اخباراخبار ویژه

یک محقق ایرانی در موسسه فناوری لوزان: بسته بندی های هوشمندی که فاسد شدن مواد غذایی را هشدار می‌دهند

بسپار/ایران پلیمر نیلوفر شریف، محقق ایرانی موسسه فناوری فدرال لوزان سوئیس در حال کار روی فناوری نانوحسگر فساد مواد غذایی است که از طریق این حسگر در صورت فاسد شدن مواد غذایی می‌توان به مصرف کننده هشدار داد.

هر ساله حدود ۱٫۳ میلیارد تن مواد غذایی در جهان به هدر می‌رود، نیلوفر شریف معتقد است که ممکن است بتوان با استفاده از فناوری‌ نانو راهکاری برای مقابله با خرابی محصولات غذایی ارائه کرد. این محقق علوم غذایی که مقطع دکتری در موسسه فناوری فدرال لوزان در حال تحقیق است، معتقد است که حسگرها می‌توانند ما را در کنترل محصولات غذایی را در زمان واقعی یاری کنند.

وی در این راستا در آزمایشگاه فناوری ‌نانو در EPFL در حال ساخت حسگرهایی از جنس نانولوله‌های کربنی بوده و امیدوار است که برای تشخیص علائم تخریب و فساد مواد غذایی مفید باشد.

این حسگرهای بسیار کوچک در بسته‌بندی مواد غذایی قرار داده می‌شود و هنگام فاسد شدن غذا هشدار می‌دهد. این حسگر داده‌هایی را ایجاد می‌کند که این داده‌ها توسط دستگاهی تفسیر شده و به‌صورت گزارشی به مصرف کننده داده می‌شوند تا درباره وضعیت آن ماده غذایی اطلاعات مفیدی در دست داشته باشد.

یکی از راه‌های نظارت بر مواد غذایی، بررسی pH آن‌ها است که می‌تواند تجزیه ماده غذایی را نشان دهد به گونه‌ای که وقتی ماده غذایی فاقد هر گونه فعالیت میکرواورگانیسمی است، ممکن است pH آن در حد خنثی باشد، اما وقتی میکرواورگانیسم‌ها فعال شوند pH تغییر کرده و این حسگر می‌تواند با پایش اسیدیته محیط از وضعیت فعالیت میکرواورگانیسم‌ها اطلاعاتی ارائه کند.

اگر pH به حد ناامن برسد، حسگر روی برچسب به مسئولان فروشگاه یا مصرف‌کننده هشدار می‌دهد که غذا برای خوردن ایمن نیست.

نیلوفر شریف در حال راه‌اندازی آزمایشگاهی به‌منظور انجام بخش اول پروژه سه مرحله‌ای خود است. او قرار است حسگرها را با گازهای مختلف آزمایش کند، سپس این حسگرها با بسته‌بندی‌ها ادغام شده و در نهایت روی مواد غذایی واقعی آزمایش انجام شود.

بر اساس اعلام ستاد نانو، در یکی دیگر از پروژه‌های انجام شده در سوئیس در بخش مواد غذایی، از فناوری ‌نانو در بسته‌بندی‌های هوشمند استفاده شده‌ است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا