اخبار

میان رشته ای ها محبوب می شوند/ کاهش قابل ملاحظه در تعداد دانشجویان کشور

بسپار می نویسد، معاون آموزشی وزیر علوم گفت: طبق ارتباطی که با وزارتخانه‌هایی مثل وزارت کشاورزی و کار داریم متناسب با نیاز آنها رشته‌های دانشگاهی و تعداد پذیرش دانشجو را تعیین می‌کنیم که این کمک بسیاری به انطباق سیاست‌های توسعه‌ آموزش عالی با نیازهای بازار می‌کند.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر اظهار کرد: همواره از رشته‌های بین رشته‌ای استقبال می‌کنیم و در طی 3سال  گذشته 71 حوزه بین رشته‌ای را در مقاطع مختلف تعریف کرده‌ایم.

وی با اشاره به تعداد بالای دانشجویان کشور اظهار کرد: جمعیت دانشجویی در سال‌های اخیر سیر کاهشی داشته است به طوریکه از سال 1392تا کنون تقریبا 500 هزار نفر کاهش جمعیت دانشجویی داشته‌ایم. با کنترل ظرفیت‌های دانشجویی که متناسب با نیاز بازار کار تعریف می‌شود، افزایش پذیرش دانشجو رشد کمی نخواهد داشت. 

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: ارتباطاتی که با وزارتخانه‌هایی مثل وزارت کشاورزی و کار داریم، زمینه‌ای را فراهم کرده است که متناسب با نیاز آنها رشته را تعیین کنیم که این کمک بسیاری به انطباق سیاست‌های توسعه‌ آموزش عالی با نیازهای بازار می‌کند.

وی با اشاره به تجمیع برخی از رشته و گرایش‌ها در برخی از دانشگاه‌ها تصریح کرد: طبق بررسی انجام شده در چندسال گذشته بر روی رشته و گرایش‌های مختلف که در دولت‌های قبل مجوز گرفته بودند، بسیاری از آنها که غیر ضروری بوده را جمع کرده‌ایم و برخی از آنها با تجمیع، به یک رشته تبدیل شده‌اند. 

شریعتی نیاسر افزود: در دانشگاه‌های دولتی64 درصد،در موسسات غیر انتفاعی حدود 7 درصد ،در دانشگاه  پیام نور 27 درصد و در دانشگاه وابسته به دستگاه اجرایی نزدیک به 97 درصد از رشته گرایش‌ها تجمیع شده‌اند.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به شور انتخاباتی در دانشگاه‌ها افزود: جامعه دانشگاهی و دانشجویان حضور بسیار فعال و موثر در انتخابات داشته باشند و سعی کنند به کسانی رای دهند که از تجربه خوبی برخوردار باشند و به اعتلای آموزش عالی بیندیشند و در پرتو ایده پردازی‌ها و ایده آل نگری‌ها وارد انتخابات نشوند، کاندیداهایی که برنامه‌های خود را ارایه دهند می‌توانند در آینده مسئولیت داشته باشند. امیدواریم که دانشجویان حضور پرشوری در انتخابات داشته باشند و اثر مثبت آن برای جامعه باشد.

منبع: ایسنا


[EasyDNNnewsLink|164]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا