اخبار

فام گستر ماهان: رنگ های پودری حاوی ذرات نانو با طول عمر بیشتر

بسپار می نویسد، صالح آقایی مدیر عامل و موسس شرکت تولیدی شیمیایی فام گستر ماهان است. شرکت فام گستر ماهان از سال 1383 به ثبت رسیده و فعالیت خود را در تولید رنگ­های صنعتی از جمله رنگ های پودری آغاز و تاکنون ادامه داده است. در حال حاضر رنگ­های پودری زمینه عمده فعالیت شرکت را به خود اختصاص داده اند.


بسپار- زمینه کاری شرکت چیست؟ از چه زمانی وارد حوزه نانو شده اید؟

آقایی: پیش از تاسیس شرکت در رابطه با رنگ­های صنعتی فعالیت می­کردم. همان طور که می­دانید سال 75 تحولات و تغییراتی در رابطه با رنگ­های صنعتی در صنعت ایران  شکل گرفت و رنگ­های پودری جایگزین رنگ­های مایع صنعتی شدند. این جایگزینی طی دو سه سال انجام شد. در نتیجه ما برای حفظ جایگاه خود نسبت به سایر تولیدکنندگان اوایل اقدام به واردات رنگ­های پودری از کشورهای ترکیه، چین و کشورهای اروپایی کردیم و در بازار به فروش می­رساندیم و سپس اقدام به تولید آن کردیم.


بسپار- محصول مورد تایید ستاد نانو خود را معرفی کنید. چه ویژگی هایی دارد؟ چه تاریخی مورد تایید ستاد قرار گرفته است؟

آقایی: از سال 1393 بر روی این پروژه کار کردیم در این سال این محصول مورد تایید ستاد قرار گرفت و در اوایل سال 94به تولید انبوه رسیدیم و در حال حاضر مشتریان خاص خود را داریم.

رنگ پودری الکترواستاتیک نواقصی داشت و در آزمون­های فیزیکی به­ خصوص در بحث خوردگی و یا مقاومت های یو وی دارای ضعف­هایی بود. تشخیص دادیم که ارتقای کیفیت و مقاومت ها در صنعت رنگ پودری ضروری است و به همین دلیل پروژه رنگ های پودری بر پایه نانو را شروع کردیم و کارهای تحقیقاتی انجام شد. با همکاری با سازمان­هایی مانند آکادمی مترا و موسسه رازی آزمون­هایی بر روی نمونه انجام شد و نتیجه رضایت بخشی گرفتیم.  با توجه به این نتایج محصول را برای مصرف آماده کردیم. همچنین نمونه­ هایی را به ستاد نانو دادیم، خوشبختانه با توجه به آزمایشاتی که انجام دادند، بهبود محصول را به خصوص در کیفیت و خوردگی و مقاومت­های یو وی  تایید کردند.

بسپار -موارد کاربرد این محصول در کجاست؟

آقایی: این محصول در صنایعی که محصولاتشان در طی سالیان طولانی در شرایط نامناسب آب و هوایی باید مقاوم باشند، مانند ترانسفورماتورسازی ها کاربرد دارد. همچنین در  تابلوهای برق، ترانس های برق و صنایعی که خوردگی برای آنها حایز اهمیت باشد مصرف دارد. در صنایع ساختمان برای پوشش های سقف یا نمای ساختمان، مقاومت در شرایط نامناسب جوی و مخصوصا مقاومت در برابر یو وی اهمیت بالایی دارد. علاوه بر این در صنعت خودرو مشتری های داریم که در حال حاضر برای لنت ها و  قطعات کمک فنرسازی از محصول ما استفاده می­کنند.


بسپار- این محصول دارای چه استانداردهایی است؟

آقایی: چون این رنگ محصول جدیدی است  ویژگی­های آن ارتقا یافته است. اگر رنگی 500 ساعت را جواب می­داد، در این محصول به 1500 ساعت رسیده است و یا اگر مقاومت یو وی 1000 ساعت بود این محصول 1500 ساعت مقاومت دارد. رنگ از لحاظ کیفی  ارتقا یافته است.  در حال حاضر در کشور شرکتی که بتواند این استانداردها را تدوین کند نداریم و استاندارد رنگ پودری در سازمان استاندارد تدوین نشده است.  استانداردهایی که در غرب استفاده می­شود هریک دارای آیتم­هایی است که ما از همه این استانداردها بهره برده­ایم.


بسپار- آیا نمونه تولید انبوه شده است؟ استقبال بازار چگونه بوده است؟

متن کامل این گفت و گو را در دوماهنامه پوشرنگ تیرماه شماره 167 ام بخوانید. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا