اخبار

میزان تجارت ایران با کشورهای عضو پیمان شانگهای در سال گذشته چقدر بوده است؟

بسپار/ایران پلیمر   اتاق بازرگانی به نقل از نایب رییس کمیسیون صادرات نوشت: عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای بهبود روابط تجاری و با کشورهای عضو را به همراه دارد و می‌تواند بازار آنها را در اختیار ایران قرار دهد.

ایران در۲۶ شهریورماه در جریان نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای با موافقت همه اعضا، نهمین عضو دائم این سازمان شد. عضویت ایران در این سازمان، علاوه بر دستاوردهای سیاسی و امنیتی، فرصت‌های اقتصادی گسترده ای را نیز پیش روی فعالان اقتصادی کشورمان قرار می‌دهد و مسیر مبادلات تجاری با کشورهای عضو را تسهیل می‌کند.

در همین راستا، نایب رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: عضویت در هر سازمان همکاری مزیت هایی برای کشورها به دنبال دارد به همین دلیل دولت ها پیوستن به این گردهمایی را دنبال می کنند.

«محمدعلی محمد میرزاییان» با بیان اینکه رسمی شدن عضویت در سازمان همکاری های شانگهای بخش اقتصادی و تجاری کشور را بهبود می بخشد، خاطرنشان کرد: این پیوست با کشورهای دیگر زیر یک نام موجب کاهش تعرفه های گمرکی با کشورهای عضو می شود و رشد تجارت را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه این عضویت به افزایش صادرات ایران به کشورهای عضو کمک می کند، خاطرنشان کرد: این شرایط می تواند به تامین بیمه و رفع مشکلات کشتیرانی و دریایی صادرکنندگان کمک کند.

بازار کشورهای عضو سازمان شانگهای آماده پذیرش کالاهای ایرانی

وی افزود: رفع برخی مشکلات داخلی با سیاست های مناسب دولت و همفکری وزرای اقتصادی با فعالان در این حوزه می تواند توسعه صادرات نه تنها به کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای که به جهان را تسهیل کند.

در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، سازمان همکاری‌های شانگهای تشکیل شد. تاکنون کشورهای هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در این پیمان به عنوان اعضای اصلی شناخته می شدند. سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی این سازمان محسوب می‌شوند. روز جمعه (۲۶ شهریورماه) ایران نیز در بیست و یکمین اجلاس سران این سازمان به عنوان نهمین عضو رسمی معرفی شد.

سازمان همکاری‌های‌ شانگهای با حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی جهان از جمله معدود سازمان‌هایی با ماهیت هم‌زمان اقتصادی و امنیتی- نظامی است.

بر اساس اعلام گمرک، میزان تجارت ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای درسال ۹۹ به ۵۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۴۶ میلیون تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۹ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

بیشترین حجم تجارت ایران با چین به ارزش ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است و هند با سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

خبر آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا