صادرات محصولات پلیمری حوزه فناوری نانوی ایران به ۱۵ کشور دنیا
بسپار می نویسد، تا کنون ۱۴ شرکت نانویی موفق به صادرات ۱۷نوع محصولات در حوزههای مختلف چون نساجی، لوله و اتصالات، تجهیزات لایه نشانی، دستگاه الکتروریسی، فرش و خودرو به ۱۵ کشور از جمله مالزی، ایتالیا، عراق، انگلیس، کره جنوبی، روسیه، ترکیه، آلمان، اسپانیا، عمان و بحرین شدهاند.
حجم بازار بیشتر و حاشیه سود بالاتر از مهمترین عومل انگیزشی برای ورود شرکتها به عرصه بازار جهانی و صادرات محصولات است. در حال حاضر مجموعههایی در داخل کشور شکل گرفته است که بطور تخصصی در زمینه صادرات فعالیت و خدماتی را ارائه میکنند.
علاوه بر مجموعههای خارجی، در داخل ستاد و مجموعههای مرتبط نیز به جهت توسعه صادرات زیرساختهایی توسعه یافته است. ستاد توسعه فناورینانو با ایجاد زیرساختهای لازم فناوران و شرکتهای فعال در حوزه فناورینانو را در راستای توسعه محصولات نانو، تجاریسازی و ورود به بازارهای هدف داخلی و خارجی هدایت و حمایت مینماید.
طبق آمار ارائه شده از سوی ستاد توسعه فناورینانو در حوزه فناورینانو ۶۵۳ شرکت فعال و تاکنون ۲۹۴ محصول تایید شده تولید و تجاریسازی شده است. حجم صادرات محصولات فناورینانو کشور تا کنون ۳۱۱۱۷۰۸۸ دلار و حجم صادرات تجهیزات پیشرفته فناوری نانو طی دو سال گذشته ۵۴۴۶۰۰ دلار گزارش شده است.
در پایان سال ۹۴ در مجموع ۱۹۴ شرکت در زمینه تولید محصولات، تجهیزات و خدمات حوزه فناوری نانو فعال بودند. که از دادههای جمع آوری شده از آنها، رقم کلی فروش معادل ۳۱۲۳ میلیارد ریال بدست آمده است.
[EasyDNNGallery|11029|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]
با توجه به ورود برخی شرکتهای فعال در حوزه نساجی و پلیمر در حوزه فناوری نانو نسبت به سال قبل معادل ۱۱۴ درصد رشد را نشان داده است. در نمودار زیر تحلیل صادرات و فروش داخلی شرکتها آمده است.
[EasyDNNGallery|11028|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]
افزایش فروش در سال ۱۳۹۴ به دلیل ادامه فعالیتهای ستاد نانو برای به کارگیری محصولات و فناوریهای این حوزه در بخشهای مختلف صنعتی و همچنین توسعه توان صادراتی شرکتها است. قابل ذکر است که ۷۰ درصد حجم بازار متعلق به ۱۰ شرکت است.
نکته قابل ذکر در جمع آوری فروش شرکتهای داخلی نانویی در سال 1394، افزایش میزان صادرات آنها نسبت به سالهای گذشته است؛ با نگاه به حجم بالای صادرات (حدود 1000 میلیارد ریال) این موضوع قابل برداشت است که برخی از شرکتها، حرکت به سمت ورود به بازارهای جهانی را شروع کردهاند، هر چند تعداد این شرکتها درصد کمی از کل شرکتها است.
در نمودار زیر میزان رشد سالیانه بازار فروش محصولات نانویی ساخت داخل آورده شده است. برای سومین سال متوالی حجم بازار حدوداً دوبرابر شده است. بر طبق سند 10 ساله دوم ستاد نانو میزان حجم بازار تا سال 1398 رقم 30 هزار میلیارد ریال هدفگذاری شده است که تا به اینجا بر اساس هدف از پیش تعیین شده پیش رفته است.
محصولات و تجهیزات صادراتی | •نانوکامپاند و نانومستربچ •منسوج بیبافت(اسپانلس) •فرش ماشینی •الیاف آنتی باکتریال •تجهیزات لایه نشانی •دستگاه الکتروریس |
•اسپری آنتی باکتریال •جوهر پرینتر و جوهر امنیتی •لوله و اتصالات بی صدا •جوراب و زیرپوش •کیسه پلاستیکی |
•سیلوسپت زخم و دست •فوم کاسپیا •لاک اکریلیک غیر براق •کیسه آنتی باکتریال •روغن موتور •ترموباند |
بازارهای صادراتی | •تاجیکستان •افغانستان •ازبکستان •چین •کره جنوبی •ایتالیا |
•عراق •انگلیس •روسیه •عربستان •آذربایجان •امارات |
•ترکیه •آلمان •اسپانیا •عمان •بحرین |
[EasyDNNGallery|11030|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]
شایان ذکر است، به بهانه برگزاری نهمین نمایشگاه و جشنواره فناورینانو در گزارشهایی به معرفی تعدادی از محصولات و تجهیزات حوزه فناورینانو ایران که موفق به صادرات شدهاند و در این جشنواره نیز حضور دارند پرداخته میشود.