اخبار

عراق و افغانستان میزبان ماشین‌آلات صادراتی ایران

بسپار می نویسد، به رغم آثار مخرب تحریم‌ها بر بخش ماشین‌آلات ایران و ایجاد موانعی بر سر به روزآوری ماشین‌آلات صنعتی، ایران توانسته است در سال‌های اخیر در تولید برخی از ماشین‌آلات صنعتی، معدنی و ساختمانی علاوه بر تامین نیاز داخلی به صادرات نیز برسد و با وجود رقم پایین ارزش صادرات در این حوزه، بیش از ۲۵ میلیون دلار ماشین‌آلات را به کشورهای دیگر به ویژه عراق و افغانستان صادر کند.


به گزارش ایسنا، داشتن ماشین آلات پیشرفته یکی از مهم‌ترین ابزار بهبود وضعیت تولیدات در حوزه‌های مختلف هر کشور به ویژه در عرصه صنعت، معدن و ساختمان است.

ایران در سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد از به روزآوری ماشین آلات خود در بسیاری از صنایع بازماند؛ موضوعی که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی آن را یکی از اصلی‌ترین دلایل افت کیفیت تولیدات صنعتی و معدنی دانسته‌اند.

از سوی دیگر به روز نبودن ماشین آلات در حوزه‌های مختلف سبب شده است تا با کاهش راندمان کار و به تبع آن افزایش هزینه‌های تولید، علاوه بر اینکه کیفیت کالاهای تولیدی مختلف قابل رقابت با نمونه‌های مشابه آن در کشورهای صنعتی نباشد، تولیدکنندگان داخلی در زمینه قیمت نیز نتوانند با تولیدکنندگان خارجی رقابت کنند، هرچند که گفته می‌شود در بسیاری از حوزه‌ها امکان تولید کالا با بهترین کیفیت وجود دارد و این بالا بودن هزینه‌های تولید است که قدرت رقابت را از صنعتگر ایرانی می‌گیرد.

تولید ماشین‌آلات صنعتی، معدنی، ساختمانی و … در زمینه‌های مختلف کار ساده‌ای نیست و این در حالی است که ایران در سال‌های اخیر به رغم فشار تحریم‌ها توانسته در تولید برخی ماشین‌آلات موفق باشد و حتی در مواردی به کشورهای بزرگ دنیا نیز صادرات داشته است، هرچند که رقم این صادرات بسیار ناچیز است.

عراق، مقصد اصلی ماشین‌آلات ایرانی

بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع صادرات ایران در انواع ماشین آلات صنعتی، معدنی و ساختمانی و قطعات آن‌ها در شش ماهه نخست سال جاری برابر ۲۵ میلیون و ۸۹۶ هزار دلار بوده است و همانطور که انتظار می‌رود، عمده صادرات ایران در این بخش نیز به کشور عراق است؛ به عبارت دیگر ۱۳ میلیون و ۶۹۱ هزار دلار معادل نیمی از ماشین‌الات صادرشده به عراق صادر شده است و پس از عراق، افغانستان نیز با سه میلیون و ۸۰۲ هزار دلار در رده دوم دریافت‌کنندگان ماشین‌آلات ایران قرار گرفته است.

صادرات ماشین‌آلات معدنی در صدر

آمار ارائه شده از سوی گمرک نشان می‌دهد که بیشترین صادرات انجام گرفته در زمینه ماشین آلات مربوط به ماشین‌آلات قالب‌سازی و قالب‌گیری سوخت‌های معدنی جامد و خمیرهای سرامیکی و اجزاء و قطعات آن‌هاست.

در مجموع هشت میلیون و ۲۸۲ هزار دلار از این ماشین‌آلات از ایران صادر شده است که نیمی از آن نیز مربوط به قطعات صادرشده است و مقصد اصلی این نوع از ماشین‌آلات ایرانی را نیز عراق و ترکمنستان تشکیل می‌دهند.

صادرات ۴ میلیون دلاری ماشین‌آلات شیرینی‌پزی

ماشین آلات تولید شیرینی و شکلات، بیسکوئیت و ماکارونی در ایران از کیفیت خوبی برخوردارند، به طوریکه برخی از تولیدکنندگان این محصولات درایران معتقدند که تولیدکنندگان داخلی شیرینی و شکلات اگر بخواهند می‌توانند کالا با کیفیت جهانی را تولید کنند، اما به دلیل ایحاد بازارهای کاذب عراق و افغانستان که جنس ارزان و کم کیفیت می‌خواهند، تولیدکننده‌های ایرانی هم به تولید محصولات با کیفیت پایین عادت کرده‌اند.

ایران در حوزه ماشین‌آلات نانوایی، شیرینی‌پزی، بیسکوئیت، ماکارونی و اسپاگتی در نیمه نخست سال جاری موفق به صادرات سه میلیون و ۸۰۵ هزار دلاری شده است که در این زمینه نیز مشتری اصلی ماشین‌آلات ایران، عراق و افغانستان هستند.

درپوش‌گذارها، در رتبه سوم ماشین‌آلات صادراتی ایران

پس از ماشین‌آلات تولید شیرینی و شکلات و ماکارونی، ماشین‌آلاتی که از آن‌ها برای پرکردن، بستن، درپوش گذاشتن یا درزگیری بطری‌ها و گازدار کردن نوشابه‌ها استفاده می‌شود در رتبه بعدی ماشین‌آلات صادراتی ایران از لحظ ارزش صادرات قرار می‌گیرند.

بر اساس آمار گمرک، از این نوع ماشین‌آلات در شش ماهه نخست امسال دو میلیون و ۸۲۵ هزار دلار صادر شده است.

عقب‌ماندگی ماشین‌آلات صنعتی و معدنی ایران در حالی است که بسیاری از صنعتگران امیدوارند با برداشته شدن موانع ناشی از تحریم‌ها از سر راه صنعتگران و تجار ایرانی، راه برای واردات ماشین‌آلات با تکنولوژی روز دنیا باز شود و حتی به تدریج شرایط تولید و صادرات آن‌ها در ایران نیز فراهم شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا