اقتصاد و مدیریت

محل کارتان را به خانه دومتان تبدیل کنید

بسپار می نویسد، در هر شرکت، کارخانه یا سازمانی یکسری افراد کارآمد و با تجربه حضور دارند که به واسطه عملکردشان در گذشته و تجربیات ارزشمندی که کسب کرده‌ اند از جایگاهی ویژه و اثرگذاری قابل توجهی در پیشبرد اهداف سازمانی برخوردارند. نحوه برخورد و تعامل مدیران با این گروه از کارکنان باید کاملا حساب شده و قاعده‌مند باشد؛ به‌طوری‌که نه‌تنها باعث رنجیده شدن آنها و احتمالا ترک شرکت از سوی آنها نشود، بلکه شرکت را به محل رویایی و جایی شبیه خانه دوم برای آنها تبدیل کند. در ادامه توصیه‌هایی برای بهبود ارتباطات بین مدیران و این نوع کارکنان ارائه شده است.
1- سلسله مراتب‌های اداری را فراموش کنید: یک محیط سرشار از برابری و برادری، بهترین نتایج را به بار خواهد آورد. واقعیت آن است که یک فرهنگ شرکتی و سازمانی مبتنی بر سلسله‌ مراتب اداری صرف و روابط خشک و رسمی به‌طور حتم موجب رضایت مهندسان نخواهد شد. تجربه نشان داده است که در یک محیط مملو از دوستی و همکاری، انگیزه بیشتری برای نوآوری و کار مضاعف به وجود می‌آید. محیط کاری مطلوب برای کارکنان‏، محیطی است که در آن افراد می‌توانند خودشان نسبت به ترتیب دادن کارها تصمیم‌ گیری و اقدام کنند و به عبارت بهتر «خودگردان باشند.»
2) جدیدترین امکانات را برای کارکنانتان فراهم کنید: مدیران شرکت‌ ها باید بدانند که کنار هم قرار دادن هم تیمی‌ های ماهر‏، مجرب و با انگیزه در یک  گروه کاری از اهمیت بسزایی در موفقیت گروه برخوردار است. در واقع هیچ چیز برای یک کارمند یا کارگر باتجربه و توانمند‏، عذاب‌ آورتر از این نیست که به وسیله همکاران و دستیاران نالایق محاصره شود؛ چراکه در این حالت او به این نتیجه می‌رسد که کارفرمایش قدر و منزلت او را نمی‌شناسد. در اختیار قرار دادن تجهیزات و وسایل جدید و پیشرفته نیز از اهمیت بسیار زیادی در افزایش انگیزه و کارآیی کارکنان برخوردار است؛ چراکه فراهم آوردن بهترین تجهیزات، نوعی ارزش قائل شدن و احترام گذاشتن به کارکنان است.
3- راحتی و آرامش کارکنان در محیط کارشان حیاتی است: امروزه در بسیاری از شرکت‌های تکنولوژیک معتبر دنیا‏، امکانات تفریحی و آسایشی متعددی برای کارکنان پیش‌بینی شده است؛ از نوشیدنی رایگان گرفته تا صندلی‌ های راحت و حتی اتاق بازی و گپ زدن. البته لزومی ندارد که همه این امکانات در یک جا متمرکز شود، بلکه آنچه مهم است اینکه یک محیط غیررسمی و راحت در اختیار آنها قرار بگیرد تا در زمان استراحت در آنجا به سر ببرند. به‌طور کلی برخی از کارمندان باتجربه و کاربلد دوست ندارند در مورد نحوه پوشش یا سرگرم کردن خود در شرکت به مدیران توضیح دهند؛ چراکه دوست دارند در کنار انجام وظایف روزمره خود کمی هم استراحت و تفریح ‌کنند.
4- برای کارکنانتان‏، معماهای تازه طرح کنید: یکی از ویژگی‌های مشترک در بسیاری از کارمندان و کارگران زبده و با‌تجربه‏، علاقه آنها به درگیر بودن با  معماها و پرسش‌ های جدید است؛ چرا که آنها به تحریک شدن حس کنجکاوی و ارضای روحیه پرسشگری نیاز دارند. آنها عاشق تنوع و دگرگونی هستند و دوست ندارند فقط روی یک نوع پروژه به مدت خیلی طولانی کار کنند. بنابراین قرار دادن آنها بر سر پروژه‌ های گوناگون و متنوع و همچنین نظرخواهی از آنها در مورد راه حل مشکلات مختلف شرکت‏، مزیت‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
5- کارکنانتان را به چالش بکشید: کارمندان و کارگران کارآمد و با هوش‏، عاشق به چالش کشیده شدن هستند؛ چراکه دوست دارند خودشان را مورد  ارزیابی قرار دهند. بنابراین مدیران باید پروژه‌های سخت و بزرگ‌تری را به کارکنان موفق‌تر خود واگذار کنند تا آنها فرصت اثبات توانایی‌های خود را پیدا کنند. بنابراین اگر مدیران به دلایل مختلف از به چالش کشیدن دانش و توانمندی‌های کارکنان‌شان خودداری کنند باید در انتظار «فسیل شدن» آنها باشند.
6- انگیزه کارکنانتان را با پروژه‌های کاربردی افزایش دهید: بسیاری از کارمندان و کارگران دوست دارند روی چیزهایی کار کنند که عملی و کاربردی باشد و نتایج ملموسی را در سطح عمومی به دنبال داشته باشد. آنها دوست دارند دستاوردهای تلاش خود را در سطح جامعه ببینند و با افتخار به اطرافیان خود بگویند: «این من بودم که این کار را کردم.» حس مفید بودن و شناخته شدن کارکنان از طریق کار روی پروژه‌های کاربردی و ملموس ارضا خواهد شد.
7- برای کارکنان کاربلد و باتجربه خود ضرب‌ الاجل تعیین نکنید: بدترین کاری که یک شرکت می‌تواند در قبال کارکنان کارآمد و مجرب خود انجام دهد این است که افرادی خارج از شرکت برای آنها تعیین تکلیف کرده یا ضرب‌ الاجل‌های غیراصولی و غیرقابل اجرا برای آنها تعیین کنند. مدیران باید بدانند که کارکنان مجری یک پروژه‏، بهترین شناخت و آگاهی را از جزئیات آن پروژه در اختیار دارند و درنتیجه بهترین گزینه برای برنامه‌ریزی در مورد آن به حساب می‌آیند. پس اگر خود آنها برنامه‌های اجرایی یک پروژه را طراحی کنند به‌طور حتم خود را در قبال اجرای درست آنها متعهد و مسوول احساس می‌کنند و نهایت تلاش خود را مبذول خواهند کرد.
8- از ساده‌ انگاری یا پیچیده کردن بیش از حد طرح‌ ها پرهیز کنید: کارکنان با تجربه دوست دارند در مراحل اولیه اجرای یک پروژه‏، فقط برای چند هفته پیش رو برنامه‌ ریزی کنند و از شلوغ کردن میز کارشان با انبوهی از کاغذ ها بیزارند. البته آنها از کوتاه‌ مدت فکر کردن و محدودنگری نیز متنفرند. آنها گام به گام پیش رفتن و نگریستن به پشت سر و مشاهده نتایج و دستاورد‌ها را ترجیح می‌دهند.
9- ارتباطات و تعاملات را بهبود دهید: گاهی اوقات ممکن است افرادتان به دلایل گوناگون رویکردهای درون‌گرایانه‌ ای را در زمان انجام یک پروژه اتخاذ کنند که ارتباط‌های فردی آنها را با دیگران کاهش می‌دهد. در نتیجه آنها تمایل چندانی به صحبت کردن با دیگران در مورد کارشان ندارند. بنابراین مدیران باید با استفاده از ترفندهای مدیریتی افرادشان را به تعامل و ارتباط بیشتر با دیگران تشویق کنند. در چنین فضای مساعدی است که آنها به راحتی درباره ایده‌ها‏، مشکلات‏، وضعیت کنونی و احتمالات آینده سخن می‌گویند و به عبارت روشن‌تر با بقیه درددل می‌کنند.

10- انعطاف‌پذیر باشید: مدیران شرکت‌ ها باید در برخورد با کارکنان مجربشان بسیار انعطاف پذیر باشند و به خلاقیت و نوآوری‌ های آنها احترام بگذارند تا به این وسیله یک محیط کار شاد و پربازده برای آنها ایجاد کنند؛ به طوری که کمتر کسی در شرکت حاضر باشد آنجا را ترک کند و چنین است که یک شرکت به خانه دوم کارکنان تبدیل خواهد شد.

منبع:دنیای اقتصاد به نقل از Business Insider

[EasyDNNnewsLink|312]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا