اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ فرآیند جدید برای تبدیل لیگنوسلولز به پوشش های با کیفیت بالا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر شیمیدانان از University of Groningen به همراه همکارانشان در AkzoNobel فرآیند جدیدی برای تبدیل مواد زیستی به پوشش های با کیفیت بالا توسعه داده اند. در این فرآیند از نور مرئی، اکسیژن و نور UV برای تبدیل مواد اولیه تجدید پذیر به محصول نهایی استفاده می شود.

این روش در نهایت می تواند مواد اولیه تجدید پذیر را برای تولید پوشش ها، رنگ ها و رزین ها جایگزین مواد نفتی مثل اکریلیک ها کند. به گفته Hermens می توان با استفاده از اسید، لیگنو سلولز را به واحد های furfural تجزیه کرد. Hermens بوسیله فرآیندی که توسط Groningen group توسعه داده شده است furfural را به ترکیب hydroxybutenolide تبدیل کرد. برای این واکنش شیمیایی تنها نور ، اکسیژن و یک کاتالیست ساده مورد نیاز است. هیچگونه اتلاف و ضایعاتی نیز در این واکنش وجود ندارد. تنها محصول جانبی این واکنش متیل فرمات است که یک ماده مفید برای جایگزینی کلرو فلوئورو کربن ها (CFCs) می باشد. بخشی از ساختار hydroxybutenolide  بسیار شبیه اکریلات می باشد اما بخشی از مولکول آن که حاوی گروه های فعال می باشد در یک ساختار حلقوی قرار دارد. بنابراین واکنش پذیری آن از اکریلات کمتر می باشد. بنابراین باید آنرا به مولکولی تبدیل کرد که قابل استفاده در پلیمر ها باشند. برای این کار الکل های سبز مختلف یا الکل های تولید شده از مواد زیستی با hydroxybutenolide واکنش داده می شود. در نتیجه این واکنش چهار منومر alkoxybutenolide تولید می شود.

این منومر ها به آسانی و با استفاده از ترکیبات آغاز گر و نور UV به پلیمر ها و پوشش ها تبدیل می شوند. پوشش ها از زنجیر های پلیمری شبکه ای شده تشکیل شده اند. با ترکیب منومر های مختلف می توان شبکه هایی با خواص متفاوت بدست آورد. برای مثال همه پوشش ها به شیشه می چسبند اما تنها بعضی از آنها به پلاستیک می چسبند. استفاده از منومر های سخت تر منجر به تولید پوشش های سخت تر می شود. به گفته Hermens آنها موفق به تولید پوشش از یک ماده تجدید پذیر (لیگنو سلولز) شده اند و این پوشش از نظر کیفیت با پوشش های بر پایه اکریلات موجود قابل مقایسه می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا