اخبار

فرصت ورود ایران به بازار ارمنستان با ممنوعیت کالاهای ترکیه/ از شعارزدگی پرهیز کنیم

بسپار / ایران پلیمر علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد منع واردات کالای ترکیه‌ای به ارمنستان اظهار کرد: دولت ارمنستان به خاطر مشکلات سیاسی که با ترکیه پیدا کرده و شاید حل آن در کوتاه مدت مورد ابهام باشد، واردات از ترکیه را ممنوع کرده است. واردات اقلامی مثل شیرینی، شکلات، کاشی و سرامیک، پوشاک، مواد شوینده و غیره از منبع ترکیه و افغانستان ممنوع شده است.

وی افزود: ارمنستان کشور صنعتی نیست و در تراز تجاری خود بیشتر متکی به واردات است. شاید در گذشته نتوانسته باشیم از قراردادهای منطقه‌ای به نحو احسن استفاده کنیم اما فرصت خوبی ایجاد شده که علیرغم مقطعی بودن آن، بتوانیم به بازار ارمنستان وارد شویم. این کار نیاز به کار یک مثلث متشکل از سازمان توسعه تجارت، اتاق مشترک بازرگانی و وزارت امور خارجه دارد. با بسیج این بخش‌ها می‌توانیم از این فرصت صادراتی استفاده کنیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه اضافه کرد: ما مزیت این را داریم که در کالاهایی مثل شیرینی و شکلات که جزو کالاهای صادراتی ما است، کاشی و سرامیک، مواد شوینده، کفش، کفپوش و فرش به ارمنستان صادرات داشته باشیم.

وی با انتقاد از شعارزدگی در حوزه صادرات گفت: نباید شعار دهیم، بسیاری دوست دارند که در مورد حوزه صادرات صحبت کنند اما نباید دچار شعارزدگی شد. در تجربه‌هایی گذشته نتوانستیم از آنها استفاده درست کنیم، ارمنستان به نسبت کشورهای مانند عراق، افغانستان پاکستان از نظر جمعیت و ضریب مصرف بازار بزرگی نیست اما می‌تواند شرایط خوبی برای ما ایجاد کند.

 

منبع: اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا