اخباراخبار ویژه

معاون وزیر نفت و مدیرعامل NPC  در مراسم گشایش نمایشگاه ایران پلاست: رشد ۱۲۰ درصدی ظرفیت تولید پلیمرها تا سال ۱۴۰۴

بسپار/ ایران پلیمر معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، به ظرفیت تولید ۹ میلیون تن انواع پلیمر در کشور اشاره کرد و گفت: این عدد با بهره‌برداری از طرح‌های در دست ساخت جهش سوم صنعت پتروشیمی با ۱۲۰ درصد رشد به ۲۱ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ می‌رسد.

بهزاد محمدی، امروز (یکشنبه، ۱۹ بهمن ماه) در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست با شعار کسب ‌وکار جهانی با اشاره به اینکه این دوره از نمایشگاه با حضور ۲۰۰ شرکت داخلی برگزار شده است، اظهار کرد: ۶۷ شرکت در گروه مواد اولیه، ۲۶ شرکت در گروه ماشین آلات و تجهیزات، ۹۷ شرکت در گروه محصولات ساخته و پیش ساخته و ۱۰ شرکت در گروه خدمات فنی و مهندسی در این دوره شرکت کرده‌اند.

وی به حضور ۱۴ شرکت دانش‌بنیان در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۰۰ بازرگان از ۱۰ کشور هند، ترکیه، آذربایجان، بوسنی، عراق، سوریه، اردن، افغانستان، کنیا، اقلیم کردستان از نمایشگاه ایران پلاست بازید خواهند کرد، همچنین نمایشگاه مجازی با حضور ۷۲ شرکت داخلی و دو شرکت خارجی نیز به مدت دوهفته برنامه‌ریزی شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه مجموع ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی با بهره‌برداری از ۱۰ طرحی که امسال محقق شد از ۶۵.۸ میلیون تن در ابتدای سال به ۸۰ میلیون تن افزایش یافته است، ادامه داد: هم‌اکنون ۴۰ میلیون تن خوراک معادل ۹۰۰ هزار بشکه در روز در ۶۰ مجتمع تولیدی کشور به مصرف می‌رسد.

محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۵ میلیون تن محصول نهایی و قابل فروش در کشور تولید می شود که ۷۲ درصد صادر و ۲۸ درصد در داخل مصرف می‌شود، تصریح کرد: ۷۷ نوع کمیکال و ۱۸ نوع انوع پلیمر در قالب ۳۳۴ گرید در کشور تولید می‌شود و در پایین دست پتروشیمی به مصرف می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رشد تقاضای جهانی محصولات پتروشیمی را ۴.۵ در مقابل یک درصد فرآورده‌های نفتی اعلام کرد و گفت: در دهه‌های آتی، شیب مصرف فرآورده‌های نفتی کاهش می‌یابد، اما مصرف فرآورده‌های پتروشیمی با شیب چشمگیری رو به افزایش است، بنابراین لازم است در توسعه کلان کشور به توسعه صنعت پتروشیمی بیشتر و جدی‌تر توجه و تمرکز کرد.

افزایش ظرفیت تولید ۲۱ میلیون تنی پلیمرها

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۹ میلیون تن انوع پلیمر در کشور تولید می‌شود، گفت: این عدد با بهره‌برداری از طرح‌های جهش سوم که در حال ساخت هستند در سال ۲۰۲۵ به ۲۱ میلیون تن با ۱۲۰ درصد رشد می‌رسد.

معاون وزیر نفت، سهم ایران از تولید سالانه ۴۲۰ میلیون تنی پلیمرها در جهان را ۲ درصد اعلام کرد و افزود: تولید پلیمرها در جهان به ۵۳۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید و سهم ایران از این سبد در سال ۱۴۰۴ به ۴ درصد افزایش می یابد.

محمدی در بحث پلیمرهای پرمصرف، با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید پلی اتیلن ۵.۱ میلیون تن است، ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ تولید طرح های پلیمری شروع می شود و با تکمیل طرح های جهش سوم و طرح های خوراک ترکیبی به عدد ۱۳ میلیون تن پلی اتیلن در سال ۱۴۰۴ خواهیم رسید.

وی بااشاره به این ظرفیت تولید پروپیلن از مجموع پالایشگاه و پتروشیمی حدود یک میلیون تن است و پروپیلن خاویار صنعت پتروشیمی است، گفت: در سال ۱۴۰۰ یک طرح پلی پروپیلن خمین به بهره برداری می رسد و به ظرفیت ۱.۲ میلیون تن خواهیم رسید اما در سال ۱۴۰۴ با اجرای طرح های راهبردی تولید این محصول به عدد ۴.۵ میلیون تن خواهد رسید.

دستیابی به دانش فنی تولید پروپیلن

معاون وزیر نفت با بیان اینکه یکی از گلوگاه های ما در توسعه طرح های تولید پروپیلن، تامین دانش فنی عنوان و اظهار کرد: دانش فنی پروپیلن از متانول و گازطبیعی کسب شده و همینطور طرح  PDH سلمان فارسی در حال اجراست و با مجموع طرح های MTP، GTP و PDH در سال ۲۰۲۵ به ظرفیت ۴.۵ میلیون تن خواهیم رسید، در حال حاضر طرح‌های GTPP اسلام آباد که روز گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شد، MTP گروه فاتح، PDH سلمان فارسی، PDH هیرسا پلیمر، PP ایلام در این زمینه فعال هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ظرفیت تولید PET از پتروشیمی تندگویان ۹۰۰ هزار تن است، اظهار کرد: طرح محب در چند ماه آتی با ۸۰ هزار تن ظرفیت و فرسا شیمی در سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد. در مجموع تولید پت به ۱۳۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

دکتر محمدی پلی استایرن را از پلیمرهای خاص و گران قیمت عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۸۷۰ هزار تن ظرفیت داریم و در سال ۱۴۰۱ با بهره برداری از طرح دالاهو در عسلویه و پارک استایرن به ۹۹۰ هزار تن خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون از واحدهای تبریز و قائدبصیر ABS تولید می شود، تصریح کرد: پلیمر پادجم که در سال ۱۴۰۱عملیاتی خواهد شد از این تولید پایین عبور خواهیم کرد و به ظرفیت ۳۳۰ هزار تن در سال دست خواهیم یافت.

۵۰ مجتمع پلیمری تا سال ۱۴۰۴

محمدی با اشاره به اینکه این سه دسته پلیمر عنوان شده وابسته به BTX، هم بنزن و پارازایلین است که هم اکنون عمده آن در پتروشیمی نوری تولید می شود، گفت: برای عبور از این وضعیت سه طرح مهم خوراک ترکیبی هرمز، آریا و کیان، تعریف شده است که با اجرای این سه طرح وضعیت ما در حوزه بنزن و پارازایلین مناسب می شود و توسعه پلیمرها سرعت بیشتری خواهد یافت.

معاون وزیر نفت سرمایه گذاری در واحدهای پی وی سی بالاست و سرمایه گذاران کمتر از این طرح استقبال می کنند و در حال حاضر ۸۵۰ هزار تن ظرفیت در این بخش داریم، ادامه داد: به تازگی گروه تدبیر طرحی را در بندرعباس برای تولید PVC اعلام کرده که در حال بررسی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ظرفیت تولید RUBBER هم اکنون ۱۶۰ هزار تن در کشور است، افزود: ظرفیت تولید این محصول در سال ۱۴۰۲ با بهره برداری از طرح های صدف و پادجم به عدد ۳۵۰ هزار تن خواهید رسید.

به گفته محمدی، در حال حاضر ۲۷ مجتمع از ۶۰ مجتمع تولیدی فعال در کشور پلیمری هستند که در سال ۱۴۰۴ با تحقق جهش سوم صنعت پتروشیمی، مجموع مجتمع ها به ۱۱۳ مجتمع افزایش می یابد و تعداد مجتمع های پلیمری به ۵۰ مجتمع خواهد رسید.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه فروش پلیمرها در حال حاضر از ۹ میلیون تن ۵۴ درصد صادر و ۴۶ درصد در داخل مصرف می شود، گفت: در شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید تلاش می شود که افزایش تولید و تنوع سازی محصول محقق شود و در سمت وزارت صمت نیز باید بر تکمیل زنجیره ارزش در پایین دست و تکمیل زنجیره ارزش به منظور مصرف این حجم از تولید تمرکز بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه در کل ۸۵ نوع کاتالیست به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار در سال در صنعت پتروشیمی مصرف می شود، گفت: سهم پلیمری ها از این سبد ۵۰ میلیون دلار است و تا امروز ۲۰ نوع را ایرانی سازی کردیم که معادل ۱۲۵ میلیون دلار در سال است و تا ۱۴۰۱، ۳۶ نوع دیگر بومی سازی خواهد شد و این عدد به ۱۹۵ میلیون دلار افزایش می یابد.

محمدی با بیان اینکه در پایان سال ۱۴۰۰، ۷۰ درصد کاتالیست های موردنیاز صنعت پتروشیمی داخلی سازی خواهد شد، ادامه داد: در مجموع در این صنعت ۶۵ دانش فنی فرآیند مصرف می شود که از این تعداد تا به امروز ۷ دانش فنی بومی سازی شده است و تا سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۰ دانش فنی می رسد.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا