اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ نانوپوشش هاي مقاوم در برابر سايش

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  با مهندسي نانوكامپوزيت هاي پايه پليمري، دست يابي به مواد بسيار سخت امكان پذير شده است. در كاربردهاي مقاوم در برابر سايش نياز به پوشش هايي سخت مي باشد. پوشش هاي قديمي در چنين كاربردهايي نمي توانند جوابگوي نياز بازار باشند.

 

خلاصه بازار پوشش های مقاوم در برابرسایش

بازار اصلی      خودرو، ماشین-کاری، هوافضا

ارزش بازار در سال 2012 5 میلیارد دلار

سهم نانوپوشش   1/1 %

نرخ رشد تا 2020     37/5 %

ارزش بازار 2020        6/7 میلیارد دلار

سهم نانوپوشش   5/5 %

 

نانو مواد

سختي سطوح ناشي از پوشش اعمالي و مقاومت سطح در برابر سايش با استفاده از نانومواد بدست مي آيد. مقاومت به خوردگی از ديگر تاثيرات استفاده از نانومواد است. حوزه تحقیقات در این زمینه بسیار فعال است و پیشرفت چشمگیری حاصل شده است. در حال حاضر کاربردهای تجاری زیادی در ارتباط با ساختارهای مکانیکی مواد وجود دارد .ساختارهاي مقياس نانو با دانه بندي حداقل و همچنين نانولايه ها خصوصيات سايشي را نيز بهبود مي دهند. نانوپوشش ها همچنين به صورت موثري مقاومت حرارتي و مكانيكي را در سراميك ها و آلياژهاي فلزي افزايش مي دهند. پوشش های نانو نسبت به نمونه های مشابه خود میزان سایش کمتری را دارند. این بهبود در مقاومت در برابر سایش به سختی و مقاومت بالای نانومواد و تغییر شکستگی و حذف مواد به اندازه ذرات فوق العاده ریز نسبت داده می شود. پوشش های چند لایه در مقیاس نانو که از لایه های متناوب مواد تشکیل شده اند، عملکرد پوشش های نانوساختار را بیشتر بهبود می بخشند. نانو پوشش های چند لایه سختی و مدول فوق العاده ای را ایجاد می کنند.

بازارها

بازارهای هدف عبارتند از: صنعت ماشین آلات كه هدف بزرگي براي توسعه به شمار مي رود و همچنين بازار فلزات كاربردي كه در حدود 32 میلیارد دلار تخمین زده می شود. اهداف کاربردی ديگري مانند ساخت پله، نرده، عینک های ایمنی، روکش و مواد پرکننده دندان وجود دارد. همچنین پتانسیل تجاری بسيار زیادی در موتورها و دستگاه هاي صنعتي وجود دارد. بازار بالقوه این نوع پوشش ها و مواد پوشش دار طیف وسیعی از محصولات ورق فولاد، آلیاژهای نيكل تا ابزار برش و پردازش است. قطعات مقاوم در برابر سایش برای صنایع خودرو ، هواپیمايي و صنایع شیمیایی، ایمپلنت های جراحی زیست سازگار و مقاوم در برابر سایش تا قطعات کوچک الکترونیکی و ریز الکترونیک مي باشد.

 

مترجم: مهندس بابک نظری، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله  را در شماره ۲۱۷ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اوایل آذرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا