اخبار

صادرات بیش از ۸.۵ میلیارد دلاری ایران به کشورهای عربی در ۸ ماهه سال ۹۹

بسپار / ایران پلیمر به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن افزود: بررسی دقیق‌تر آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد از مجموع صادرات مذکور در ۸ ماهه اول سال ۱۳۹۹، حدود ۲۰ میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار آن از ج. ا. ایران به ۲۰ کشور اول هدف صادراتی صورت گرفته است.

پیلتن ادامه داد: در این فهرست کشورهای چین، عراق و امارات در رتبه‌های اول تا سوم و کشورهای قزاقستان، میانمار و هنگ کنگ در رتبه‌های ۱۸ تا ۲۰ قرار گرفته‌اند.

وی گفت: بررسی فهرست ۲۰ کشور اول هدف صادرات ج. ا. ایران نشان می‌دهد ۵ کشور عربی شامل عراق (با حدود ۵.۳ میلیارد دلار، رتبه دوم) امارات (با حدود ۳.۷ میلیارد دلار، در رتبه سوم) عمان (با ۲۴۴میلیون دلار، بعد از کشورهای ترکیه، افغانستان، هند، پاکستان، اندونزی، آذربایجان، روسیه، تایلند و ارمنستان، در رتبه ۱۳) و کویت (با ۱۷۷ میلیون دلار، در رتبه ۱۴) و قطر ( با ۹۸ میلیون دلار، بعد از آلمان و ونزوئلا، در رتبه ۱۷) جزو فهرست مذکور قرار دارند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: سرجمع صادرات ج. ا. ایران به کشورهای عربی مذکور، حدود ۸ میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: سایر کشورهای عربی مانند عربستان، بحرین و یمن (از حوزه خلیج فارس) و سوریه، اردن و لبنان (از حوزه خاورمیانه) در فهرست ۲۰ کشور اول صادراتی ایران طی مدت مذکور قرار نگرفته‌اند.

صادرات به کشورهای همسایه و جایگاه کشورهای عربی

این مقام مسئول در ادامه گفت: همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد طی مدت ۸ ماهه ابتدای سال ۹۹، حدود ۱۳ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار صادرات به ۱۵ کشور همسایه صورت گرفته که از این میزان حدود ۸ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار آن به کشورهای عربی همسایه صادر شده است.

پیلتن افزود: در فهرست مذکور، کشورهای عراق و امارات در رتبه‌های اول و دوم قرار داشته و کشورهای عمان، کویت و قطر (پس از ترکیه، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و روسیه) به ترتیب در رتبه‌های ۹، ۱۰ و ۱۱ و بحرین (بعد از قزاقستان و ترکمنستان) در رتبه ۱۴ قرار گرفته‌اند.

به گفته وی عربستان نیز کماکان بدون هرگونه مبادله تجاری در رتبه آخر صادرات به کشورهای همسایه قرار دارد.

 

اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا