اخبار

دیوار حایل در منطقه آزاد اروند به سرقت رفت!

بسپار / ایران پلیمر در جریان سیل ابتدای سال گذشته به منظور ممانعت از ورود مخرب آب به آبادان، انفجاری مصنوعی برای تخریب جاده صورت می گیرد که در نتیجه حدود ۱۰ کیلومتر از دیواری که برای محصورسازی منطقه آزاد اروند احداث شده بود زیر آب رفته و ریزش می کند، آنچه که تحت عنوان سرقت و ناپدید شدن دیوار بتنی مطرح می شود سرقت میلگردهای داخل این سازه بتنی است.

از چندی پیش در فضای مجازی ویدئویی منتشر شده مبنی بر ناپدید شدن دیوار بتنی در خوزستان و منطقه آزاد اروند که گفته می شود این دیوار به سرقت رفته است.

پیگیری موضوع از مسئولان مربوطه با توضیحاتی در این رابطه از سوی شمخانی – معاون عمرانی و زیربنایی منطقه آزاد اروند – همراه بود.

تفاهم نامه با نیروی انتظامی برای نگهداری دیوار

این مقام مسئول در منطقه آزاد اروند با اشاره به این‌که طبق قوانین گمرکی باید مناطق آزاد محصور سازی شود، گفت: براین اساس از اواخر سال ۱۳۹۴ تا اواخر سال ۱۳۹۶ منطقه آزاد اروند در این باره اقدام کرد و طی پروژه ای ۳۰ کیلومتر محصور سازی انجام داد که قسمتی از آن شلمچه را به مارد متصل و قسمتی موازی با جاده اهواز با آبادان بود، مابقی منطقه نیز حصار طبیعی داشت یعنی مرز رودخانه اروند یا مناطقی به صورت هور یا مردابی بود و نیاز به دیوارکشی نداشت.

شمخانی با بیان این‌که مناقصه ساخت این دیوار حدود ۶ ماه قبل  از ورود وی به این معاونت انجام شده بود گفت که ما نیز پروژه را تکمیل کردیم، این در حالی است که معاونت امور زیربنایی فقط وظیفه ساخت پروژه را برعهده دارد نه نگهداری، از این رو آن را تکمیل و  به معاونت توسعه منطقه تحویل شد که این معاونت جهت نگهداری از پروژه  تفاهم‌نامه‌ای با نیروی انتظامی منعقد کرد.

 

می دانستیم دیوار تخریب می شود ولی برای امنیت موافقت کردیم

وی در ادامه جریان سیل ابتدای سال ۱۳۹۸ در مناطق جنوبی را مطرح کرد و افزود: در روزهای پایانی، فشار سیل بسیار زیاد و سیلاب در حال ورود به شهر آبادان بود. این در حالی است که آنجا  چهار مسیر تردد وجود دارد؛ اهواز- آبادان، آبادان- ماهشهر، خرمشهر -اهواز و امام صادق که سه مسیر کاملا قطع شده و زیر آب رفته بود و فقط جاده ماهشهر باقی مانده بود که تحت فشار سیلاب هر آن امکان شکستن آن وجود داشت. در این حالت با توجه به اینکه از ضلع شمالی آبادان سیل در حال ورود به شهر بود نیاز داشتیم که یکی از جاده‌های فرعی که نقش سیل‌بند را بازی می‌کرد منفجر شود تا آب بتواند سریع‌تر به سمت دریا حرکت کند و فشار از روی جاده برداشته شود.

شمخانی به تصمیم کمیته ستاد بحران استان در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: براین اساس توافق شد تا جاده شهید وحدتی منفجر شود که فشار آب از روی ضلع شمالی آبادان و جاده اهواز – آبادان کمتر شود، منطقه آزاد اروند نیز در این جلسه اعلام می‌کند که انفجار جاده موجب می‌شود که دیوارها زیر آب بروند، اما به هر ترتیب ما به دلیل امنیت شهر و مردم  و ممانعت از زیرآب رفتن خانه‌های مردم  ترجیح دادیم که این اقدام صورت بگیرد حتی اگر دیوارهایی که حصارکشی کرده بودیم تخریب شود.

 

آنچه که سرقت شده میلگردهای داخل سازه بتنی است

معاون عمرانی و زیربنایی منطقه آزاد اروند افزود: به هر حال تخریب جاده صورت گرفت و دیوارها زیر آب رفت و حدود دو ماهی دیوارهایی که زیر آب رفته و دارای سازه های بتنی یک متری بود  با برخورد امواج ریزش کرد. با این حال از نظر فنی امکان جمع‌آوری بتن‌ها وجود نداشت مگر این‌که هزینه بسیار بالایی در این رابطه انجام می‌شد که از لحاظ اقتصادی به صرفه نبود و بهره وری نداشت حتی وقتی آب پایین‌تر آمد باز هم دسترسی برای جمع‌آوری دیوار وجود نداشت چرا که تمام مسیرهای اطراف را  آب گرفته بود.

وی ادامه داد: ماندن دیوارها زیر آب موجب شد که بتن ها کم کم پوسیده و به نخاله تبدیل شود و آنچه که اعلام می‌شود سرقت شده است مربوط به میلگردهایی است که داخل این سازه‌های بتنی قرار داشت و برخی افراد آنها را شکسته و با خود برده بودند.

 

ارزش فعلی قطعات بتنی ۴ میلیارد است

شمخانی در رابطه با هزینه مربوط به آنچه که به سرقت رفته است، افزود: این حصارکشی ۳۰ کیلو متری در زمان ساخت با هزینه حدود ۲۴ میلیارد تومانی و با سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند انجام شد اما ارزش قطعات بتنی در طول ۱۰ کیلومتری که ریزش کرد در حال حاضر حدود چهار میلیارد تومان است که در زمان ساخت حدود ۱.۵ میلیارد تومان بوده است.

 

چرا برای سیلاب پیش بینی نشده بود؟

معاون عمرانی و زیربنایی منطقه آزاد اروند در مورد اینکه آیا در زمان ساخت برای سیلاب و چنین شرایطی پیش بینی صورت نگرفته بود؟ گفت که  چنین سیلابی در منطقه هر چندین سال یکبار اتفاق می افتد ولی در شرایط طبیعی حتی با وجود این سیلاب هیچ وقت آب به دیوارها نمی‌رسید و تخریبی هم صورت نمی‌گرفت و این اتفاق و ریزش به دلیل انفجار و تخریب مصنوعی صورت گرفته که به دلیل شرایط پیش آمده تصمیم گرفتیم انجام شود.

دیگر نیازی به دیوار کشی نیست

وی درباره این‌که چرا بعد از تخریب دیوار مجددا نسبت به احداث آن اقدام نشد، یادآور شد: همان طور که اعلام شد براساس قوانین گمرکی مناطقی نیاز به دیوارکشی دارند که حصار طبیعی ندارند این منطقه قبل از انفجار جاده خشک و قابل تردد بود که باید دیوارکشی می‌شد اما بعد از انفجار جاده شهید وحدتی وقتی دیوار ریخت منطقه دیگر قابل تردد نیست و اطراف آن را مرداب گرفته است، بنابراین دیگر نیازی به دیوارکشی مجدد ندارد.

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا