اخبار

مجتبی علیخانزاده، رنگ و رزین الوان: بسته بندی در فروش رنگ های ساختمانی یک مزیت غیر قابل انکار است

بسپار می نویسد، مجتبی علیخان زاده عضو هیات مدیره و معاون ارتباطات و تبلیغات و معاون فروش بخش صنعتی شرکت رنگ الوان است. رنگ های آب پایه پلاستیک و نیم پلاستیک و اکریلیک الوان نزدیک به ده سال است که در ظروف پلاستیکی با چاپ IML روانه بازار می شود.

امروز تعداد این محصولات الوان به بیش از ۲۰ محصول در اوزان و بسته بندی های مختلف رسیده است. اینکه اصولا
بسته بندی با چاپ
IML چیست و چه مزیت هایی دارد و الوان چگونه، با چه انگیزه ای  و از چه زمانی تغییر بستهبندی های محصولات خود را در دستور کار قرار داده است موضوعاتی است که در گفت و گو با مجتبی علیخانزاده معاون ارتباطات و تبلیغات شرکت الوان با وی مطرح کردیم.

 

بسپار- آقای علیخانزاده، امور ارتباطات مجموعه الوان را شما اداره می کنید و ظاهرا به آن علاقمندید. این موجب می شود که این بخش از فعالیت های شرکت با انرژی و توان پیش برود …

علیخانزاده: بله، من به دلیل علاقه شخصی که به بحث ارتباطات و تبلیغات داشتم این مسئولیت را در سال ۱۳۷۴ به عهده گرفتم و برای اینکه بتوانم در این زمینه در الوان تاثیر گذار باشم دو سیاست اصلی و مهم را در پیش گرفتم که هم اکنون هم آن را دنبال می کنم. نخست اینکه خودم تلاش کردم در زمینه مباحث تبلیغات و روابط عمومی با انجام مطالعات مستمر از نظر علمی فردی بروز باشم. می دانید که مباحث علوم انسانی مانند علوم قطعیه نیست که قوانینی بر آن حاکم باشد. ما در علوم انسانی و به خصوص علم ارتباطات، هر روز با توجه به پیشرفت و تحولات جوامع با نظریات جدیدی مواجه هستیم و هر شخصی بخواهد در این زمینه کار و فعالیت کند باید از آخرین تحولات این حوزه با خبر باشد و این راهی جز مطالعه آزاد ندارد. البته با توجه به مشغله فراوان شاید کمی مطالعه سخت باشد اما به نظر من از ضروریات این کار است و اگر کسی علاقمند به این حوزه باشد کمک میکند که حتی در شرایط دشوار کاری خود را به روز نگهدارد.

دومین سیاست کاری من استفاده از نیروهای متخصص و توجه به بحث شایسته سالاری در کار است. در واقع شاید مهمترین بخشی که باید در آن به تخصص گرایی توجه فراوان کرد، همین بخش ارتباطات است. بنابراین همواره تلاش می کنم این بخش را با انتخاب همکارانی که هم از نظر تجربه کاری و هم از نظر تحصیلات کاملا مرتبط با علم ارتباطات هستند اداره نماییم.

 

بسپار- محصولات تولیدی شرکت الوان در بسته بندی های IML عرضه می شود، اصولا بسته بندی چه نقشی در بازار احتمالی فروش محصول دارد؟ خصوصا در رنگ های ساختمانی با مصرف عمومی.

علیخانزاده: اجازه بدهید قبل از اینکه به بسته بندی مناسب که به جرات میتوان گفت الوان پیشتاز استفاده از آن در ایران است یعنی بسته بندی با چاپ IML بپردازم یک مقدمه ای درباره اهمیت بسته بندی که در ایران بسیار مغفول مانده است و البته چند سالی است که در صنایع مختلف به آن بیشتر توجه می شود عرض کنم. مهمترین مسئله این است که ما بدانیم بسته بندی بد باعث کاهش ارزش نام تجاری یا برندینگ در ذهن مصرف کننده می شود. بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از مشتریان در ازای بهبود بسته بندی، نوآوری، بهینه سازی محصول و کیفیت بسته بندی حتی حاضر به پرداخت هزینه های
اضافه تر هستند. در محیط رقابتی یکنواخت، بسته بندی های چشم نواز حتی در لحظه خرید توانسته است سهم فروش بیشتر را به برندی که بسته بندی بهتر دارد اختصاص دهد. امروزه طراحی، ساختار بسته بندی و رنگ در جلب نظر مشتری اهمیت فراوانی دارند. در عین حال بسته بندی نقش حافظ اصلی محصول در مقابل تغییر کیفیت را نیز دارا است و یک بسته بندی خوب
می تواند کیفیت محصول را در مدت تعیین شده روی کالا، حفظ کند. به طور خلاصه می
توان از این بحث اینگونه نتیجه گرفت که یک بسته بندی خوب باید مصرف کننده گرا و جذاب باشد.

بسته بندی مناسب می تواند از طریق تمایز باعث افزایش فروش و به رسمیت شناختن نام تجاری شود. بسته بندی باید به نیازهای ایستایی محصول در حمل و نقل، بارگیری و تخلیه جواب دهد و بسته بندی می تواند و باید کیفیت محصول را حفظ کند.

همانطور که گفتم امروزه تولیدکنندگان بزرگ به این مهم
رسیده اند
که برای ماندن و پیشرفت در بازارهای داخلی و خارجی باید برای بسته بندی خوب سرمایه گذاری مناسب داشته باشند. الوان نیز این موضوع را به خوبی درک کرده است و با درایت هیات مدیره، ما توانستیم به عنوان نخستین شرکتی در صنعت رنگ در ایران مطرح شویم که با جسارت تمام بسته بندی های خود را از شکل سنتی به شکل کاملا پیشرفته تغییر دهیم و همین امر در کنار تلاش برای حفظ کیفیت عاملی شده است برای صادرات بهتر به گونه ای که الوان تا کنون بارها به عنوان صادرکننده نمونه از سوی مراجع رسمی و با استناد به اطلاعات و آمار صادرات شرکت، معرفی شده است.

 

بسپار- درباره این وجه تمایز و کیفیت بسته بندی که به آن اشاره کردید، لطفا بیشتر توضیح بدهید …

 


(ادامه دارد …)

 
متن کامل این گفت و گو را در شماره ۱۷۸ ام دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا