراتی ایران به روسیه در آن زمان با توجه به ظرفیت دو کشور عدد ناچیزی بوده، به تبع آن میزان صادرات ایران نیز چشمگیر به نظر نمی رسید.

جلالی افزود:  به عنوان مثال از حدود ۶۳ میلیون دلار در سال ۲۰۰۳، صادرات ایران به روسیه به عددی حدود ۴۰۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸ رسیده است. اما از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۹ میلادی صادرات ایران به روسیه رشدی قابل توجه نداشته تقریبا مسیر ثابتی را طی کرده و بین اعداد ۲۷۰ میلیون دلار تا ۵۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: اتفاق قابل توجهی که در حوزه صادرات جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون روسیه در سال ۲۰۲۰ میلادی به وقوع پیوسته، این است که به رغم وجود همه گیری کرونا و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران و اعمال سیاست فشار حداکثری آمریکا، صادرات ایران به فدراسیون روسیه به یکباره از عدد ۳۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ با رشدی حدود ۱۰۵ درصدی به عدد قابل توجه در حدود ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد طبق آمار رسمی وزارت صنایع آستراخان بندر سالیانکا در سال ۲۰۲۰ بین ۱۵ بندر فعال در رودخانه ولگا و منطقه اولیا و جمهوری داغستان توانست رتبه اول هم از لحاظ تناژ بارگیری و هم تعداد فروند پهلودهی کشتی را به خود اختصاص دهد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیشترین حجم حمل و نقل محموله تجاری در بنادر آستاراخان روسیه طی ماه گذشته میلادی (ژانویه) مقام اول را کسب کرد.

شرکت سهامی عام شرکت آستراخانسکی پورت(بندر سالیانکا) که ۵۳ درصد سهام آن در اختیار جمهوری اسلامی ایران است با بارگیری و تخلیه هزاران تن کالا در مدت یاد شده در بین بنادر آستاراخان رتبه اول را کسب کرد.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۲۰ مجموع تبادل تجاری ایران با روسیه به دو میلیاد و ۲۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار  دلار رسید در حالی که در سال ۲۰۱۹ حجم تجارت یک میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار بود و این نشان می دهد که رشد خوبی داشتیم.

جلالی همجنین به سخنان اخیر سرگئی لاوروف وزیرخارحه روسیه استناد کرد که گفته بود حجم تجارت با ایران ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده است.  کاظم جلالی اظهار داشت: در بین  ۱۵ کشور همسایه ایران  تنهای کشوری که بالای ۱۰۵ درصد افزایش صادرات داشتیم روسیه بوده است و بقیه کشورها بجز سه کشور  با افزایش ناجیز با کاهش صادرات مواجه بودیم که این موضع نیز نشان دهنده ظرفیتهای ایران و  روسیه برای افزایش مبادلات تجاری است.

مقام دیپلماتیک کشورمان در روسیه تصریح کرد: به طور طبیعی ظرفیت همکاری های اقتصادی فیمابین دو کشور بسیار بیشتر از این اعداد است و با برنامه ریزی صحیح و رفع موانع موجود صادراتی بایستی اولا در پی افزایش چشمگیر مبادلات تجاری بوده و در وهله دوم بایستی توازن تراز تجاری میان دو کشور متعادل تر گردد.

کالاهای صادراتی  ایران شامل محصولات غذایی نظیر میوه، پسته، خرما، انجیر، کشمش، میگو  و همچنین ظروف، مواد شیمیایی خانگی و فرش می شود.

دلایل افزایش صادرات ایران به روسیه

سفیر جمهوری اسلامی ایران تاثیر همکاری های بازرگانی ایران در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تعرفه های ترجیحی برخی کالاها و توجه جدی تر سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو به ابعاد اقتصادی روابط فیمابین دوکشور را از جمله دلایل افزایش صادرات ایران به روسیه در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد.

وی گفت: تقویت بخشی بندرگاه ها و ناواگان دریایی جمهوری اسلامی از جمله بندر ایرانی سالیانکا در آستارخان نیز از دلایل رشد توان صادراتی ایران در سال گذشته میلادی است.

انتقاد سفیر از سطح پایین همکاری های اقتصادی ایران و روسیه

سفیر ایران در روسیه با اشاره به سطح بالای همکاری میان ایران و روسیه در زمینه نظامی و امنیتی، سطح همکاری در زمینه اقتصادی و فرهنگی را میان دو کشور بسیار پایین توصیف کرد.

جلالی همچنین با اشاره به برخی بحث ها که در داخل کشور با برداشت های مختلف در باره  میزان تبادل تجاری با روسیه می شود، گفت:  روابط سیاسی، امنیتی و دفاعی و نظامی ما با روسیه روز به روز در حال گسترش هست اما در موضوع روابط ااقتصادی ضعف داریم و این موضوع جدیدی نیست.

وی تصریح کرد: روسیه کشوری است که دارای منابع غنی انرزی و در بسیار از محصولات واردکننده است و بالای ۲۵۰ میلیارد دلار واردات دارد که طبیعتا ایران می تواند سهم موثری را در این مورد به خود اختصاص دهد.

موانع سطح همکاری های اقتصادی ایران با روسیه

جلالی مهمترین دلایل صغف روابط اقتصادی با روسیه را در نبود زیرساخت های مناسب مثل جاده و خط آهن، سیستم کشتیرانی ضعیف، نبود کشتی های کانتینردار،  مشکلات بانکی، آگاه نبودن تجار ایرانی با قوانین تجاری روسیه، آشنا نبودن به زبان روسی  و اعمال محدودیت های از سوی برخی کشورهای رقیب در منطقه عنوان کرد و افزود: ضرورت دارد هر چه سریعتر نهادهای مرتبط ایرانی برای رفع این مشکلات و مسائل اقدام کنند تا جمهوری اسلامی ایران بتواند از بازار بزرگ روسیه برای توسعه اقتصادی بهره مند شود.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا