اخباراقتصاد و مدیریت

فرصت حضور استارت‌آپ‌ها در اتاق بازرگانی

بسپار/ایران پلیمر داستان حضور و عضویت استارت‌آپ‌ها در اتاق بازرگانی، فراز و فرودهای زیادی داشته است و دلیل این امر نیز تازه بودن مفهوم استارت‌آپ و نوپا بودن این کسب‌وکارهاست. در سال‌های اخیر استارت‌آپ‌ها به‌عنوان کسب‌وکارهای نوپا و مبتنی بر فناوری، فرصت ارزشمندی برای جوانان متخصص و با انگیزه فراهم کردند تا بتوانند با تکیه بر دانش و فناوری دیجیتال، کسب‌وکارهای قابل‌توجهی را راه‌اندازی کنند.

نکته مهمی که در رابطه با این نوع کسب‌وکارهای نوپا وجود دارد، این است که اکثر آنها در قالب یک کسب‌وکار، چارچوب کاری خود را آغاز کرده و در ابتدای امر، حتی یک شرکت ثبت شده نیز نبودند، اما به مرور، با تمرکز بر اهداف و مدل تجاری کسب‌وکارشان توانستند رشد قابل‌توجهی داشته باشند و شاهد این امر نیز نمونه‌های موفق استارت‌آپ‌هایی است که زمانی ثبت شرکتی نشده بودند، اما امروز جزو شرکت‌های بزرگ فناوری، محور کشور محسوب می‌شوند.

یکی از شرایط مهم عضویت در اتاق بازرگانی، ثبت شرکت است، در حالی که استارت‌آپ‌ها، عموما در آغاز فعالیت خود، کاملا شکل نگرفته‌اند و نمی‌توانند در قالب یک شرکت ثبت شوند. بر همین اساس نیز در اساسنامه انجمن جوانان کارآفرین استان تهران، تمهیداتی برای آنها در نظر گرفته شده و با ذکر تبصره‌هایی به آنها اجازه عضویت داده شده است، اما متاسفانه در پی حاشیه‌هایی که در نتیجه عضویت استارت‌آپ‌های غیرواقعی برای گرفتن حق عضویت و شرکت در رای‌گیری انجمن‌ها، ایجاد شد، اتاق با عضویت استارت‌آپ‌ها مخالفت کرد. مطابق تبصره ۲ ماده ۹ اساسنامه انجمن جوانان کارآفرین استان تهران، استارت‌آپ‌ها می‌توانند به عضویت انجمن جوانان در بیایند، اما در پی برخی سوء‌استفاده‌هایی که با اهداف مختلف مانند عضویت در انجمن‌ها، جمع‌آوری اخذ رأی و… صورت گرفت و برخی افراد با ارائه یک پروپوزال صوری، خود را به‌عنوان استارت‌آپ معرفی کردند و خواستار عضویت در انجمن جوانان شدند، شیوه برخورد اتاق بازرگانی با این گروه از افراد تغییر یافت و به‌طور کلی، مخالفت خود را با عضویت استارت‌آپ‌ها اعلام کرد و شرط ثبت شرکت را برای این کسب‌وکارها باز گرداند. به نظر من این رویکرد به نوعی پاک کردن صورت مسأله است، یعنی به جای اینکه مشکل را حل و شاخص‌هایی را برای معرفی استارت‌آپ‌ها ارائه کنیم که بر اساس داشتن آن شاخص‌ها، یک استارت‌آپ تلقی شوند و بتوانند به عضویت انجمن جوانان کارآفرین در بیایند، با وجود مفاد اساسنامه، عضویت آنها به رسمیت شناخته نشود.ضرورت یک تعریف مشخص از مفهوم استارت‌آپ در اتاق‌های بازرگانی ضروری است، چراکه این کسب‌وکارهای نوپا که تقریبا در جامعه شناخته شده هستند، تا حدی در اتاق بازرگانی مهجور واقع شده‌اند. شرط داشتن یک شرکت ثبت شده برای عضویت در اتاق بازرگانی، اساسا با مفهوم استارت‌آپ مغایر است، زیرا ثبت شرکت به این معناست که عمر یک کسب‌وکار حداقل زیر ۴۰ ماه باشد؛ در حالی که استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای نوینی هستند که فعالیت خود را بر اساس فناوری شروع کرده‌اند و تقریبا در آغاز راه قرار دارند. از سوی دیگر، عضویت در انجمن باعث می‌شود این جوانان بتوانند از فضای شبکه‌سازی و تجربه بزرگان اتاق بازرگانی استفاده و حتی سرمایه نیز جذب کنند و فرصت‌ها و شرایط خوشایندی، هم برای اعضای قدیمی‌تر اتاق و هم برای این جوان‌ها، اتفاق بیفتد.از اتاق بازرگانی تهران هم انتظار می‌رود که برای حل مشکل تشخیص واقعی بودن یک استارت‌آپ شاخص‌هایی را مشخص کند که از طریق آنها واقعی بودن یک استارت‌آپ، محصول و بستری که در آن کار می‌کند، مشخص شود و برخی افراد به صرف داشتن یک پروپوزال ظاهری و تنها با هدف عضویت در انجمن‌ها و شرکت در فرآیندهای رای‌گیری، حق ورود پیدا نکنند؛ اما در مقابل، استارت‌آپ‌هایی که به‌صورت واقعی در حال فعالیت هستند، بتوانند حق عضویت در اتاق را پیدا کنند و از فرصت‌هایی که اتاق بازرگانی می‌تواند در اختیار آنها قرار دهد، برای ارتقای کسب‌وکار خود و توسعه فضای اقتصادی کشور، بهره‌مند شوند. حضور استارت‌آپ‌ها در اتاق بازرگانی، ضمن اینکه فرصت‌های ارزشمندی را برای شبکه‌سازی و استفاده از تجربیات اشخاص باتجربه برای آنها فراهم می‌کند، برای خود اتاق بازرگانی نیز مفید خواهد بود و امکان همکاری بیشتر با این گروه‌ها و سرمایه‌گذاری روی ایده‌های نوین و کاربردی را فراهم خواهد کرد.

دنیای اقتصاد 

نسیم توکل/ کارآفرین و عضو اتاق بازرگانی تهران

برچسب‌ها
نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن