اخبار

مهدی پورقاضی: ادغام صنعت و بازرگانی درست بود/ وزارتخانه به خوبی اداره نشد!

بسپار می نویسد، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران معتقد است تجارت و صنعت دو مقوله وابسته به هم هستند و ادغام آن در مسیر کوچک‌سازی دولت درست بوده اما وزیر انتخاب شده برای این وزارتخانه استراتژی و برنامه در کارش نداشته است، چراکه هم صنعتگران و معدن‌کاران از عملکرد این وزارتخانه ناراضی هستند و هم تجار و بازرگانان.

مهدی پورقاضی در گفت و گو با ایسنا، ‌گفت:‌ تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنایع یک گام به عقب است، ‌ما در مسیر تجربه ادغام و کوچک کردن دولت قدم برداشته‌ایم اما به دلیل اشتباهاتی که داشتیم این اقدام به نتیجه نرسیده است ولی مسیر به شکل کلی درست بوده و مجددا برگشتن به شرایط چهار سال پیش یک گام به عقب است.

وی ادامه داد: وزیر انتخاب شده برای این وزارتخانه استراتژی در کارش نداشته است و مشخص نبوده که در توسعه فعالیت‌های بازرگانی و فعالیت‌های صنعتی چه برنامه‌ای دارد و اینکه گلوگاه‌ها را کجا می‌بیند یا دنبال حل چه مسائلی است.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن افزود: تجار و بازرگانان معتقدند وزارتخانه برای‌شان خوب کار نکرده است. از طرفی هم صنعت‌گران و معدن‌کاران هم فکر می‌کنند وزارتخانه برای‌شان عملکرد مثبتی نداشته است؛ یعنی هر دو گروه ناراضی هستند و این تصور وجود دارد که دلیل این اتفاق این است که این دو وزارتخانه در هم ادغام شده‌اند و هر کدام دنبال این هستند که سهم بیشتری از فعالیت‌های وزارتخانه را بگیرد در حالی که موضوع این نیست، موضوع این است که ما وزیری داشتیم که نتوانسته وزارت را به خوبی اداره کند، چون برنامه و استراتژی نداشته است و امروز به اینجا رسیدیم.

پورقاضی با بیان اینکه اگر به شرایط سابق برگردیم هزینه زیاد اضافی ایجاد می‌شود، گفت: در صورت تفکیک مجددا باید وزیر، معاون وزیر، مدیران کل، میز، صندلی، اتومبیل، ساختمان جدید و…  انتخاب شود و بروکراسی دوباره شکل بگیرد. سربرگ‌ها تغییر کند و مقررات در وزارتخانه جدید بررسی شود و کلی کار بورکراتیک بی حاصل دیگر باید انجام شود تا بار دیگر به همان جایی برسیم که چهار سال پیش بوده‌ایم و این باعث می‌شود تجربه ادغام و کوچک کردن دولت را سال‌ها به تعویق بیندازیم تا اینکه دوباره نمایندگان مجلس و مسئولان متوجه شوند که دولت باید کوچک سازی شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: مسیر کوچک سازی دولت درست بوده ولی انتخاب‌ها و ابزاری که انتخاب کردیم مناسب نبوده است. اگر بتوانیم وزیر مناسب انتخاب کنیم در همین وزارت ادغام شده هم می‌توان کارها را به خوبی پیش برد.

وی تصریح کرد: اصولا استراتژی توسعه تجارت و توسعه صنعتی با هم نزدیک هستند و هیچ کدامش‌ را نمی‌توان به تنهایی جلو برد. نمی‌توان تجارت را توسعه داد در شرایطی که محصولات صنعتی خوب رقابتی و با کیفیت و قیمت مناسب نداشته باشیم و از طرفی نمی توان صنعت را پیش برد بدون اینکه بازرگانی فعالیت مناسبی داشته باشد، صادرات مطلوب نباشد و نتوانیم در بازارهای همسایه‌مان نفوذ داشته باشیم. تجارت و صنعت کاملا به هم وابسته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا