اخبار

نماینده تام الاختیار وزیر نفت برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی کیست؟

بسپار می نویسد، صدر حسینی به عنوان نماینده تام الاختیار از سوی وزیر نفت ماموریت یافته است تا مشکلات صنایع تکمیلی را بررسی و آن را به زنگنه ارائه دهد.

صبح 28 فروردین ماه جاری جلسه ای با موضوع بررسی مشکلات صنایع تکمیلی پتروشیمی با حضور صفدر حسینی مشاور وزیر نفت، عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، روح اله کیانی دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، علی شکوری رئیس شرکت تعاونی پی وی سی ایرانیان و محمد حسن خرازی نایب رئیس شرکت تعاونی پی وی سی ایرانیان در شرکت ملی پتروشیمی ایران برگزار شد.

 

متوسلیان درباره محتوای این جلسه اظهار داشت: نشست برگزار شده به مساله آسیب شناسی و مشکلات پیش روی صنایع تکمیلی اختصاص داشت. در این جلسه اظهار شد در حالی که پروانه های صادر شده برای صنایع تکمیلی با ظرفیت 14 میلیون تن است اما در سال گذشته حدود 6 میلیون تن تولید وجود داشته که یکی از دلایل این مسئله، عدم عرضه پایدار مواد اولیه پتروشیمی بر اساس گریدهای متناسب و در فصول مورد نیاز است. همین مسئله بخش بزرگی از ظرفیت موجود صنایع تکمیلی را بلا استفاده کرده است.

 

متوسلیان تمرکز این جلسه را بر موضوع لوله و اتصالات پی وی سی ذکر کرد و گفت: در این نشست عنوان شد که با توجه به این که ظرفیت 4 پتروشیمی؛ اروند، بندر امام، آبادان و غدیر در تولید گریدهای پی وی سی بیش از ظرفیت نیاز کشور است اما به دلایل عدم عرضه به موقع در فصل های اوج مصرف، افرایش قیمت را در پی دارد که این موضوع رقابت را برای تولیدکنندگان غیر ممکن می سازد.

 

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، موضوع ورود محصولات پتروشیمی به مناطق آزاد و بازار آزاد از دیگر مشکلاتی بود که در این نشست مطرح شد.

وی ادامه داد: هر گونه اختلال در عرضه منظم مواد اولیه تا 6 ماه تولیدکنندگان را دچار مشکل می سازد که باید برای این موارد راهکار لازم اندیشیده شود.

متوسلیان گفت: در این جلسه پیشنهاد شد تا عرضه مواد اولیه به صورت پایدار و بر اساس نیاز صنعت بر حسب فصول مختلف صورت گیرد، به دلیل این که بازگشت فروش محصول تا 6 ماه زمان می برد و همچنین به دلیل رکود عمیق در صنعت، فروش مواد اولیه اعتباری شده و از عرضه نقدی آن خودداری شود.

 

در ادامه دکتر صدر حسینی دلایل عدم صادرات لوله و اتصالات پی وی سی را جویا شد که اظهار شد: این مسئله به دلیل وجود نداشتن توان رقابتی است. در حالی رقبای ما در منطقه محصولات پتروشیمی ایران را با قیمت بسیار مناسب تر از تولیدکنندگان داخلی خریداری می کنند این امکان برای ما دشوار شده است.

متوسلیان یکی از درخواست ها مطرح شده در این جلسه را اعلام قیمت صادارت محصولات پتروشیمی به صنایع تکمیلی عنوان کرد.

صدر حسینی به عنوان نماینده تام الاختیار از سوی وزیر نفت ماموریت یافته است تا مشکلات صنایع تکمیلی را بررسی و آن را به زنگنه ارائه دهد.

 

علی شکوری رئیس شرکت تعاونی پی وی سی ایرانیان نیز در این جلسه به عدم رغبت تولیدکنندگان این صنعت برای ادامه کار اشاره کرد و گفت: شرایط موجود باعث شده است تا تولیدکننده به ادامه کار رغبتی نداشته باشد و به همین دلیل شاهد هستیم که واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند.

وی با اشاره به موضوع مناطق آزاد و آسیب های وارد آمده به صنعت از این ناحیه، خواهان توجه مسئولان برای حل مشکلات موجود شد.

محمد حسن خرازی از دیگر حاضران در این نشست به مقایسه صنایع ترکیه و موفقیت های آن با ایران پرداخت و پیشنهاد داد تا مسئولان چنین الگوهایی را برای حمایت از صنایع داخلی در نظر بگیرند.

 

کیانی: طبقه بندی مشکلات صنایع تکمیلی پتروشیمی و ارائه به وزیر نفت

روح اله کیانی نیز در خصوص برگزاری این جلسه به خبرنگار پی وی سی آسو، گفت: با هدف تحقق حداکثری شعار امسال یعنی سال اقتصاد مقاومتی، وزیر نفت یک نمانیده تام الاختیار را برای برگزاری جلسه با نمایندگان تشکل های صنایع تکمیلی منصوب کردند.

 

وی تمرکز بیشتر این جلسه ها را در خصوص تامین مواد اولیه پتروشیمی ذکر کرد و گفت: اگر چه قبلا نیز مشکلات توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی و تشکل های مربوطه عنوان شده است اما بنا است تا آقای دکتر صدر حسینی با بررسی مشکلات و طبقه بندی آنها، موارد را به وزیر ارائه داده تا تصمیم های لازم اتخاذ شود.

 

کیانی در خصوص جلسه برگزار شده امروز عنوان کرد: در این نشست راهکارهایی نیز مطرح شد و قرار است تا انجمن این موارد را به صورت مکتوب ارائه دهد.

وی گفت: برای نخستین بار است که وزیر نفت، یک نماینده را به صورت تام الاختیار برای این موضوع گمارده اند و احتمال دارد در آینده جلسه ای با حضور نمایندگان تشکل ها و وزیر نفت برگزار شود.


منبع: انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی

[EasyDNNnewsLink|47]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا