اخبار

مدل محقق ایرانی برای کاهش خوردگی در تأسیسات صنعتی

بسپار می نویسد، یک محقق ایرانی با مطالعاتی که بر روی فلات قاره انگلستان و کشورهای آفریقایی و خاورمیانه انجام داد،‌ موفق به ارائه مدلی برای جلوگیری از خوردگی در تاسیسات صنعتی شد که به گفته وی این مدل در بسیاری از صنایع برای همه کشورها قابل اجراست.

دکتر علی مرشد، مجری طرح که دانش‌آموخته کارشناسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد رشته خوردگی از امپریال کالج لندن است و تحصیلات دکتری را در دانشگاه یو سی ال انگلستان پشت سر گذاشته است در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، آب همراه با نفت و گاز استخراج شده را از عوامل خوردگی در خطوط انتقال دانست و گفت: اسید‌ها، اکسیژن و باکتری‌ها از دیگر عوامل بروز این پدیده در صنعت هستند ولی بررسی‌های انجام شده نشان داد که عوامل انسانی بزرگترین عامل در ایجاد خوردگی است.

وی با اشاره به مطالعاتش در زمینه خوردگی گفت: در این راستا با انجام مطالعاتی موفق به ارائه مدلی برای کاهش خوردگی در تاسیسات صنعتی شدم.

مرشد این مدل را در زمینه مدیریت خوردگی دانست و اظهار داشت: این مدل به کارفرمایان اجازه می‌دهد که علت خوردگی را در تاسیسات صنعتی ریشه یابی و مشخص کنند که علل خوردگی ناشی از پارامترهای خوردگی و یا مدیریت خوردگی است.

وی با تاکید بر این که در این مدل مدیریت و پارامترهای خوردگی از یکدیگر تفکیک شده است، خاطرنشان کرد: این مدل راهکارهای مقابله بهتر با خوردگی برای واحدهای صنعتی نفت و گاز، شیمیایی، نظامی،‌دریایی، هسته‌ای و سایر صنایع را ارائه می‌کند و با استفاده از آن می‌توان هزینه‌های مربوط به تعمیرات، نگهداری، بازرسی فنی و مواد شیمیایی را بهینه و عمر تاسیسات را طولانی کرد.

 این متخصص خوردگی تاسیسات که در حال حاضر در تعدادی از شرکت‌های نفتی خارجی فعالیت دارد در بیان جزئیات این مدل گفت: این مدل بر سه بخش اصلی استوار است. بخش اول integrate review است. زمانی که تاسیسات صنعتی فعال است لازم است بر فرآیند طراحی مهندسی بازبینی صورت گیرد و در صورتی که طراحی مهندسی صحیح باشد ولی خوردگی همچنان ادامه داشته باشد لازم است در خصوص تغییر کاربری تاسیسات بررسی‌های لازم انجام شود.

وی توضیح داد: گاهی موارد خطوط لوله انتقال گاز تعبیه می‌شود ولی آب دریا از آن عبور می‌کند که این امر می‌تواند موجب خوردگی خطوط انتقال شود؛ از این رو برای جلوگیری از خوردگی در تاسیسات نیاز به انجام بررسی‌های دوره‌ای است که متاسفانه این بازبینی‌ها صورت نمی‌گیرد.

 این محقق ایرانی، بخش دوم این مدل را performance monitoring (نظارت بر عملکرد) دانست و یادآور شد: برای کاهش خوردگی اقدام به تزریق مواد شیمیایی در تاسیسات می‌شود که لازم است قبل و بعد از تزریق وضعیت خوردگی مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که ماده شیمیایی تزریق شده تا چه میزان بر کاهش سرعت خوردگی اثر گذار بوده است.

مرشد، بخش سوم این مدل را بررسی بازده اقدامات پیشگیرانه خوردگی بر اساس استانداردها ذکر کرد و افزود: این سه عامل در کنار هم فرآیند مدیریت خوردگی در این مدل را تبیین می‌کند.وی، تمرکز این مطالعات را در فلات قاره انگلستان دانست و گفت: این مطالعات در کشورهای آفریقایی، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه نیز ادامه یافت. 

این محقق با بیان این که بر اساس این مطالعات مهمترین علل خوردگی مربوط به طراحی مهندسی، انتخاب مواد و کنترل و پایش می‌شود، خاطر نشان کرد: با مطالعاتی که در کشورهای مختلف انجام دادم نشان داد که علل خوردگی در همه کشورها یکسان است.

مجری طرح در خصوص این که این مدل برای کدام بخش صنعت نفت کاربرد دارد، توضیح داد: صنعت نفت دارای سه بخش بالا دستی شامل فعالیت‌های استخراج منابع هیدروکربنی، بخش میان دستی شامل خطوط انتقال سیالات و بخش پایین دستی شامل فرآوری مواد نفتی و فعالیت پالایشگاهی است که این مدل برای جلوگیری از خوردگی در هر سه بخش‌ کاربرد دارد.

مرشد خاطرنشان کرد: این مدل در کتاب معرفی مدیریت خوردگی در صنایع نفت و گاز که از سوی انجمن بین‌المللی مهندسان خوردگی (NACE International) به عنوان معتبرترین نهاد تخصصی پیشگیری و کنترل خوردگی در دنیا منتشر شده به چاپ رسیده است.

به گفته این محقق، دو مدل بین‌المللی در حوزه خوردگی ارائه شده که یکی از آنها از سوی موسسه انرژی انگلستان و دیگری توسط وی تدوین شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا