مقالات

می خواهیم بگوییم در کسب و کار، مهارت و مدیریت، بانوان بسیار موفقی داریم

گفت و گو با دبیر بخش شیمی، پتروشیمی و نفت همایش نقش زنان در توسعه پایدار:
می خواهیم بگوییم در کسب و کار، مهارت و مدیریت، بانوان بسیار موفقی داریم
دومین همایش و نمایشگاه بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار “کارآفرینی، اشتغال زایی”، 24 تا 27 شهریور امسال به همت وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در تهران برگزار شد. این رویداد در سی گروه کالایی و چهار بخش همایش، نمایشگاه، جایزه بانوی کار آفرین و کتاب معرفی بانوان کارآفرین اجرا شد. در حوزه شیمی، پتروشیمی و نفت ناهید هاشمی نشان سیمرغ بانوی کارآفرین را دریافت کرد.
گرچه ما در بسپار خود به سیاق برگزاری چنین همایش هایی نقد داریم و این تفکیک را در برگزاری رویدادها و جشنواره ها مناسب نمی دانیم اما به لحاظ اثرگذاری بی تردید آن با توجه به تعاریف موجود در کشور گزارشی را در این خصوص تقدیم خوانندگان خواهیم کرد.
خانم مهندس بهناز کاموسی دبیر بخش شیمی، پتروشیمی و نفت بود که با وی گفتگویی انجام دادیم. او که همیشه لبخندی بر لب دارد، روزهای پرکاری را پیش از این همایش از سر گذرانیده است.
بسپار-همایش نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار با چه هدفی و چگونه برگزار شد؟
کاموسی: دومین همایش و نمایشگاه نقش آفريني زنان در توسعه پایدار با رویکرد کارآفرینی و اشتغال زایی بر پا شد تا دانش عمومی ای که نسبت به کارآفرینی و کسب و کار بانوان فعال اقتصادی ايجاد مي نمايد را شفاف نمايد و نقش موثر آن ها را در ساختار جدید اقتصادی و کاری نشان دهد. اين نمایشگاه نسبت به نمايشگاه اول، در ارایه تلاش و کوشش بانوان كارآفرين موفق تر بود.
این نمایشگاه با حدود 18 صندوق حمایتی، وزارت خانه های مختلف و بانک توسعه شکل گرفت و دارای چهار رکن اصلی بود: بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد، دانشگاه و دولت. این چهار گروه از تصمیم گیران اصلی بودند كه با هم هماهنگ شدند و تلاش کردند تا با معرفي و شناخت بانوان كارآفرين كشور، رفاه جامعه را ارتقا دهند و براي انعکاس ایفای نقش زنان در جامعه به عنوان موضوعی ملی تلاش کنند. این اتفاق منجر به ارائه تعریفی شفاف از حضور زنان در بعد کلان، افزایش رفاه جامعه و برطرف کردن نگاه جامعه از وضعیت بیکاری و مشکلاتی مثل تامین مالی زنان خواهد شد. همچنین
در نمایشگاه برای راهنمایی بانوانی که سرمایه چندانی نداشتند، گذرگاهی برای کارآفرینی و اشتغال شکل گرفت تا برای کسب و کارهای جدید و تامین مالی مشاوره گردند. این نمایشگاه بین المللی با حضور افرادی مثل سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، خانم شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور، نعمت زاده وزیر صنعت و جوانشیر آخوند اف سفیر آذربایجان و نمایندگان سایر کشورها افتتاح و برگزار شد.
بسپار-شما دبیر بخش شیمی، پتروشیمی و نفت این همایش بودید. در این بخش دعوت ها و نهایتا انتخاب ها با چه مکانیسمی انجام گرفت؟
کاموسی: بعضی معیارها کمی و برخی کیفی بود. بر این اساس بررسی مجموعه هایی که ثبت نام کرده بودند، بدین صورت انجام شد:
در بخش نوآوری به مفهوم ایجاد روح تازه در کسب و کار، در بخش خلاقیت شکستن قواعد کسب و کار کهنه و ایجاد تغییر اساسی، در بخش جمعیت تعداد افراد خلاق و مبتکر آن مجموعه، در بخش سلامت ارزش آفرینی، در بخش محصول به عنوان یک فرآورده فیزیکی به صورت ملموس كالا یا خدمات، در بخش سن تجربیات و عمر فعالیت شرکت ها، در بخش مزیت های رقابتی به یادگیری مداوم و ایجاد این مزیت ها در مسیر توسعه و نهایتا شبکه به عنوان جایگاهی که مهارت حضور کارآفرین در دنیای جدید رقم می زند در نظر گرفته شد.
این بررسی توسط متخصصان و در سی گروه کالایی انجام شد که یک بخش آن نفت گاز و پتروشیمی و مواد شیمیایی بود. در زمینه های مختلف اعم از هنر، صنایع، رسانه، کسب و کارهای نوظهور، صنایع مربوط به منسوجات، صنایع دستی، حمل و نقل، دستاوردهای پژوهشی، بانک، بیمه و شركت هاي دانش بنيان و… بخش هایی داشتیم که هر کدام فعالیت های چند ماه ای جهت پیگیری چارچوب بررسي بانوان كارآفرين انجام دادند. اين مكانيسم به منظور شناخت مهارت ها و ايجاد و راه اندازی کسب و کارهای جدید در سطح ملی و منطقه ای انجام شده است.
بسپار-آیا گمان می کنید که برگزیدگان این همایش تصویری از همه پتانسیل های زنان کارآفرین بودند؟
کاموسی: به طور قطع کم و کاستی های داشتیم. البته احساس شخصی من این بود که با توجه به بهبود شرایط اقتصادی کشور و رفع برخی از مشکلات تحریمی، حضور جدی تری از بانوان کارآفرین کشورهای خارجی داشته باشيم و همينطور نگاه ویژه ايي بر بحث فعاليت گسترده بانوان ایراني در تمامي عرصه ها به وجود آيد. مستحضرید که در رده بندی اشتغال زنان موثر و فعال، جایگاه ایران بسیار پایین است. همایش تلاش برای تحقق این ایده است که همه زنان کشور اولا باورهای خود را عملیاتی نمايند. ثانيا نگاه ویژه ای که شاید روی کشور ما توسط عوامل داخلي و بيروني درخصوص محدوديت بانوان ايراني طي سالها شكل گرفته را متحول و مثبت کرد.
بسپار-برخی اعتقادی به تفکیک جنسیتی در برگزاری چنین همایش هایی ندارند و به این رویکرد نقد دارند. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا برگزاری چنین همایش هایی در دنیا متداول است؟
کاموسی: متاسفانه در گروه فراورده هاي نفت، پتروشيمي و صنايع تبديلي بسیاری از افرادی که برای حضور در همایش مستقيما دعوت می شدند این را نقد داشتند و بانوان موفق ایرانی حاضر نبودند در این رقابت حضور يابند، چون گمان می کردند صرف خانم بودن، دلیلی برای حضور در این وادی نیست. اغلب مدیران مجموعه ها بيان مي نمودند كه کار صنعتی را جنسیتی نمی توان بررسي نمود و صنعت مشكلات زيادي دارد. برخي ديگر اساسا این صنعت را مردانه می دانستند و می گفتند به همین دلیل تعداد خانم ها در این حوزه کم است.
البته هر کاری نیاز به بسترسازی دارد. عملا در کشور، منطقه و سطح جهانی، توسعه همکاری بانوان در رشد اقتصادی را مشاهده می کنیم. اما طبيعتا مجموعه هایی با پتانسيل خوب و البته سرمایه کم و عدم حمایت مدون نياز به مكاني جهت مطرح شدن دارد. در واقع باید در رویدادها و مناسبت هايي، از این مجموعه ها به دلیل وجودشان قدردانی کرد و هم آن ها را معرفی کرد. این معرفی فقط به مفهوم الگوی بانوان نیست که منظورش مطرح کردن جنسیت باشد بلکه می خواهیم بگویم در کسب و کار، مهارت و مدیریت، بانوان بسیار موفقی را داریم که می توانند با ایجاد اشتغال بخشی از مشکلات بیکاری
را رفع کنند و البته نوآور هستند؛ اما دیدگاه های مردانه ای که تا کنون حاکم بوده باید دوباره بازبینی شود چون شاید خیلی از بانوان در این عرصه دیده نشده اند. نگاه جامعه ما متاسفانه مردسالارانه است اما حرکت این چهار رکن سیاست گذار (جمعیت دانشگاهی، بخش مردم نهاد، بخش خصوص و دولتی) برای روشن سازی اشتغال زنان و ایفای نقش آنان می تواند موجب اعتلا بالغ بر نيمي از جمعيت كشور يعني بانوان خواهد شد.
برگزاری چنین همایش هایی در دنیا مرسوم بوده است. نقش زنان در عرصه های مختلف شکل گیری کمپینگ های بانوان نوآور خلاق در زمان ها و دوره های متفاوت ايجاد شده است. این رویداد برای دومین بار در كشور ما اتفاق افتاده است. اکنون شاهد حضور زنان موفق در کشورهایی هستیم که دیگر این نگاه که تنها آقایان می توانند وزیر باشند یا کرسی های بالا را بگیرند وجود ندارد. در کشور خود نیز در سطح دانشگاهی و صنعت خانم های بسیار موفقی داریم ولی متاسفانه چون نگاه ویژه ای صرفا به حضور آقایان و توانمندی های آن ها بوده، این خانم ها دیده نشده اند. در واقع حلقه ی مفقوده ای
وجود دارد که شاید با چنین نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات موثری که ارائه مي شود، دیده شود و مورد توجه و بازبيني بيشتر مسوولین قرار گیرد.
بسپار- برداشت من از صحبت های شما این بود که شاید در کشورهای خارجی در زمان های گذشته این اتفاقات افتاده تا امروز به نقطه ای رسیدند که این نگاه جنسیتی وجود ندارد.
کاموسی: دقیقا همین نظر را داشتم. هرچند که در همه جا نقاط ضعف و قوتی در این عرصه برای افراد سو استفاده گر وجود دارد. ولی واقعیت این است که نگاهی که بانوان را به عنوان یک انسان و منبع خلاقیت نبینند و صرفا به زن با نگاه جنسیتی ارزيابي نمايد نگاه بسیار غلطی است.
بسپار-اثر برگزاری چنین همایش هایی را در حمایت های احتمالی از کارآفرینی زنان در کشور چه قدر می دانید؟
کاموسی: فکر می کنم اثرات بسیاری دارد. کتاب زنان کارآفرین قرار نیست در گوشه ای از تاقچه قرار گيرد و بسته شود، بلکه در رویدادها و نشست های تخصصی دولت با تجار موفق خارجی این پتانسيل ها ديده خواهد شد و از این افراد كارآفرين و نوآور در برابر سایر بنگاه های موفق بعنوان منابع با ارزش استفاده خواهد شد. سال 94 شاید سال خاصی باشد چون تنها توانمندی های زنان را ارائه نکردیم، بلکه امیدواریم در سطح ملی و بین المللی از تجارب این افراد موفق بهره ببریم.
بسپار-دوره های آتی این همایش آیا از هم اکنون برنامه ریزی شده است؟
کاموسی: به دلیل حضور موفق خیلی از بانوان توانمند چه در بخش نمايشگاه و چه در قالب مقالات و همايش ، قطعا سال آینده بسيار پربارتر از امسال خواهد شد. از سویی نگاه مثبت رییس جمهور محترم کشور و معاونين و وزرای ایشان نگاه موثری در این قضیه مي باشد، بنابراین فکر می کنم همایش هر سال شرایط بهتری نسبت به سال گذشته خواهد داشت. چه بسا در قالب مصوباتی امتیازات ویژه ای را برای بانوان كارآفرين بتوان ايجاد نمود كه در سال جاري و يا سال قبل اين مهم به دلیل نبود برنامه ریزی انجام نشده است.
بسپار- با تشکر از شما و آرزوی موفقیت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا