اخبار

هشدار انجمن ملی پلاستیک در آستانه رجب، شعبان، رمضان و محرم

بسپار به نقل از اینپیا می نویسد، 

عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در نامه ای خطاب به پروین نباتی مدیر کل محترم صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به تغییر ناگهانی مواد اولیه ظروف یک بار مصرف و واردات آن، ابراز نگرانی کرد.

لازم به ذکر است با توجه به تجارب سال های گذشته، هر سال در آستانه ماه هایی که مناسبت دینی دارند و مصرف ظروف یک بار مصرف در آن افزایش می یابد، تولیدکنندگان این صنعت با افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه روبرور می شوند که این هزینه ها در نهایت به مصرف کننده نهایی تحمیل می شود.

تبلیغات ضد ملی علیه تولید داخلی!

سال گذشته کمپینی بر علیه استفاده از ظروف یک بار مصرف تحت عنوان، «نه به ظروف یکبار مصرف پلاستیکی» راه اندازی شد که با تبلیغات گسترده مصرف کننده را نسبت به خریداری این کالا منصرف می کرد.

این کمپین ها با دستاویز قرار دادن دو گزاره؛ «بهداشت» و «محیط زیست»، پیام های متعدد و جهت داری برای منصرف کردن مردم و همچنین ایجاد ذهنیت منفی نسبت به این کالا، در رسانه های گروهی و فضای مجازی منعکس می کرد. اما سیاست گذاران، پیدا و پنهان چنین کمپین هایی به جای حل مسئله، اشتیاق وافر نسبت به مکتوم نگاه داشتن آن کردند و همچنان این رویه ناصواب ادامه دارد.

همگان و البته به ویژه نخبگان اذعان دارند که موضوع محیط زیست و رها کردن زباله در طبیعت، تنها و تنها یک مسئله فرهنگی است. مسئله بهداشت و مضرات استفاده از این ظروف نیز تا کنون در هیچ کدام از مراکز دانشگاهی فارغ از این که به اثبات نرسیده است، حتی استفاده این مراکز از کالاهای مزبور امری مشهود است.

سوداگران پنهان «کمپین نه به ظروف یک بار مصرف»

در بخشی از مقاله ای که در راستای ترویج کمپین «نه به ظروف یک بار مصرف» در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، انتشار یافته بود، آمده است: «… چند سالی است ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی وارد بازار شده است که در ایران ظروف یکبار مصرف گیاهی دارای 30 تا 40 درصد مواد نشاسته ای گیاهی است که همراه با ترکیبات دیگر ساخته می شود. این ظروف تخریب پذیر بوده و در زمان کوتاه تری نسبت به ظروف پلاستیکی در محیط زیست تجزیه می شوند. در امریکا و اروپا ظروفی تولید و عرضه می شود که از نشاسته گیاهی و قابل خوردن است.»

این نوشته در حقیقت یا مطلبی سفارشی بوده یا بدون اطلاع کافی نگاشته شده است. در نوشته مزبور به وضوح کالایی تبلیغ شده است که چنان چه با بی مبالاتی در محیط زیست رها شود صدمات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. کارشناسان در این خصوص اظهار کرده اند که به واسطه استفاده از نشاسته در این ظروف، این کالا به هیچ عنوانی قابل بازیافت نیست و برای همیشه دامن طبیعت را آلوده می سازد.

در بخش دیگری از این نوشته عنوان شده که ظروف یک بار مصرف گیاهی دارای 30 تا 40 درصد مواد نشاسته ای همراه با ترکیبات دیگر است، اما نوع ترکیبات دیگر برای افکار عمومی مشخص نشده است، ترکیبات دیگر، همان پلیمر است که نویسنده با هدف منحرف ساختن اذهان عمومی و تبلیغ کالای دیگر از ذکر آن اجتناب کرده است.

[EasyDNNGallery|1801|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

سوداگران نام آشنای ظروف یک بار مصرف

علاوه بر دو مسائل فوق، صنعت، تولیدکنندگان و مصرف کننده نهایی از جبهه های دیگری نیز مورد تهاجم قرار دارند، این جبهه اما بیشتر ذهن خود را بر منافع و سودجویی در این حوزه معطوف کرده است و هر سال با فرارسیدن ماه های اوج استفاده از این ظروف، قیمت ها را به دلخواه تغییر می دهند. تغییر قیمت در دو بخش رخ می دهد، نخست خرده فروشان بی توجه به قیمت های مصوب از وضعیت موجود نهایت بهره برداری را کرده و ظرف های یک بار مصرف را در حد توان گرانتر عرضه می کنند.

بخش دیگر و اما مهمتر، موضوع نحوه عرضه و قیمت های مواد اولیه است. انجمن ملی در نامه اخیر خود ضمن اظهار نگرانی شدید از این موضوع درخواست کرده است. عرضه کنندگان مواد اولیه دیگر می دانند و البته هم می توانند چه زمانی کالای خود را بالاترین نرخ به تولیدکننده عرضه کرده و او را ناگزیر به مصرف آن سازند.

تهاجم ظروف یک بار مصرف وارداتی

تولیدکننده ایرانی آموخته است که عرصه تولید در ایران راه سهل و ممتنعی نیست! «کار آفرینی»، «تولید داخلی» و… شعارهای روزمره ای است که تا اجرایی شدن آن راه درازی پیش روی آن قرار دارد. هنوز وهم «سرمایه دار» و… بر موارد حمایتی از تولیدکننده داخلی سخت می چربد.

موضوع دیگری که در نامه اخیر انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نسبت به آن اظهار نگرانی شده است ورود ظروف یک بار مصرف است که این کالا حتی بیش از ظرفیت داخلی در کشور تولید می شود.

متن نامه انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران خطاب به مدیر کل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

با سلام و احترام

با سلام و احترام
به استحضار میرساند: با توجه به نزدیکی مناسبت ها و اعیاد مذهبی ماه های رجب، شعبان، رمضان و محرم سال جاری و تجربه سالهای گذشته در تغییر و افزایش قیمت مواد اولیه ظروف یکبار مصرف غذایی و دارویی در این ایام، خواهشمند است دستور فرمایید به منظور جلوگیری از هرگونه تغییر غیر منتظره، ناگهانی و هماهنگی نشده با تولیدکنندگان داخلی و صادراتی در قیمت مواد اولیه که باعث بی نظمی در بازارهای داخل و عدم تحقق برنامه های صادراتی تولیدکنندگان داخلی این نوع محصول از یک طرف و هم چنین واردات بی رویه ظروف یکبار مصرف از خارج به داخل کشور که مغایر با اهداف سال 95 که با عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده، میشود ترتیبی اتخاذ فرمایند تا واحدهای تولید کننده ظروف یکبار مصرف بتوانند از قرارداد های بلند مدت شش ماهه تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با شرکت پتروشیمی تبریز (تولید کننده GPPS1540 ) و شرکت پلی پروپیلن جم (تولید کننده RP 340R) بهره مند گردند.

ضمنا نمونه ظروف یکبار مصرف وارداتی که متاسفانه به صورت گسترده و به وفور در بازار توزیع شده است، در دفتر انجمن موجود می باشد.

پیشاپیش از توجه و عنایتی که مبذول می فرمایید تشکر و امتنان داریم.

با احترام
رئيس هيئت مديره انجمن
عباسعلي متوسليان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا