اخبار

ماده ی تجدیدپذیر جدیدی که جایگزین پلی‌استرهای متداول می شود

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، محققان دانشگاه Stanford با استفاده از دی‌اکسید کربن و مواد گیاهی موفق به تولید نوع جدیدی از پلاستیک‌های تجدیدپذیر شدند. آنها با ترکیب کردن کربنات، CO و فوروئیک اسید (furoic acid) پلی‌اتیلن فوران دی‌کربوکسیلات (PEF) را تولید نمودند.

نتایج این تحقیق که در مجله معتبر Nature به چاپ رسیده است نشان از آن دارد که با استفاده از این روش میزان گازهای گلخانه‌ای کاهش خواهد یافت. از این محصول جدید می‌توان در تولید بطری‌ها، صنایع الکترونیک، پوشاک و سایر کاربردهایی که در آن از پلاستیک‌های تهیه شده از منابع نفتی بهره برداری می‌شود استفاده کرد.

در حال حاضر در تولید بسیاری از محصولات مصرفی از پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) استفاده می‌شود. اما، تولید یک تن PET معادل آزادسازی چهار تن CO2 بوده که پدیده گرمایش زمین را تشدید می‌نماید.

این تیم تحقیقاتی در تولید PEF از اتیلن گلایکول و 2-5-فوران دی‌کربوکسیلیک اسید (FDCA) به عنوان مواد اولیه استفاده نمودند. از خواص PEF می‌توان به قابلیت سدکنندگی اکسیژن اشاره کرد که استفاده از آن را برای مصارف بطری مناسب می‌نماید. همچنین، این ماده قابل بازیافت نیز می‌باشد. با این حال، در حال حاضر هزینه تمام شده مواد اولیه PEF گران قیمت است.

محققین در تلاشند تا راهکارهایی مناسب برای برطرف کردن این معظل را بیابند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا