اخبار

قیمت پی‌وی‌سی 50درصد گرانتر از بازار جهانی است

بسپار به نقل از خبرگزاری فارس می نویسد، معاون اجرایی اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی گفت: در محصولات پتروشیمی ایران اگر گرید به گرید بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که در عرضه محصولات به صورت ماکسیمم به عدد 4 بازیگر در یک گرید می‌رسیم و بر این اساس می‌توان گفت در این بازار انحصار شدید حاکم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حسین درّ معاون اجرایی اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در نشست قراردادهای بلندمدت عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا در خبرگزاری فارس اظهار داشت: متأسفانه بعد از انتشار یکی از نامه‌های ما در یکی از رسانه‌ها، آقای مهدوی دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، اتحادیه ما را به دلال‌پروری متهم کرد و ما ایشان را به تقوای الهی توصیه می‌کنیم و هم‌زمان حق پیگرد قانونی را نیز محفوظ می‌دانیم، چنان که اگر تکرار شود، بر وفق قانون پیگیری خواهیم کرد.

وی با طرح این پرسش که چه کسانی در این دلال‌پروری مؤثر هستند، گفت: ما نمی‌گوییم دلال‌ها، اما همه خریداران در بورس کالا توسط وزارت صنعت معرفی می‌شوند و اصلاً پیدا کردن این شبکه کار سختی نیست.

* قیمت PVC بالغ بر 50 درصد گرانتر از قیمت جهانی در کشور عرضه می‌شود

معاون اجرایی اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ادامه داد: درباره تضمین تقاضا زیاد صحبت شده است، اما درباره تضمین عرضه حرفی زده نمی‌شود و باید بگویم چه کسی است که نداند پیک مصرف PVC در تابستان است و در حال حاضر با شروع تابستان از چهار مجتمع تولیدکننده این محصول یعنی آبادان، غدیر، اروند و بندر امام(ره) دو مجتمع در اورهال هستند و یکی از آنها هم می‌گوید کلاً شات‌داون کرده است.

وی ادامه داد: با کم شدن عرضه چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا وزارت صنعت نمی‌تواند بررسی کند که در این فاصله چه اتفاقی افتاده است؟

درّ اضافه کرد: قیمت جهانی PVC گرید S65 که یک گرید پرکاربرد محسوب می‌شود، 790 دلار است و قیمت همین محصول با دلار آزاد در داخل کشور یک‌هزار و 160 دلار به فروش می‌رسد؛ یعنی 47 درصد بالاتر از قیمت جهانی.

وی تصریح کرد: می‌گویند در کشور رکود است، اما وقتی مواد اولیه 50 درصد گرانتر از قیمت جهانی به دست تولیدکننده برسد، کدام تولیدکننده‌ای خواهد توانست در این بازار رقابت کند؟ چنان که اگر 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز روی آن بگذارید، بالغ بر 60 درصد اختلاف قیمت مواد اولیه خواهد بود.

* در اوج تحریم‌ها تولید صنایع پایین‌دستی رو به رشد بود

معاون اجرایی اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در ادامه گفت:‌ وقتی گفتیم بیکاری و افت تولید اتفاق افتاده است، گفتند دلال‌پروری است، اما الان همه می‌دانند دلال‌پروری کجا اتفاق می‌افتد، چنانکه یک روز گفتید بورس کالا دلال‌پروری می‌کند و امروز می‌گویید اتحادیه پایین‌دستی دلال‌پروری می‌کند، اما همه می‌دانند رانت کجا اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: می‌گویید افت تولید صنایع پایین‌دستی به خاطر رکود و تحریم است، اما آمارهای خود وزارت صنعت نشان می‌دهد که در دوران اوج تحریم‌ها از سال 90 به بعد، تولید صنایع پایین‌دستی رشد خیره‌کننده‌ای داشته است.

* واردات محصولات نهایی ساخته شده چند برابر شده است

درّ ادامه داد: می‌گویید خرید محصولات در داخل کم شده است، اما واقعیت این است که واردات مصنوعات پلیمری ترکیبی 65 درصد رشد داشته است، چنان که از سال 88 که واردات 1.8 میلیون تن بود، در سال 91 این رقم به 834 هزار تن کاهش یافت و در طرف مقابل، تولید این محصولات در کشور بالا می‌رفت، اما در حال حاضر واردات به 2.3 میلیون تن افزایش یافته است، یعنی 1.5 میلیون تن به واردات اضافه شده؛ یعنی بازار نیاز خود را تأمین می‌کند و این محصولات از چین و ترکیه وارد کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: به ما می‌گویند پایین بودن تکنولوژی و عدم تولید محصولات متناسب با نیاز بازار باعث کاهش تولید داخل شده است، اما ما تکنولوژی ساخت کاسه و ظروف پلاستیکی را نداشته‌ایم که در حال حاضر چنین محصولاتی به کشور وارد می‌شود؟

معاون اجرایی اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با بیان اینکه با هر قاعده‌ای به این مسئله نگاه کنید، این شرایط صحیح نیست، گفت: اگر مسلمانیم براساس قاعده نفی سبیل این رفتار صحیح نیست و از دیدگاه ملی هم درست نیست، چنان که تولید ما از 3.5 میلیون تن به 2.5 میلیون تن کاهش یافته است، اما واردات از 800 هزار تن به 2.3 میلیون تن رسیده و جای تولید داخل را گرفته است.

* در 16 کشور صادرکننده برتر محصولات پایین‌دستی پتروشیمی هستیم

وی در ادامه اظهار داشت: می‌گویند عدم تولید محصولات صادرات‌محور دلیل کاهش تولید داخل بوده است، اما براساس آمار خود وزارت صنعت بالغ بر 3 میلیارد دلار محصولات نهایی صنایع پایین‌دستی از کشور صادر شده است و ما لااقل در 16 کشور هدف جزو 3 صادرکننده برتر هستیم و در بعضی بازارها بالغ بر نیمی از سهم بازار متعلق به ماست.

درّ افزود: به ما می‌گویند در تراز جهانی تولید نمی‌کنید، در حالی که ما تا 24 ماه پیش همه این بازارها را گرفته بودیم و دلیل اینکه در رقابت می‌بازیم، قیمت مواد اولیه و نحوه عرضه مواد اولیه است.

* شاهراه ورود دلال‌ها به معاملات محصولات پتروشیمی

معاون اجرایی اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با اشاره به شاهراه ورود تأمین مواد دلال‌ها گفت:‌ مواد پتروشیمی که 2 مرتبه در بورس عرضه می‌شود و بد هم عرضه می‌شود، مجوز خروج از بورس می‌گیرد، مثلاً 5 هزار تن پلی‌استایرن عرضه می‌شود و مشتری ندارد و فردا دقیقاً همین محصول را عرضه می‌کنند و بعد، مجوز عرضه 100 هزار تن محصول خارج از بورس را می‌گیرد و آن را دقیقاً در آستانه محرم و صفر که بازار اصلی این محصول است، با قیمت بسیار بالاتر عرضه می‌کند، چنان که پارسال محصول یکی از این پتروشیمی‌ها از 3 هزار تومان به 7 هزار و 900 تومان رسید.

وی اضافه کرد: پتروشیمی‌های خاصی هستند که پلی‌استایرن تولید می‌کنند و درست در اوج بازار یعنی محرم و صفر وارد اورهال می‌شوند.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت براساس وظایف سازمانی خود باید به ما در صنایع پایین‌دستی کمک کند نه به پتروشیمی‌ها، گفت: سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی کجا هستند؟ چنان که 4 ماه دیگر همان پتروشیمی‌ها دوباره اورهال می‌کنند تا قیمت اوج بگیرد.

* بورس کالا مجوز عرضه محصولات پتروشیمی خارجی را در ایران بدهد

درّ با بیان اینکه در این 2 سال مدیریت بازار را کاملاً به هم ریخته‌اند، گفت: وظیفه بورس، بسترسازی برای گرانفروشی نیست و اگر پتروشیمی‌ها می‌خواهند گرانفروشی کنند، بورس کالا می‌تواند یک هفته عرضه را متوقف کند و ما هم در صنایع پایین‌دستی می‌توانیم چند هفته تحریم کنیم تا این اتفاق تکرار نشود.

وی افزود: ما از بورس کالا تقاضا داریم پتروشیمی‌های جهانی را برای عرضه محصولات خود در بورس ایران دعوت کند.

* در بازار محصولات پتروشیمی، انحصار شدید حاکم است

وی در ادامه اظهار داشت: براساس تعاریف و عرف جهانی، وقتی 90 درصد یک بازار دراختیار 7 بازیگر باشد، در آن بازار انحصار شدید وجود دارد.

وی افزود: در محصولات پتروشیمی ایران اگر گرید به گرید بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که در عرضه محصولات به صورت ماکسیمم به عدد 4 بازیگر در یک گرید می‌رسیم و بر این اساس می‌توان گفت در این بازار انحصار شدید حاکم است.

معاون اجرایی اتحادیه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ادامه داد: ما می‌گوییم وحدت رویه در نرخ‌گذاری وجود داشته باشد، چنان که اگر قرار است پتروشیمی‌ها خوراک خود را با ارز مبادله‌ای دریافت کنند، باید محصولاتشان را هم با ارز مبادله‌ای بفروشند و اگر قرار است محصولات خود را با ارز آزاد بفروشند، خوراک را هم با ارز مبادله‌ای دریافت کنند.

وی ادامه داد: 2 سال است قرار است ارز تک نرخی شود که این اتفاق نیفتاده و در مجموع این 2 سال، 13 هزار میلیارد تومان از جیب صنایع پایین‌دستی به جیب پتروشیمی‌ها ریخته شده است.

وی تأکید کرد: شما با تغییر نرخ پایه ارز 20 درصد قیمت محصولات را گران کردید و اگر آن مصوبه ارزشمند بود، التهابات اخیر بازار بابت چیست؟‌

وی تصریح کرد: آمار تولید و واردات نشان می‌دهد این مصوبه کارآمد نبوده است و عقل می‌گوید هر چیز مخربی باید ابطال شود.

* با این نرخ‌گذاری، تولید برای تولیدکننده داخلی صرفه ندارد

درّ در ادامه اظهار داشت: وقتی مصرف‌کننده کالایی را از خارجی 2 هزار تومان و از داخلی 2500 دریافت کند، دیگر برای تولیدکننده تولید صرفه نخواهد داشت و این مسئله نه به تحریم ربط دارد و نه به رکود، تنها سیاست‌های وزارت صنعت در این میان مهم است.

وی خطاب به خسروتاج گفت:‌ آقای خسروتاج! به همین روند ادامه بدهید تا واردات باز هم بیشتر شود و اشتغال بیشتری از بین برود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا