مقالات

فرایندهای بازرسی و آزمون لوله ها و اتصالات پلاستیکی

بسپار- لوله های پلاستیکی باید برای مدت زمان طولانی کارایی داشته باشند، بنابراین جای تعجب نیست که روش­های آزمون آن­ها هر روز بیش از پیش پیچیده­تر شود.

 

1- آزمون های غیرمخرب NDT اتصالات الکتروگداخت (الکتروفیوژن)

 در موارد معدودی، می­توان لوله ­ها را در طول­های بلندی رانشگری (اکسترود) کرد و به طور مستقیم در محل کار گذاشت. عموما، لوله ­ها را در زمان تولید در طول ­­های مشخص برش می­زنند و سپس آن­ها به یکدیگر متصل می­کنند. پیمانکاران بایستی اطمینان حاصل کنند که هم مواد اولیه و هم محل­ های اتصالی که آن­ها را کار می­ گذارند هر دو با یکدیگر حداکثر عمر لوله را تامین می­کند.

موسسه بریتانیایی Impact Solutions، توافق­نامه منحصر به فردی امضا کرده است که به موجب آن مجوز بهره ­برداری از فناوری آزمون ­های غیرمخرب NDT را برای اتصالات الکتروگداخت به موسسه متخصص در خطوط لوله JANA که در تورنتو کانادا مستقر است می­دهد تا تجهیزات مربوطه را در آمریکای شمالی تجاری­ سازی کند.

Impact NDT که در آمریکای شمالی به JanaDetect معروف است یک فناوری کم هزینه برای آزمون­ های غیرمخرب اتصالات الکتروگداخت در خطوط لوله­ های پلی ­اتیلن (PE) است که طی 5 سال گذشته توسط تیم تحقیق و توسعه موسسه Impact Solutions توسعه یافته است.

در یک سال گذشته، پیمانکاران خصوصی عمده و بزرگ با کسب اجازه از مرکز آب و گاز بریتانیا، فناوری NDT را در آزمایشات میدانی مورد بررسی قرار دادند. این فناوری می­تواند جوش­هایی را که در آزمون­های هزینه­بر و مخرب استانداردهای صنعتی ISO یا ASTM مردود می­شوند، شناسایی کند.

 

این روش به عنوان ابزاری ساده، کاربردی، مقرون به صرفه و دقیق بر پایه فناوری فراصوت A-scan پایه­ گذاری شده و توسعه یافته است. همان­گونه که موج خروجی از A-scan حاوی سطح زیادی از اطلاعات درباره لایه­ای است که صوت از آن عبور کرده است، اساس این روش نیز مبنی بر تجزیه و تحلیل امواج صوت می­باشد.

در اصل این روش توسط Impact Solutions برای ارزیابی اتصالات با قطر زیاد در صنعت آب بریتانیا ابداع شده است و اکنون توسط JANA و Impact برای استفاده در قطرهای کمتر اتصالات الکتروگداخت لوله­ های توزیع گاز نیز تنظیم شده است.

در حال حاضر، شرکت این خدمات را با عنوان خدمات NDT برای ارزیابی محل­ اتصالات الکتروگداخت در محل پروژه ارایه می­دهد. در مراحل بعدی ساخت، جعبه سیاهی (BlackBox) فراهم شده که امکان ارایه نتایج ارزیابی سریع را در قالب سامانه­ی دارای چراغ سبز و قرمز مانند چراغ­های راهنمایی به کاربران تازه­کار در محل پروژه خواهد داد تا توسط شرکت­های تاسیساتی و پیمانکاران آن­ها مورد استفاده قرار گیرد.

طبق گفته Impact از آن­جایی­که که برنامه ­های مدیریت یکپارچه توزیع در آمریکای شمالی در حال گسترش است تقاضای زیادی برای سامانه­های تجاری و بادوام NDT برای اتصالات الکتروگداخت وجود دارد. از آن­جایی­که 20% اتصالات الکتروگداخت قبل از عمر مفید کاری و مورد انتظار به دلیل روش­های جوشکاری ضعیف، آلودگی سطح جوش و مسائل مربوط به دستگاه­های جوش مردود می­شوند، تقاضای مشابه برای این سامانه­ها در بریتانیا در حال گسترش است.

در حال حاضر، Impact خدمات بازرسی کیفیت NDT را برای کارگذاری خطوط لوله در بریتانیا ارایه می­دهد. هم­چنین JANA با شرکت­های گاز آمریکای شمالی برای آزمون کیفیت JANA Detect همکاری می­کند. اخیرا دو شرکت یک آزمون کور را به منظور تخمین توانایی­های کشف و ردیابی این روش انجام داده­اند.

چند شرکت عضو سازمان تحقیقات گاز طبیعی NYSEARCH  تعدادی اتصالات الکتروگداخت در اتصال­دهنده (کوپلر) و سه راهی را برای ارزیابی نقایص نامشخص موجود در آن­ها بررسی کردند. بیست و شش نمونه با بیست و هشت اتصال با مواد اولیه، اندازه ­ها و تولیدکنندگان متفاوت لوله و اتصالات آماده شد. ارزیابی­های NDT روی هر اتصال انجام شدند و محدوده نواقص در مکان­های خاص مشخص شدند. هر اتصال بر اساس رنگ سبز معرف بدون نقص بودن، زرد معرف تعدادی مشخصی نقص و قرمز معرف نقایص چشم­گیر ارزیابی شد. بیست و دو اتصال با کیفیت کم و شش اتصال با کیفیت خوب در تحقیق وجود داشت و هیچ نوع نقصی در منطقه ذوب چهار اتصال با کیفیت خوب مشاهده نشد. NDT در دو اتصال با کیفیت خوب، نقایصی را ردیابی کرد. دو محل اتصال در تحقیق که به عنوان اتصالات با کیفیت کم درنظر گرفته شده بودند، در ارزیابی NDT به عنوان کیفیت خوب تشخیص داده شدند و این موضوع توسط آزمون­ های تخریبی تایید گردید. هم­چنین دو محل اتصال که به عنوان اتصالات با کیفیت درنظر گرفته شده بودند در ارزیابی NDT به عنوان کیفیت کم تعیین شدند و این موضوع نیز توسط آزمون­ های تخریبی تایید شد.

 

(ادامه دارد …)

مهندس پدرام ملائکه



متن کامل این مقاله را در شماره 178 ام ماهنامه بسپار که در تیرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا